درباره جوشکاری تیگ TIG چه می دانیم / بخش اول

جوشکاری تیگ TIG چیست؟

جوشکاری گاز بی اثر تنگستن یا جوشکاری تیگ TIG، یکی دیگر از انواع جوشکاری است که از برق برای ذوب و متصل کردن قطعات فلزی استفاده می‌کند. جوشکاری تیگ TIG در دهه ۱۹۴۰ برای جوش دادن منیزیم و آلومینیوم در صنعت هوافضای کالیفرنیا اختراع شد و از آن زمان، محبوبیت آن به طرز شگفت‌انگیزی رو به افزایش گذاشته است. این مساله بخصوص بخاطرتنوع، تمیزی، حداقل نیاز به تجهیزات و مناسب بودن آن برای جوشکاری فلزاتِ مختلف است.

جوشکاری تیگ TIG یا جوشکاری قوس تنگستن گازی یا GTAW، زیر مجموعه جوشکاری قوسی با گاز محافظ (GMAW) است. اگرچه جزئیات تجهیزات جوشکاری تیگ از زمان اختراعش تکامل یافته، اما اصول کلی جوشکاری بدون تغییر باقی مانده است.

جوشکاری تیگ TIG نه آسان‌ترین روش جوشکاری برای یادگیری و تسلط است و نه ارزان‌ترین روش. با این حال، این روش پاداش تلاشی را که برای تسلط بر آن به کار می‌گیرید، به شما خواهد داد: یعنی اگر در حین کار هیچ اشتباهی نکنید، نتایج جوشکاری تیگ شگفت‌آور خواهد بود.

جوشکاری تیگ

جوشکاری تیگ TIG چگونه کار می‌کند

در جوشکاری تیگ TIG، از برق برای ایجاد قوس یا مدار کوتاه بین الکترود تنگستن ِغیر قابل مصرف (آند مثبت) و فلز در حال جوشکاری (کاتد منفی) استفاده می‌شود و یک جریان گاز بی اثر (به طور معمول آرگون) از قوس محافظت می‌کند.

در همین زمینه:  با صنایع اصلی که از جوشکاری استفاده می‌کنند آشنا شوید!

 

یک الکترود تنگستن غیر قابل مصرف در جوشکاری تیگ TIG

بر خلاف سیم الکترود قابل‌مصرف در جوشکاری میگ/ MIG، نقطه ذوب بالای الکترودهای تنگستن در جوشکاری تیگ TIG (حدود ۳۴۲۲ درجه سانتیگراد) به این معناست که آنها در هنگام جوشکاری ذوب نخواهند شد. در عوض، قوس ِبین الکترود و کار، فلز اصلی را ذوب می‌کند. البته قوس،هم زمان ، میله جوش ِجداگانه‌ای از فلز پرکننده را هم ذوب می‌کند تا مهره جوش را تشکیل دهد. مگر اینکه کارتان یک جوش خودکار مثل جوش موقت ِبست باشد.

 

گاز محافظ بی اثر در جوشکاری تیگ TIG

در همین حال، حوضچه جوش مذاب توسط یک گاز محافظ بی اثر محافظت می‌شود. این گاز به طور معمول آرگون یا مخلوط آرگون است، اگرچه جوشکارهای باتجربه در زمینه تیگ، گاهی تحت شرایط خاص از گاز هلیوم برای جوشکاری سریع‌تر استفاده می‌کنند.

گاز محافظ در امتداد خط لوله تأمین، از دستگاه جوشکاری تا مشعل تیگ که الکترود تنگستن را نگه می‌دارد، تغذیه می‌شود. همانند سایر اشکال جوشکاری قوس الکتریکی، موقع حذف گرما، حوضچه جوش‌، سرد و جامد می‌شود و قطعه جدیدی از فلز ذوب شده را تشکیل می‌دهد؛ درواقع، جوشکاری در این مرحله کامل است.

به همین دلیل، موقع استفاده از یک جوشکار تیگ، باید در بین مشعل دستی تیگ و میله پرکننده هماهنگی ایجاد کنید و همچنین تغییر جریان برق را تامین نمایید. نگه داشتن الکترود در فاصله صحیح از جوش، نگه داشتن نوک میله پرکننده در موقعیت مناسب، نگه داشتن هر دوی اینها در گاز محافظ و تنظیم جریان، همه به پیچیدگی این جوشکاری می‌افزاید.

در همین زمینه:  جوش نفوذی کامل به چه معناست؟

جوشگاری تیگ

تطبیق‌پذیری جوشکاری تیگ TIG

همین پیچیدگی کمک می‌کند تا جوشکاری تیگ TIG برای جوشکاری طیف گسترده‌ای از فلزات، بسیار متنوع باشد. فولاد نرم، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، منیزیم، آلیاژهای مس، تیتانیوم و طلا همه قابل جوشکاری به روش تیگ هستند. حتی فلزات غیر مشابه را هم می‌توان با این روش و با حداقل کاستی و خرابی جوش داد.

 

جوشکاری تیگ TIG به دلیل این تنوع‌پذیری، جوشکارها را به خود علاقه‌مند کرده است: به دلیل توانایی آن در انجام حقه‌های جوشکاری مثل اشکال “S”، منحنی‌ها و گوشه‌ها یا هرجایی که جوشکاری قابل مشاهده باشد و یا دقت و پایان کار در آن اهمیت داشته باشد!

 

اطمینان از کیفیت جوشکاری تیگ TIG

متخصصی می‌گوید: «سالها تجربه کار با جوشکارهای حرفه‌ای و آماتور تایید می‌کند که از بین همه روش‌های جوشکاری قوس، جوشکاری تیگ TIG به طور مداوم بهترین نتیجه را می‌دهد و این یعنی تیگ ارزش آن را دارد که برای تسلط بر آن وقت بگذارید و تلاش کنید. از همان اول شروع به کار، عادت کنید که فضای کار خود را ایمن، تمیز و مرتب نگه دارید و روی یک گاز محافظ ِبا کیفیت، تمیزو بدون رطوبت توسط یک شرکت معتبر سرمایه‌گذاری کنید. همچنین به یاد داشته باشید که اهمیت خشک نگه داشتن کار، استفاده از میله‌های پرکننده تمیز و مرغوب و حفظ دائمی جریان گاز محافظ در حین جوشکاری، برای جلوگیری از ایجاد سوراخ های تخریب کننده جوش است.»

 

منبع:

https://www.r-techwelding.co.uk/what-is-tig-welding

درباره جوشکاری تیگ TIG چه می دانیم / بخش دوم