featured-image

عیب یابی مشکلات تغذیه سیم جوش میگ

مثل خیلی از مشکلات جوشکاری، مشکلات تغذیه سیم جوش میگ می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، و شما مجبورید همه آنها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آن را به طور دائمی رفع کرده‌اید. برای عیب‌یابی از داخل دستگاه شروع می‌کنیم و این مسیر را تا مشعل ادامه می‌دهیم.

 

سیم جوش میگ با کیفیتی دارید؟

اولین چیزی که وارد دستگاه جوشکاری میگ شما می‌شود سیمی است که از قرقره می‌آید وکیفیت واقعی ِآن می‌‍تواند تفاوتی در نحوه تغذیه‌اش ایجاد کند. اطمینان حاصل کنید که سیم میگ شما با کیفیت خوب و حداقل مطابق با استانداردهای روز باشد.

شما همچنین یک قرقره سیمی نیاز دارید که با دقت و توسط یک ماشین پیچیده شده باشد، که این روزها در بازار زیاد هست. اگر قرقره خود را باز کردید و دیدید که سیم‌ها بدون نظم روی هم تلنبار شده‌اند، مطمئن باشید که به خوبی تغذیه نمی‌شوند. سیم میگ ِخوب و با کیفیت خوب، باید با دقت زیاد، برای هموارترین تغذیه ممکن پیچیده شده باشد.

اگر قرقره سیم میگ شما برای مدتی در گاراژ نگهداری شده، باید بررسی‌اش کنید تا برای استفاده مشکلی نداشته باشد. چون اگر قبل از کنار گذاشتن، درست مهر و موم نشده باشد، مسلما رطوبت و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوا باعث زنگ زدگی آن شده است.

سیم جوش میگ ایدن EDEN | آلیاژ جوش پارسه

زنگ زدگی در لاینر مشعل شما باعث مشکلات بیشتری می‌شود، بنابراین بهتر است به طور کامل از آن اجتناب کنید. اگر روی قرقره خود آثار زنگ‌زدگی می‌بینید، احتمالا سیم‌ها دچار زنگ‌زدگی  شده‌اند و باید قرقره جدیدی تهیه کنید.

وقتی کار با یک رول سیم میگ تمام شد، آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید یا در پارچه‌ای بپیچید. هر چیزی که به محافظت در برابر رطوبت و هوا کمک کند، می‌توانید از آن برای نگهداری سیم‌ها تا استفاده‌های بعدی کمک بگیرید.

 

آیا قرقره به درستی پیچیده شده است؟

مهره‌ای که برای محکم کردن قرقره در جای خود استفاده می‌شود، “مهره نگهدارنده قرقره” نام دارد که مسئول نگه داشتن قرقره در جای خود و جلوگیری از چرخش آزاد آن است. اگر این مهره به اندازه کافی سفت نباشد، قرقره آزادانه می‌چرخد و خودبخود از دست نگهدارنده قرقره رها می‌شود و در نتیجه سیم‌ها به هم می‌ریزند.

پس قرقره را باید با دست سفت کرد تا ذره‌ای شل نباشد. تنها در چنین وضعیتی می‌توانید مطمئن باشید که به درستی می‌چرخد ​​و ترمز می‌کند. همچنین باید بررسی کرد که قرقره با دستگیره تراز روی نگهدارنده درست ردیف شده باشد. چون اگر از تراز خارج شود، قرقره با رها شدن ماشه به درستی ترمز نمی‌کند و سیم شما شل می‌شود.

در همین زمینه:  انواع سیم جوش میگ (بخش دوم)

 

خود واحد تغذیه سیم را هم بررسی کنید

واحد رله فیدر، که بیشتر به عنوان واحد تغذیه کننده غلتک‌های درایو یا واحد تغذیه سیم شناخته می‌شود، ممکن است معیوب باشد. اگر اینطور باشد، متأسفانه، خودتان کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید.

اگر سیم اصلاً تغذیه نمی‌کند، یا می‌لرزد و به‌طور نامنظم تغذیه می‌شود، این احتمال وجود دارد که اشکال از واحد تغذیه‌کننده شما باشد. اگر رله فیدر شما مشکل دارد، باید دستگاه خود را برای سرویس ببرید.

 

غلطک‌های درایو

در مورد غلتک‌ها چند نکته وجود دارد که باید بررسی شود:

  • ابتدا مطمئن شوید که از غلتک درایو مناسب با نوع فلز خود استفاده می‌کنید. غلتک‌های شیار V برای سیم‌های فولادی ملایم و ضد زنگ مورد نیاز است. غلتک‌های F (شار) یا K (شیاردار) برای سیم‌های شار روکشدار ِبدون گاز و غلتک‌های شیار U برای آلومینیوم مورد نیاز است.
  • دوم، مطمئن شوید که غلتک‌تان اندازه مناسبی داشته باشد. غلتک و سیم شما باید هم اندازه باشند تا غلتک بتواند هم به درستی سیم را بگیرد و هم به داخل کوبیده نشود. به عنوان مثال، اگر با سیم ۰.۹ میلیمتری جوش می‌دهید، غلتک شما باید برچسب ۰.۹ میلیمتری داشته باشد.
    اکثر غلتک‌های درایو دارای دو اندازه در یک غلتک هستند، یعنی می‌توانید غلتکی با برچسب ۰.۸ در یک طرف و برچسب ۰.۹ در طرف دیگر داشته باشید. این برچسب‌ها معمولاً با شیار نزدیک به آن مطابقت دارند، بنابراین فقط مطمئن شوید که غلتک را به روش صحیح در دستگاه قرار می‌دهید.

جوشکاری میگ | آلیاژ جوش پارسه

  • سوم، مطمئن شوید که کشش درست است. غلتک‌های محرک دارای یک دستگیره تنظیم کشش هستند که به عنوان مکانیزم قفل کردن غلتک‌ها عمل می‌کند. اگر کشش کافی روی غلتک‌ها وجود نداشته باشد، سیم می‌لغزد و یا اگر کشش بیش از حد وجود داشته باشد، می‌تواند باعث بدشکلی یا صاف شدن سیم شود.
    می‌توانید با وارد کردن سیم از طریق انگشتان خود (وقتی که دستکش پوشیدید) میزان کشش مناسب را بررسی کنید. سیم را به آرامی بگیرید: اگر سیم به آرامی و بدون توقف یا لیز خوردن تغذیه شود، میزان کشش مناسب است.
    به خاطر داشته باشید که شیارهای غلتک‌های درایور ممکن است به مرور زمان فرسوده شوند و شکل خود را از دست بدهند، بنابراین هر از چند گاهی باید تعویض شوند.
  • در نهایت، مطمئن شوید که غلتک‌های شما واقعاً در حال چرخش هستند. چون اگر غلتک‌های درایو اصلاً غلت نزنند، مشکل دستگاه جدی‌تر از این حرف‌هاست و در اصل خرابی در تداوم الکتریکی دستگاه، دلیل اصلی توقف کار غلتک‌های شماست.
    اگر قطعات الکتریکی شما خراب است، دستگاه شما به سرویس نیاز دارد.

لاینر

مثل غلتک‌های درایو، باید بررسی کنید که لاینر دستگاه هم از نوع و اندازه مناسب باشد.

اندازه آستر باید بتواند با اندازه سیم‌تان مطابقت داشته باشد. آسترهای مشعل دارای کد رنگی هستند، بنابراین شما می‌توانید در هنگام خرید متوجه شوید که آیا مناسب هستند یا خیر.

این آسترها همگی هم برای فولادهای گازی و هم برای فولادهای شاردار طراحی شده‌اند. برای آلومینیوم، به نسخه تفلون این آسترها نیاز دارید. مواد مختلف طوری طراحی شده‌اند که تغذیه سیم‌ ِ فلزات نرم‌تر را آسان‌تر کند. آنها همچنین فنر گردنی دارند که آسترهای فولادی آن را ندارند و بنابراین تشخیص‌شان آسان است.

در همین زمینه:  آیا انتخاب جوشکاری بعنوان یک شغل ارزشمند است؟

اگر نوع و اندازه آستر مناسب را دارید، آخرین چیزی که باید بررسی کنید این است که به درستی نصب و دچار انسداد نشده باشد.

با گذشت زمان، تکه‌های زباله‌های سیم می‌توانند در داخل مشعل جمع شوند، سوراخ آن را باریک کرده و تغذیه سیم را سخت‌تر کنند. البته می‌توانید مقداری از آن را با فوت کردن از بین ببرید، اما به طور کلی، اگر آسترتان کاملا پر و مسدود شده، باید آن را تعویض کنید.

نکته مهم: تعویض آستر خود با یک تفلون، هنگام جوشکاری با آلومینیوم به این معناست که سیم آلومینیومی حساس خود را بوسیله براده‌های فولادی (که از ایجاد مسائل ناشی از آلومینیوم آلوده جلوگیری می‌کند) تغذیه نمی‌کنید.

اگر آستر شما هنوز تمیز است، بررسی کنید که به درستی در مشعل قرار گرفته و به طول صحیح بریده شده باشد. نباید هیچ سیم آویزانی وجود داشته باشد، اما اگر خیلی کوتاه باشد، می‌تواند باعث مشکلات تغذیه سیم شود.

لاینر جوشکاری میگ | آلیاژ جوش پارسه

در نهایت، مطمئن شوید که آستر پیچ خورده نباشد. حتی اگر مشعل شما مستقیم باشد، ممکن است آستر شما همچنان دارای پیچ خوردگی‌های قبلی باشد که می‌توانند بر نحوه تغذیه سیم تأثیر بگذارند؛ بنابراین اگر نمی‌توانید آنها را صاف کنید، باید یک آستر جدید تهیه کنید.

 

نقطه تماس

نقاط تماس شما بسیار شبیه به آسترهای مشعل است. نقاط تماس خاص برای کار روی آلومینیوم در دسترس است، بنابراین به طور تصادفی و حدسی نوک فولادی خود را برای سیم آلومینیومی رها نکنید (و بالعکس).

آنها همچنین دارای اندازه‌بندی هستند و باید با اندازه سیم‌تان مطابقت داده شوند. اندازه نوک تماس تعیین می‌کند که گمانه چقدر پهن باشد، بنابراین اگر نوک تماس خیلی کوچک باشد، سیم حتی نمی‌تواند از آن عبور کند. از طرف دیگر، نوک تماسی که بیش از حد بزرگ است، باعث می‌شود که سیم اصلا تماس پیدا نکند و شارژ الکتریکی نشود و بنابراین اشتعال قوس هم انجام نگیرد.

نکته مهم: وقتی برای اولین بار قرقره را وارد مشعل می‌کنید، نوک‌های تماس را در بیاورید؛ چون ممکن است سیم حتی اگر اندازه مناسبی داشته باشد، باز هم گیر کند و در حین تلاش برای راه‌اندازی، به کلاف سردرگمی تبدیل شود. اما وقتی سیم از مشعل رد شد، می‌توانید نوک تماس را دوباره روی آن بکشید.

نوک‌های تماس تمام می‌شوند و شما نمی‌توانید از همان نوکی که دستگاه‌تان از روز اول داشته، برای همیشه استفاده کنید. پس اگر نوک شما به وضوح فرسوده یا آسیب دیده است (مثلاً در اثر سوختن سیم به سمت عقب)، باید آن را تعویض کنید.

نوک‌ها همچنین می‌توانند مسدود شوند، که می‌توانید پاک‌شان کنید. اگر نمی‌شود آن را پاک کرد، بیرونش بیاورید و یک نوک تازه بجایش قرار دهید.

در همین زمینه:  صنعت جوشکاری در سال جدید

 

سرب‌ها و ماشه مشعل

اگر سیم شما اصلاً تغذیه نمی‌کند، بررسی کنید که آیا ماشه مشعل شما کار می‌کند یا خیر. از دکمه تغذیه سیم که معمولاً در داخل دستگاه است برای تغذیه سیم خود از طریق سرب مشعل استفاده کنید. اگر جواب داد، احتمالاً ماشه شما خراب است و نیاز به تعویض دارد.

دلیل دیگری که ممکن است سیم شما تغذیه نشود، به دلیل شکستگی سرب کنترل داخل مشعل است که در این صورت، باید مشعل را هم تعویض کنید.

برخی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث ایجاد مشکل در تغذیه سیم شما شود، طول مشعل و مستقیم بودن آن است.

هرچه مشعل شما طولانی‌تر باشد، غلطک‌های راننده برای تغذیه سیم تا انتها، باید سخت‌تر کار کنند. این امر به ویژه در مورد فلزات نرم‌تر مثل آلومینیوم صادق است که در واقع دشوار هستند.

طول متوسط ​​مشعل ۴ متر است، اما اگر سیم شما واقعاً مشکل دارد، کم کردن آن به ۳ متر می‌تواند خیلی موثر باشد. همچنین ایده خوبی است که سعی کنید مشعل را تا حد امکان صاف نگه دارید. قرار دادن حلقه‌های محکم یا دو برابر کردن سرب مشعل روی خود ممکن است آستر شما را کج کند که باعث ایجاد مشکل می‌شود. لزومی ندارد که کاملاً مستقیم باشد، اما هر حلقه‌ای را در مشعل تا حد امکان شل نگه دارید.

مشعل جوشکاری میگ | آلیاژ جوش پارسه

اگر واقعاً به خصوص با سیم‌های نرم‌تر مثل آلومینیوم مشکل دارید، باید یک تفنگ کششی-فشاری را امتحان کنید که دارای یک موتور کوچک در خود مشعل است و بنابراین در کل مسیر فقط به سیم فشار وارد نمی‌شود، بلکه از طریق مشعل هم کشیده می‌شود.

هر ماشینی با این تفنگ کششی-فشاری سازگار نیست، چون همه آنها اتصال درستی ندارند، اما اگر ماشینتان سازگار باشد، تفنگ کششی-فشاری گزینه بسیار خوبی است.

 

موارد دیگر برای بررسی

در اینجا چند مورد دیگر وجود دارد که می‌توانید بررسی‌شان کنید و ببینید هنوز با تغذیه سیم خود مشکل دارید یا نه.

  • گیره زمینی: مطمئن شوید که سرب به قطعه کار وصل شده یا به میز فلزی که قطعه کار در حال تماس با آنست خیلی نزدیک باشد. تماس زمینی بد می‌تواند باعث ایجاد قوس نامنظم و مشکلات تغذیه سیم شود.
  • قطبیت: بررسی کنید که زمین و مشعل شما به پایه‌های پنل مناسب برای فلزی که جوش می‌دهید وصل شده باشند. اگر مطمئن نیستید که کدام قطب درست است، راهنمای دستگاه را بررسی کنید.
  • طول مشعل: موقع جوشکاریِ سیم‌های نازک که تمایل به فرخوردن دارند مثل سیم‌های ۰.۶ میلیمتر، استفاده از مشعل کوتاه‌تر بهتر است. چون مشعل کوتاه (۳ متری) به این معناست که سیم شما مسافتی برای حرکت و بنابراین فضایی برای پیچ خوردن (به اندازه یک مشعل ۴ متری) ندارد.

وقتی صحبت از مشکلات تغذیه سیم به میان می‌آید، مراحل زیادی وجود دارد که می‌توانید برای رفع مشکل و بازگرداندن دستگاه به حالت نرمال انجام دهید. با این حال، اگر هیچ یک از راه حل‌های بالا کار نکرد، گام بعدی شما باید این باشد که دستگاه خود را برای سرویس‌دهی ببرید.

دیدگاه شما

there is no comment's for this post