featured-image

نکات مهمی که باید برای جوشکاری لوله بدانید!

جوشکاری حرفه‌ای، هنری جذاب و تخصصی است و جوشکاران برای اطمینان از تمیز بودن و استحکام جوش تلاش زیادی می‌کنند. آنها مهم‌ترین چیز در مورد جوشکاری لوله را درک می‌کنند، و آن اینکه فرآیندهای ویژه‌ای برای انواع خاص لوله کشی مورد نیاز است.

به طور کلی جوشکاری لوله به مجموعه‌ای از مهارت‌های فنی اشاره دارد که برای اتصال لوله‌های فلزی استفاده می‌شود و یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌ها برای اتصال چند بخش لوله و جوشکاری لوله‌ها، شامل گرم کردن و اتصال قطعات فلزی است.

 

جوشکاری لوله چیست؟

خطوط لوله زیربنای شهرهای جدید هستند که نفت، گاز، آب آشامیدنی و غیره را حمل می‌کنند. اگر خط لوله وجود نداشت، نمی‌توانستیم با ماشین به محل کار برویم، غذا بپزیم یا خانه خود را در زمستان گرم نگه داریم. اما، چه کسی ساخت، نگهداری، تعمیر و حذف لوله‌ها و خطوط لوله را بر عهده دارد؟ بله، متخصصین جوشکاری!

آنها کسانی هستند که کارهای فوق را به وسیله فرآیندی بنام جوشکاری انجام می‌دهند. این فن معمولاً مستلزم آنست که جوشکارها بر چندین تکنیک اتصال لوله‌ها تسلط داشته باشند و عواملی را که بر کیفیت اتصالات جوشکاری شده تأثیر می‌گذارند درک کنند.

جوشکاری لوله | آلیاژ جوش پارسه

جوشکار لوله چه کاری انجام می‌دهد؟

وظیفه جوشکاری لوله فقط بر عهده کسانی قرار می‌گیرد که واجد شرایط این کار هستند. به این دلیل که لوله‌ها اغلب برای انتقال مواد خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرند، که اگر اتصالات خوبی نداشته باشند، ممکن است برای مردم و محیط اطراف خطر ایجاد کنند. اشتباهات در این فن همچنین می‌تواند خیلی دردسرساز باشد حتی زمانی که لوله‌ها حامل ماده غیر خطرناک باشند. دریافت گواهی برای جوشکاری لوله معمولاً شامل تکمیل چندین آزمایش است که تایید می‌کند فرد بر چندین تکنیک جوشکاری تسلط دارد.

در همین زمینه:  عیب یابی مشکلات تغذیه سیم جوش میگ

اما جوشکار خط لوله چه کاری انجام می‌دهد؟ جوشکاران ماهر ممکن است لوله‌های جدید نصب و یا لوله‌های قدیمی را تعمیر کنند. یک کار خاص شامل تحقیق در مورد خط لوله یا مدل، انجام اندازه‌گیری‌های جوش و استفاده از دستگاه‌های جوشکاری قوس الکتریکی یا تجهیزات مشابه است.

چون کار جوشکاران خط لوله اغلب از یک محل به محل دیگر تغییر می‌کند، این شغل برای افرادی که زیاد سفر کردن را دوست ندارند مناسب نیست. همچنین، ساعات کار طولانی آن می‌تواند به راحتی برای جوشکاران اضافه کاری همراه بیاورد.

 

جوشکاری لوله چه نوع جوشکاری است؟

در هر جا که لوله وجود دارد، مثلا برای فاضلاب، آب، گاز طبیعی و صنعت نفت، نیاز به جوشکاری لوله هم وجود دارد. تا آنجا که به روش جوشکاری مورد استفاده برای جوش لوله‌ها مربوط می‌شود، جوش لوله را می‌شود با استفاده از روش‌های مختلف جوشکاری از جمله جوشکاری تیگ، جوشکاری میگ و جوش قوس الکتریکی انجام داد.

یکی از روش‌های رایج برای جوشکاری لوله‌ها، فرآیندهای جوشکاری قوس الکتریکی است. با این حال، از آنجایی که چندین فرآیند جوشکاری قوس الکتریکی وجود دارد، عاقلانه است که بفهمیم کدامیک برای جوشکاری خط لوله مناسب‌ترند. یکی از تکنیک‌هایی که یک جوشکار لوله باید بداند، جوشکاری قوس محافظ گاز است. در این فرآیند، ناحیه‌ای که قرار است جوش داده شود در معرض گازهای بی اثر قرار می‌گیرد تا یک سپر محافظ ایجاد کند در حالی که از نیروی فشار برای شل کردن و اتصال قطعات فلزی استفاده می‌شود.

 

سطح مهارت و تجربهء لازم برای انجام موثر جوشکاری لوله

نباید سطح مهارت مورد نیاز برای اجرای فعالیت‌های جوشکاری لوله را دست کم گرفت. یک جوشکار ماهر لوله بمنظور بهبود مهارت‌هایش باید چندین چیز را بداند؛ مثلا، تکنیک جوش بست به طور گسترده به عنوان یک مرحله بسیار مهم در اتصال لوله ها به کار می‌رود که به موجب آن از یک اتصال نسبتا کوچک و گذرا برای نگه داشتن چیزی در جای خود استفاده می‌شود.

در همین زمینه:  در جوشکاری استیک آیا به حوضچه جوش فشار می‌آورید یا آن را می‌کِشید؟

جوشکار مجرب لوله‌ها می‌تواند برای ارزیابی لوله بمنظور تعیین اندازه اتصالات، تعداد بست‌ها یا اتصالات موقت مورد نیاز را تعیین کند. او ضمنا با دقت روی جوش کار می‌کند تا یک جوش شفاف و صاف ایجاد کند.

جوشکاری لوله | آلیاژ جوش پارسه

آیا جوشکاری لوله مشکل است؟

در سال‌های اخیر به دلیل افزایش نیاز به جوش لوله در صنایع مختلف، فرصت‌های کاری برای جوشکاران لوله بیشتر شده اما در این صنعت، به کارگران حرفه‌ای نیاز است. از آنجایی که جوشکاری یک عملیات پیچیده است، در آن حاشیه نسبتا زیادی برای وقوع خطا وجود دارد.

خرابی در جوشکاری لوله می‌تواند هم از افراد تازه کار و هم از افراد متخصص سر بزند. بهترین راه برای جلوگیری از این موارد در وهله اول، درک شرایط کاری و دانستن نکات لازم برای جوش لوله موفق است.

در جوشکاری لوله، یکی از مهم‌ترین مراحل، آماده‌سازی لوله است. تنها تعداد انگشت‌شماری از تکنیک‌های جوشکاری هستند که نیازی به آماده‌سازی قطعه کار قبل از جوشکاری ندارند. آماده‌سازی لوله‌ها با اطمینان از شفاف و صاف بودن لبه‌هایی که نیاز به اتصال دارند شروع می‌شود.

لوله‌های نیازمند اتصال، اغلب باید برش یا جوش داده شوند تا زمانی که به دست جوشکار اصلی برسند. بنابراین، گاهی اوقات از تکنیک سنگ‌زنی سطحی برای درست کردن لبه‌ها قبل از فرآیند جوشکاری اصلی استفاده می‌شود.

مرحله بعدی شستشوی لوله‌ها برای از بین بردن هر نوع روغن، روان کننده یا ناخالصی‌های دیگری است که روی سطح لوله قرار دارند.

اگر روش‌های آماده‌سازی لوله‌های سالم به کار گرفته نشود، احتمالاً جوش با مشکلات زیادی مثل عدم ذوب، گیر کردن سرباره و جذب هیدروژن مواجه خواهد شد که منجر به جوش‌های ضعیف‌تر و نقص در جوش می‌شود.

در همین زمینه:  نحوه شناسایی فلزات (بخش دوم)

 

آیا جوشکاری لوله چالش برانگیز است؟

علاوه بر روش‌های اشتباه آماده‌سازی لوله، شرایط سخت کاری هم می‌تواند جوشکاری لوله را دشوار کند.

کارگران در هر شاخه جوشکاری در معرض خطر بالایی برای آسیب یا بیماری هستند. نور روشن از دستگاه جوش‌های قوس الکتریکی و سایر دستگاه‌ها می‌تواند بینایی را مختل کند، ابزار جوشکاری می‌تواند حرارت بسیار زیادی تولید کند و فرآیند جوشکاری ممکن است باعث شود جوشکار ذرات یا گازها را استنشاق کند. با این حال، با اقدامات ایمنی و استفاده از تجهیزات مناسب مثل دستکش‌های مقاوم در برابر حرارت و لنزهای محافظ، می‌شود این خطرات را کاهش داد.

موارد زیر بعضی از شرایط کاری جوشکاری است که جوشکاری لوله را به یک عمل سخت تبدیل می‌کند:

  • جوشکاری لوله اغلب نیازمند آن است که تجهیزات خود را در موقعیت‌های خطرناک و ناراحت کننده نگه دارید.
  • بعضی از کارهای روی خط لوله در دماهای بالا یا پایین انجام می‌شود. شرایط زیرزمینی در مناطق سرد شما را با سرمازدگی و پروژه‌های بیابانی با گرمازدگی به خطر می‌اندازد.
  • جوشکاری خطوط لوله اغلب در زیر آب انجام می‌شود که مشکلات و خطرات خاص خودش را دارد.
  • جوشکاری خط لوله فاضلاب شما را ملزم به کار در مسموم‌ترین شرایط می‌کند و مجبورید حس بویایی خود را سرکوب کنید تا کار خود را انجام دهید و از آلوده شدن خود جلوگیری کنید.

موارد ذکر شده در بالا می‌تواند جوشکاری لوله را دشوار کند. با این حال، با آماده سازی مناسب، تجهیزات تخصصی و آموزش، می‌توانید بر تمام چالش‌های پیش رو غلبه کنید!

جوشکاری لوله | آلیاژ جوش پارسه

کلام آخر

جوشکاری لوله شامل همه چیزهایی است که در بالا توضیح داده شده و با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید که آیا از عهده این فن برمی‌آیید یا نه. با وجود این اطلاعات ببینید که آیا جوشکاری لوله بر اساس مهارت مورد نیاز، شرایط کاری، متوسط دستمزد و صنایع بالقوه‌ای که می‌توانید در آنها کار کنید، برای شما مناسب هست یا خیر. موفق باشید.

 

منبع: Welding Headquarters

 

دیدگاه شما

there is no comment's for this post