featured-image

روش انتخاب بهترین ماسک جوشکاری

ماسک جوشکاری یکی از مهم‌ترین موارد ایمنی است که برای هر جوشکاری به آن نیاز دارید، چون از چشم و پوست شما در برابر اشعه‌های فرابنفش (UV) و مادون قرمز (IR) و همچنین نور آبی ساطع شده از قوس در طول جوش محافظت می‌کند. ماسک جوشکاری همچنین از سر و صورت شما در برابر جرقه و دود محافظت می کند و به همین دلیل است که انتخاب یک ماسک جوشکاری ایمنی خوب که بهترین محافظت را ارائه بدهد ضروری است.

اما چه چیزی باعث می‌شود یک ماسک جوشکاری خوب باشد؟ در این نوشتار ما تمام ویژگی‌های یک ماسک جوشکاری خوب را به شما معرفی می‌کنیم:

 

استانداردهای ایمنی

وقتی به دنبال ماسک جوشکاری ایمنی هستید، اولین چیزی که باید بررسی کنید استانداردهای ایمنی آن است. اگر ماسک جوشکاری که قصد خرید آن را دارید با قوانین منطقه شما مطابقت نداشته باشد یعنی ماسک خوبی نیست.

مثلا در استرالیا، هر ماسک جوشکاری باید استانداردهای AS/NZS 1338.1 (تاریک شدن خودکار) و AS/NZS 1337.1B (ضربه بالا) را داشته باشد. این استانداردها تضمین می‌کنند که ماسک می‌تواند در برابر ضربه‌های زیاد بدون شکستن مقاومت کند و تمام لنزهای تاریک‌کننده خودکار محافظت ۱۰۰٪ را در برابر اشعه‌های مضر UV و مادون قرمز ارائه می‌دهد.

ماسک جوشکاری | آلیاژ جوش پارسه

تاریک شدن خودکار کلاه یا لنزهای ایمنی غیرفعال

کلاه ایمنی غیرفعال چیست

ماسک ایمنی جوشکاری لنز غیرفعال همراه با لنزی است که از شیشه‌های UV و پوشش مادون قرمزی استفاده می‌کند که به یک نقاب تنظیم شده (معمولاً سایه شماره 10) مجهز‌اند. نقاب این ماسک‌ها تغییر نمی‌کند و ثابت است، بنابراین وقتی جوشکاری نمی‌کنید باید آن‌ها را برگردانید تا بتوانید ببینید.

در همین زمینه:  راهنمای جوشکاری فلز تیتانیوم

این بدان معناست که هنگام آماده سازی اتصال جوش، قرار دادن مشعل یا بازرسی جوش، ماسک باید بالا باشد. می‌شود آن را با تکان دادن سر یا گردن به سمت پایین برگردانید و به آن اجازه دهید به جای خود برگردد تا بتوانید قوس بزنید. اما چند مشکل در ارتباط با ماسک جوشکاری غیرفعال وجود دارد.

اول اینکه، نگه داشتن همزمان مشعل در وضعیت صحیح و برگرداندن کلاه ایمنی به جای خود دشوار است، به خصوص اگر هنوز در حال یادگیری جوشکاری باشید.

دوم، سایه کلاه را نمی‌شود تغییر داد. اگر جوشکاری تیگ در آمپرهای برد کم (50A) یا جوش میگ در بُرد 250A دارید، نقاب ثابت ماسک مناسب کارتان نیست. چون یا نمی‌توانید جوش را به درستی ببینید یا جوش خیلی روشن است که باز هم می‌تواند باعث آسیب شود.

سوم، بالا و پایین کردن ماسک جوشکاری ایمنی می‌تواند فشار جدی به گردن وارد کند. اگر برای هر نوع خال‌جوش یا جوش قطعات کوچک، مجبور شوید هر بار ماسک ایمنی خود را به سمت بالا برگردانید، واقعاً باید منتظر عوارضش باشید. وقتی هر روز در حال جوشکاری هستید، این نوع فشار روی گردن شما می‌تواند منجر به آسیب شود.

 

ماسک جوشکاری تاریک شونده خودکار

ماسک جوشکاری تاریک شونده خودکار دارای نوعی عدسی است که “روشن” و “خاموش” می‌شود. زمانی که جوش نمی‌زنید و هیچ قوسی تشخیص داده نمی‌شود، لنز کلاه در سایه شماره ۳ یا ۴ خواهد بود (بسته به برند کلاه).

این ماسک دارای یک نقاب کاملا روشن است، شبیه به عینک آفتابی اما همین که حسگرها یک قوس را تشخیص دادند، لنز “روشن” می‌شود و فورا (و به طور خودکار) به حالت ۱۳- ۹# تغییر می‌کند. دو نوع ماسک ایمنی تاریک شونده خودکار در بازار موجود است: ثابت یا متغیر

در همین زمینه:  میز جوشکاری‌تان را خودتان بسازید! + ویدیو

 

۱. ماسک ایمنی خودکار تاریک شونده ثابت

یک ماسک جوشکاری ثابت خودکار دارای عدسی مشابه با کلاه ایمنی غیرفعال است. در حالی که می‌تواند از روشن به تیره تغییر کند و فقط یک سایه “تاریک” دارد: سایه شماره ۱۰ یا ۱۱.

این ماسک مشکل خستگی و گرفتگی گردن را ندارد، چون لازم نیست برای بررسی جوش دائماً آن را در بیاورید، اما برای جوشکاری‌ای که تحت پوشش تنظیم نقاب قبلی آن نیست، باز هم مناسب نیست.

۲. ماسک ایمنی متغیر تاریک شونده خودکار

از طرف دیگر، ماسک جوشکاری تاریک شونده خودکار دارای شیشه‌های متغیر، از روشن تا سایه‌های مختلف تیره‌رنگ، است و به محض ایجاد قوس، لنزش بین سایه‌های ۱۳-۹ تیره‌ می‌شود. در کلاه‌های رده بالا، می‌‌شود سایه‌های ۸-۵# را برای آسیاب، برش پلاسما و جوشکاری تیگ با آمپر کم انتخاب کرد.

به طور کلی، توصیه می‌شود که همیشه یک ماسک جوشکاری تاریک شونده خودکار با شیشه متغیر تهیه کنید و دیگر نگران فلاش‌های تصادفی قوس نباشید.

اگر قصد دارید برای خود یک ماسک جوشکاری ایمنی متغیر تاریک شونده خودکار تهیه کنید، چند نکته دیگر را هم باید در نظر بگیرید:

  • دسته‌بندی شفافیت نوری
  • محدوده سایه
  • اندازه لنز
  • تنظیمات قابل کنترل
  • راحتی و تناسب
  • باتری و شارژ خورشیدی
  • حالت آسیاب
  • لنز بزرگنمایی مگ

ماسک جوشکاری | آلیاژ جوش پارسه

ماسک‌ها و سایر تجهیزات حفاظتی شخصی

آیا می‌توانید سایر قطعات محافظتی را زیر ماسک ایمنی قرار دهید؟ ماسک جوشکاری همیشه تنها قطعه حفاظتی نیست که برای حمایت از صورت خود به آن نیاز دارید.

اگر جوشکاری که انجام می‌دهید بخارهای زیادی تولید می‌کند، یا موقعیت شما طوری است که انگار صورت شما در آن درگیر است، به یک ماسک تنفسی نیاز دارید تا ریه‌های شما را از هر گونه بخار و گاز جوشکاری حفظ ‌کند.

در همین زمینه:  آنچه باید در مورد الکترود جوشکاری بدانیم

در حالی که کلاه‌ها و ماسک‌هاس جوشکاری محافظت کافی را ارائه می‌دهند، توصیه می‌شود که از عینک ایمنی هم در زیر آن استفاده کنید تا یک لایه محافظ اضافی روی چشم‌های‌تان داشته باشید.

خیلی از ماسک‌های جوشکاری روی صورت قرار می‌گیرند و استفاده از ماسک‌های تنفسی یا عینک ایمنی را غیرممکن می‌کنند. اگر قصد دارید محافظت اضافی داشته باشید، مطمئن شوید که امکان استفاده همزمان با ماسک‌تان را داشته باشد!

منبع: UniMig

دیدگاه شما

there is no comment's for this post