چرا الکترود جوشکاری را روکش می‌کنند؟ (بخش دوم)

نقاط قوت جوشکاری قوسی فلز پوشش‌دار (SMAW)

چند مزیت برای استفاده از روش جوشکاری SMAW از الکترود روکش‌دار وجود دارد. نسبت به جوشکاری قوسی با گاز محافظ و از آنجا که شار درست در بالای حوضچه جوش تجزیه می‌شود، این فرآیند حساسیت کمتری به باد و جریان دارد. این سطح قابل پیش بینی اضافه شده، ضمن محافظت ازحوضچه جوش، خطر شکل‌گیری جوش‌های متخلخل یا ضعیف را کاهش می‌دهد. جوشکاری شار هسته MIG به دنبال دستیابی به کنترل سطح مشابه با استفاده از همان اصل الکترود روکش‌دار است. از طرف دیگر، جوشکاری TIG و تا حدی جوشکاری دستی معمولی MIG برای جلوگیری از نقص جوش ِناشی از محافظت نامناسب گاز حوضچه جوش، به یک محیط داخلی از نوع بدون باد نیاز دارد.

علاوه بر این، بعضی از مواد استفاده شده برای پوشاندن الکترودها برای روش جوشکاری SMAW، همچنین می‌توانند به ایجاد یک جریان قوی‌تر و کنترل شده کمک کنند که منجر به نفوذ عمیق‌تر جوش و استحکام آن می‌شود.

هر یک از پوشش‌های مختلف الکترودهای جوشکاری به خصوصیات منحصر به فرد یک پروژه کمک می‌کند و انتخاب یک الکترود روکش‌دار را به یک تصمیم مهم تبدیل می کند.

خرید الکترود جوشکاری

نقش پوشش الکترود در روش جوشکاری قوسی فلز پوشش‌دار

سبک در برابر سنگین

روکش‌ الکترود اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند. انواع پوشش و مواد مختلف آن مزایای متفاوتی ایجاد می‌کنند و قادر به تامین نیازهای خاص بر اساس جزئیات پروژه هستند. با این حال، ویژگی‌ یکپارچه سازی تمام پوشش‌ها وجود دارد که بر اساس درجه پوشش الکترود متفاوت است.

در همین زمینه:  ۵ روش تمیز کردن جوش و غیرفعال کردن فولاد ضد زنگ

پوشش‌های سبک و پوشش‌های قوسی سنگین/ پوشش قوس محافظ، دارای بسیاری از خصوصیات مشابه هستند. تفاوت اصلی این دو در این است که مقاومت ویژگی‌های پوشش‌های سنگین بیشتر است. چون این پوشش‌های مقاوم قوسی محافظ با کاربردهای سنگین ساختاری به خوبی کار می‌کنند.

مزایای پوشش‌های الکترودهای جوشکاری

کنترل جریان

یک مزیت عمده در مورد تمام پوشش‌ها این است که آنها امکان کنترل بیشتر جریان مورد استفاده برای ذوب شدن مواد را فراهم می‌کنند. در حالی که الکترودهای برهنه هم وجود دارند، اما کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند چون قوس می‌تواند بسیار غیر قابل پیش‌بینی باشد. نسبت به پوشش سبک، یک پوشش سنگین‌تر کنترل بیشتری ارائه می‌دهد؛ اما هر دوی آنها کنترل بهتری نسبت به الکترودهای برهنه فراهم می کنند. این عنصر کنترل ِاضافی در مقایسه با جوشکاری با الکترود برهنه، باعث پاشش خیلی کمتری می‌شود و جوش‌های نرم و صافی ایجاد می‌کند. جریان متمرکز حاصل از یک پوشش الکترود هم می‌تواند باعث عمق نفوذ بیشتری شود و جوش‌های محکم‌تری ایجاد کند.

گاز محافظ

علاوه بر کنترل اضافی، بعضی از پوشش‌های الکترودهای جوشکاری هم می‌توانند به کاهش و حتی از بین بردن ناخالصی‌ها کمک کنند. با ذوب شدن پوشش در هنگام جوشکاری، مواد می‌توانند گازهای محافظتی ایجاد کنند که حوضچه جوش را از اکسیدها، گوگرد و سایر مواد بالقوهء آسیب‌رسان محافظت می‌کند. این شار همچنین می‌تواند باعث “تمیز کردن” فلز از اکسیدها و سایر ناخالصی‌ها شود.

سرباره

سرباره از دیگر مزایای استفاده از الکترودهای روکش‌دار است. این مواد باقی مانده‌ از جوشکاری، می‌توانند از فلز خنک کننده محافظت کرده و به افزایش مقاومت و کیفیت جوش کمک کنند. انواع مختلف پوشش‌ها مزایای مختلفی را به همراه دارند. دانستن اینکه هر پوشش الکترود چه کاری انجام می‌دهد برای انتخاب نوع مناسب پروژه شما ضروری است.

در همین زمینه:  ۹ نکته و ترفند برای بهبود جوشکاری استیک با الکترود

الکترود روکشدار

الکترودها با چه موادی روکش می‌شوند؟

یک سیستم شماره گذاری خصوصیات منحصر به فرد هر الکترود را نشان می‌دهد. با دامنه ۸-۰، اولین عدد در کد، ماده روکش الکترود را مشخص می‌کند. پوشش‌ها در سه نوع کلی وجود دارند: سلولز، مواد معدنی یا مخلوطی از این دو نوع. این عدد که ترکیب شیمیایی پوشش الکترود را مشخص می‌کند همچنین به عنوان شاخصی برای نوع (جریان) مناسب ِهر الکترود عمل می‌کند.

 

منبع: workshopwelding.com