featured-image

۸ قدم برای شروع جوشکاری / چطور مقدمات جوشکاری را فراهم کنیم؟

اگر موقع شروع جوشکاری راحت نباشید، این ناراحتی واقعاً می‌تواند کیفیت کار نهایی شما را کاهش دهد. حتی تنظیمات جزئی در موقعیت و وضعیت بدن هم می‌تواند در نحوه بیرون آمدن جوش شما تفاوت ایجاد کند.

در اینجا به چند نکته برای آماده کردن خود قبل از جوشکاری اشاره می‌کنیم تا حتی‌الامکان راحت باشید:

 

۱. به دستان خود استراحت بدهید

ثابت بودن دست‌ها می‌تواند باعث ایجاد یا شکستن جوش شود. اگر روی یک نیمکت یا سطح صاف کار می‌کنید، مچ، ساعد یا آرنج خود را در مقابلش به جایی تکیه بدهید.

موقع حرکت در امتداد مفصل، توانایی تکیه دادن به یک سطح جامد به شما کنترل بیشتری می‌دهد، مشعل کمترحرکت می‌کند و طی جوشکاری مسلط‌‌تر خواهید بود. در صورت نیاز می‌توانید از یک بلوک چوبی یا فلزی برای بالا بردن دستان خود استفاده کنید.

اگر در حال جوشکاری عمودی یا به صورت سر بالا هستید، می‌توانید یک گیره را به چیزی نزدیک متصل کنید و از آن برای تکیه دادن استفاده نمایید.

 

۲. از شر مقداری از وزن خلاص شوید

اگر در حال جوشکاری در محیط بیرون، بالای سر و عمودی هستید، در حین کار سرب مشعل را پشت سر خود می‌کشید که می‌تواند خیلی سنگین باشد، به خصوص در حالت سربالا.

در همین زمینه:  راهنمای ایجاد سوراخ، برش و مته‌کاری فلزات / بخش اول

یک صندلی، نیمکت، یا موارد دیگر را بردارید و مشعل خود را روی آن بگذارید. با اینکار می‌توانید مقدار زیادی از این وزن اضافی را از بین ببرید تا بازوها و شانه‌هایتان زود خسته نشوند.

شروع راحت جوشکاری | آلیاژ جوش پارسه

۳. از هر دو دست استفاده کنید

جوشکاری با دو دست همیشه بهتر است. نگه داشتن مشعل در یک دست و استفاده از دست دیگر برای پشتیبانی و هدایت، به جوش شما کمک می‌کند و شما را ثابت نگه می‌دارد. کار خود را طوری به تکیه‌گاه بچسبانید که هر دو دست‌تان در دسترس باشد وبعد از هر دوی آنها استفاده کنید تا قوس و مشعل خود را ثابت و محکم نگه دارید.

این در مورد روش تیگ صدق نمی‌کند، چون برای تغذیه فلز پرکننده به یک دست نیاز دارید، اما قطعاً برای جوشکاری استیک و میگ مناسب است.

 

۴. چیزی را زیر زانوهای خود قرار دهید

اگر باید روی زمین جوشکاری کنید، به چیزی برای گذاشتن زیر زانوهایتان نیاز دارید. اگر بتوانید چیزی را که در حال جوشکاری‌اش روی زمین هستید جابجا کنید، خیلی بهتر است. چون به هر حال، زانو زدن برای جوشکاری می‌تواند دردناک باشد.

مثلا از یک ژاکت کهنه (هرچه ضخیم تر، بهتر) یا زانوبند و یا هر چیزی که نرم است برای محافظت از زانوهایتان تهیه کنید.

 

۵. مطمئن شوید که دید واضحی دارید

اگر نمی‌توانید ببینید که در حین کار چه اتفاقی دارد می‌افتد، جوش خوبی نخواهید داشت. مطمئن شوید که دید خوب و واضحی از قوس و جوش خود دارید و بهترین راه برای انجام این کار استفاده از یک کلاه ایمنی (ماسک جوشکاری) خوب است.

در همین زمینه:  انواع جوشکاری و پوزیشن‌های جوشکاری را بشناسیم (بخش سوم و پایانی)

هرچه لنز کلاه شما بزرگ‌تر باشد، می‌توانید بیشتر و بهتر ببینید. علاوه بر این، کلاه خود را تمیز نگه دارید. اگر لنزتان کثیف یا خراشیده باشد، هرقدر هم که بزرگ باشد، نمی‌توانید کار را واضح ببینید.

برای جوشکاری تیگ می‌توانید کاپ‌های کوارتز تهیه کنید که واضح هستند. به این ترتیب دیگر نیازی نیست به گردن خود فشار بیاورید تا بتوانید نمای خوبی از جوش خود داشته باشید.

آماده سازی جوشکاری | آلیاژ جوش پارسه

۶. مشعل قابل انعطاف

بعضی از مشعل‌های میگ و بیشتر تیگ‌ها این روزها با یک گردن انعطاف پذیر عرضه می‌شوند. به این معنی که به جای خم کردن یا تا کردن بدن و بازوهای خود به روش‌های عجیب و غریب برای رسیدن به نقاط تنگ، فقط کافیست گردن مشعل را خم کنید.

اگر در حال جوشکاری استیک هستید و می‌خواهید با زاویه نامناسبی جوشکاری کنید، می‌توانید الکترود را در جایی که در نگهدارنده قرار می‌گیرد خم کنید.

 

۷. وضعیت خود را مرتب کنید

قبل از شروع جوشکاری، فقط یک لحظه وقت بگذارید و مطمئن شوید که سرب مشعل، کابل‌های برق یا هر چیز دیگری که به برق وصل کرده‌اید تمیز است. مثلا اگر نمی‌خواهید در نیمه راه کار متوجه شوید که سرب مشعل شما به دور صندلی یا چیز دیگری پیچیده و گیر کرده است، آن را مرتب نگه دارید.

 

۸. بنشینید

اگر در حال جوشکاری تیگ هستید، بنشینید. این خیلی راحت‌طلبانه به نظر می‌رسد، اما واقعا اگر در این حالت مسلط هستید، حتما بنشینید. اگر مجبور نباشید خم شوید تا کمر درد بگیرید، این یک امتیاز است و خودش را در نتیجه کارتان نشان می‌دهد. گاهی اوقات نشستن امکان‌پذیر نیست، مثلاً در وضعیت جوش سربالا، اما اگر مثلا روی چیزی که روی نیمکت قرارش داده‌اید کار می‌کنید، روی نیمکت بنشینید و جوشکاری کنید.

در همین زمینه:  جوشکاری فیوژن یا ذوبی چیست؟

متأسفانه، این در مورد میگ یا جوشکاری استیک امکان ندارد، چون جرقه‌ها چنین اجازه‌ای به شما نمی‌دهند. در عوض، اگر نمی‌توانید بنشینید، سعی کنید لگن، شانه یا آرنج‌تان را به چیزی تکیه دهید تا ثبات بیشتری داشته باشید.

جوشکاری | آلیاژ جوش پارسه

ممکن است جوشکاری راحت‌ترین کاری نباشد که تا به حال انجام داده‌اید، اما با رعایت این موارد، می‌توانید در حین کار احساس بهتری داشته باشید!

منبع: UniMig

دیدگاه شما

there is no comment's for this post