راهنمای سوراخ کردن، برش و مته‌کاری فلزات / بخش دوم

در بخش اول این مطلب به نحوه سوراخ کردن فلز، راهنمای گام به گام سوراخ کردن ورق فلز و نحوه مته‌کاری فلزات پرداختیم. در بخش دوم و پایانی به جنبه های دیگر موضوع ایجاد سوراخ، برش و مته‌کاری فلزات می پردازیم.

 

مرحله سوم مته‌کاری فلزات:

تکنیک را اجرا کنید

-با استفاده از دستگاه پانچ یا میخ و چکش، یک تورفتگی کوچک روی ورق فلز ایجاد کنید تا جای دقیقی را که باید سوراخ شود، بدانید. این تورفتگی به ثبات دستگاه در حین مته‌کاری فلزات کمک می‌کند.

-برای اطمینان از حفظ زاویه مورد نظر، مته را با دو دست ثابت نگه دارید.

– مته را روشن کنید. اگر در حال مته‌کاری فلزات سخت‌تری هستید، به آرامی تمرین کنید. اگر فلزتان ضخیم باشد، می‌توانید گاهی به کار استراحت بدهید تا داغی فلز کمی کمتر شود. برای فلزات نرم‌تر، سریع حفاری کنید تا تلنبار شدن تراشه‌ها، کل پروژه را از بین نبرد.

مته کاری فلزات

اهمیت روغنکاری در مته‌کاری فلزات

چه در حال مته‌کاری فلزات سخت‌تر باشید و چه فلزات نرم‌تر، افزودن کمی روان کننده بسیار ضروری است. این کار را به صورت متناوب انجام دهید تا به پراکندگی گرما، کم شدن میزان کندی مته و سرعت بخشیدن به روند ماشینی حفاری کمک شود.

در همین زمینه:  عیب یابی مشکلات تغذیه سیم جوش میگ

 

چگونه فلز را ناچ یا پرداخت کنیم

پرداخت کردن، فرایند بریدن یا از بین بردن بخشهای ناخواسته از لبه‌های ورق فلز است. در این روش، شما برای برش لبه‌های ورقه‌ای که روی آن کار می‌کنید، به ابزارهای تیز و محکمی نیاز دارید. روند کار ساده است، فقط موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

مرحله اول ناچ یا پرداخت فلزات:

از محافظ استفاده کنید

کار با فلزات می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین، همیشه باید مطمئن باشید که تمام وسایل محافظتی لازم را پوشیده‌اید. به یاد داشته باشید، تراشه‌های فلزی ممکن است توسط جریان هوا منتقل شده و منجر به آسیب‌های شدید شوند.

مرحله دوم ناچ یا پرداخت فلزات:

طراحی و اندازه‌گیری‌ها را درست انجام دهید

اگر محصول نهایی متناسب با طرح و اندازه‌‌های در نظر گرفته شده نباشد، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. نوار اندازه گیری ِخوب و نشانگر فلزی، این کار را برای شما انجام می‌دهند. برای علامتگذاری ِلبه‌هایی که می‌خواهید ببرید، می‌توانید از هر یک از موارد زیر استفاده کنید: یک کپی کاربید، یا یک سوراخ‌کن نوک‌تیز و یا یک سنگ صابون نشانگر.

اینها به اندازه‌گیری کمک می‌کنند؛ پس برای اطمینان نه فقط یک بار بلکه حداقل دو بار اندازه‌گیری کنید تا با یک بار برش کار به درستی انجام شود. خط‌کشی برای برش زدن باعث افزایش دقت و جلوگیری از اتلاف مواد و وقت شما می‌شود.

مرحله سوم ناچ یا پرداخت فلزات:

برش فلز را روشن کنید

تجهیزات را در جای خود قرار داده و روشن کنید. میز کار برش‌دهی را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ کثیفی یا براده فلزی روی آن وجود ندارد. اگر دستگاه برش غبار گرفت، اول آن را خاموش کرده و بعد تمیزش کنید؛ به محض تمیز شدن آن می‌توانید دوباره شروع کنید.

در همین زمینه:  شش نکته مهم برای علاقمندان به جوشکاری

 

پرداخت فلزات

مرحله چهارم ناچ یا پرداخت فلزات:

فلز را برش دهید

ورق فلز را روی میز برش یا نیمکت کار قرار دهید و مراقب باشید که دست‌تان با تیغه تماس پیدا نکند. این امر در مورد ورق فلز هم صدق می‌کند. علامت روی ورق فلز را پیدا کرده و آنرا طوری تنظیم کنید تا ۲ سانتیمتر بیشتر از اندازه مورد نظرتان ببرید.

مرحله پنجم ناچ یا پرداخت فلزات:

نتیجه را بررسی کنید

ورق فلز را از روی میز بردارید و بررسی کنید ببینید اندازه‌ برش مناسب است یا نه. اگر هنوز در اندازه‌ و شکل آن بی‌نظمی وجود دارد، آن را دوباره روی میز بگذارید و مرحله ۴ را تکرار کنید. پس از برش صحیح ورق، آن را از میز جدا کرده و کنار بگذارید.

 

مرحله ششم ناچ یا پرداخت فلزات:

دستگاه برش را تمیز کنید

اکنون که کار را به پایان رساندید، باید دستگاه را خاموش کرده و آن را از هرگونه آلودگی و کثیفی پاک کنید. آن را از دوشاخه برق جدا و سیمش را جمع کنید و در جای مناسبی قرار دهید. ورق فلز را هم با مواد ضد آب بپوشانید تا از خیس شدن و زنگ زدگی آن جلوگیری شود.

https://weldinginsider.com/how-to-punch-drill-and-notch-metal-different-methods/