انواع جوشکاری و پوزیشن‌های جوشکاری را بشناسیم (بخش سوم و پایانی)

در بخش های اول و دوم این مطلب با جوش‌های F (نبشی) و G(شیاری) و همچنین با جوشکاری های تخت(مسطح) و افقی اشنا شدیم. حال در بخش سوم و پایانی انواع جوشکاری و پوزیشن‌های جوشکاری به پوزیشن عمودی و موقعیت بالای سر(سقفی) می پردازیم.

 

3- پوزیشن جوشکاری عمودی

همانطور که حدس می‌زنید، جوشکاری در حالت عمودی مخالف موقعیت افقی است. به یک کتاب گالینگور فکر کنید که روی ستون فقراتش ایستاده، صفحات آن باز شده و به سمت پایین آویزان شده است. در این وضعیت ستون فقرات کتاب، شبیه به مهره جوش تولیدی شما عمل می‌کند.

در این موقعیت که یکی از انواع جوشکاری و پوزیشن‌هاست، شما باید یکی از دو راه را برای جوشکاری انتخاب کنید: یا جوشکاری به سمت بالا یا به سمت پایین. موقع جوشکاری به سمت بالا، (شعله را به سمت بالا نشانه می‌روید و با زاویه ۴۵ درجه نسبت به صفحه نگه می‌دارید.) این باعث می‌شود که جوش با استفاده از فلز اضافیِ زیر آن به سمت بالا حرکت کند. با این حال، اگر جوشکاری را به سمت پایین انجام دهید، به راحتی و با استفاده از نیروی جاذبه، حوضچه کار را به سمت پایین قطعات هدایت می‌کنید.

 

جوشکاری عمودی

 

ملاحظات خاص در پوزیشن جوشکاری عمودی

همانطور که انتظار می‌رود، مهره‌های جوش در موقعیت عمودی “تمایل به پایین آمدن و جمع شدن دارند”. همان گرانشی که شما باید در موقعیت افقی با آن بجنگید، در حالت عمودی هم در تمام مسیر رو به پایین یا بالا با شما می‌جنگد. در این پوزیشن هم مانند هر نوع جوشکاری دیگر، باید اطمینان حاصل کنید که هر دو طرف جوشکاری را گرم می‌کنید تا قطعات بطور مساوی در جوش با هم ترکیب شوند؛ با این کار اتصال قوی‌تری حاصل می‌شود.

در همین زمینه:  تفاوت سیم جامد با سیم هسته‌‌ای شار (بخش اول)

 

4- پوزیشن جوشکاری موقعیت بالای سر(سقفی)

همانطور که به نظر می‌رسد، در این مدل جوشکاری که یکی دیگر از انواع پوزیشن‌هاست، مشعل و فضای کار هر دو بالاتر از سرتان قرار دارند و جوش‌ها در”زیر مفصل” ایجاد می‌شوند. جوشکاری سربالا یکی از سخت‌ترین پوزیشن‌هاست و برای جوشکار زحمت زیادی دارد. منظور از سختی، فقط مهارت جوشکاری نیست، بلکه علاوه بر آن، صبر، قدرت بدنی و دست بدون لرزش هم از ضروریات کار است.

جوشکاری بالای سر یا جوشکاری سقفی

 

ملاحظات خاص در پوزیشن جوشکاری موقعیت بالای سر(سقفی)

سایت WelderPortal.com تخصص خود را در زمینه جوشکاری سربالا در اختیارتان می‌گذارد: چون در این پوزیشن، فلز رسوب شده بر روی مفصل، تمایل به شُرّه کردن بر روی صفحه را دارد در نتیجه یک مهره با تاج بلندتر ایجاد می‌شود. پس برای پیشگیری از این اتفاق، حوضچه ذوب شده را کوچک نگه دارید. اگر حوضچه جوش خیلی بزرگ شد، یک لحظه شعله را بردارید و اجازه بدهید تا فلز مذاب خنک شود. حرکات دقیق دست شما، در این پوزیشن عامل اصلی ایجاد جوش‌های محکم است. اگر بتوانید بر این موقعیت مسلط شوید، حرفه جوشکاری در انتظار شماست

 

کاربرد پوزیشن‌های جوشکاری

بیایید نگاهی دقیق به بعضی از کاربردهای عملی این دانش بیندازیم:

اول و مهمترین کاربرد، اینکه تسلط به انواع جوشکاری و پوزیشن‌ها برای آزمون گواهینامه الزامی است. سایت ClassOneWelding.com می گوید: “موقعی که شما در آزمون صدور گواهینامه برای پوزیشن یک شرکت می‌کنید، فقط برای همان جوشکاری مجاز می‌شوید (به غیر از آزمون” همهء پوزیشن‌ها “). خیلی از موقعیت‌ها ممکن است نیاز به گواهینامه برای تمام وضعیت ها داشته باشند. اگر قصد دارید در زمینه جوشکاری فعالیت کنید، اخذ گواهینامه در همه پوزیشن‌ها برای ارسال درخواست‌های شغلی و شرکت در مصاحبه بسیار مهم است.

در همین زمینه:  چرا الکترود جوشکاری را روکش می‌کنند؟ (بخش دوم)

 

درهر حال، دانستن همه‌ی موقعیت‌های مختلف همچنین می‌تواند در شرایطی که مسیر مشخص نیست به شما کمک کند. این می تواند در یک پروژه شخصی باشد که مطمئن نیستید کدام پوزیشن بهترین نتیجه را به شما می‌دهد. همچنین در مواقعی که شاغل هستید و می‌بایست بر اساس شرایط پیش روی‌تان راه حلی پیدا کنید هم می‌تواند به شما کمک کند. نکته این است که هر پوزیشن جوشکاری، ابزاری است که می‌توانید در هر زمان که نیاز داشتید از آن استفاده کنید.

 

منابع بیشتر

اگر در دنیای جوشکاری تازه‌کار هستید و یا می‌خواهید فقط به کسب دانش خود در زمینه جوشکاری ادامه بدهید، منابع موجود در این وبسایت را بررسی کنید. به عنوان مثال ، این پست بسیاری از ابزارهای جوشکاری مبتدی را که باید در آنها سرمایه گذاری کنید به شما نشان می دهد.

جوشکاری هم هنری است که اعضای خانواده می‌توانند با هم از آن لذت ببرند، چه باور کنید، چه نکنید!

https://workshopwelding.com/welding-positions-and-types-a-quick-guide/

 

بیشتر بخوانید :

انواع جوشکاری و پوزیشن‌های جوشکاری را بشناسیم (بخش اول)

انواع جوشکاری و پوزیشن‌های جوشکاری را بشناسیم (بخش دوم)