موارد استفاده انواع سیم جوش یا الکترود (بخش دوم)

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که اکثر جوشکارهای مبتدی با آن روبرو هستند این است که نمی‌دانند کارایی هر انواع سیم جوش یا الکترود در چیست و این می‌تواند یکی از ناامیدی‌های شروع کار در جوشکاری باشد. با این حال، به جرات می‌توان گفت که جوشکاران با سابقه هم اگر بطور منظم روی فلز خاصی کار نکنند، نمی‌دانند که میله خاص جوشکاری آن فلز کدامست. به همین دلیل خواندن این مقاله اکیدا به شما توصیه می‌شود.

انواع سیم جوش یا الکترود

الکترود سری L308

این سری خاص از الکترودها برای کار با مواد فولاد ضد زنگ مثل 301 ، 302 ، 304 و 305 طراحی شده است. با این حال، برای آلیاژهای ریخته‌گری خاص مثل CF-3 و CF-8 مناسب هستند که برای استفاده در محیط‌های با درجه حرارت بالا در نظر گرفته شده‌اند.

الکترود سری L309

میله جوشکاری سری 309L و همه زیرمجموعه‌های آن برای جوشکاری انواع مختلف فلزات از جمله انواع مختلف فولادهای ضد زنگ به یکدیگر طراحی شده‌اند. با این حال، مهم است که همه فلزات دارای خواص مشابه باشند. به عنوان مثال، استفاده از آنها برای جوشکاری مواد 308 (نه مواد 316 یا L316) خوب است. موادL 316، مولیبدنوم دارند، اما میله 309L اینگونه نیست.

الکترود سری L316

سری L316 برای فلزات 316 و L316 استفاده می‌شود که شامل CF-3M و CF-8M هم هست.

الکترود سری 347

از این نوع میله جوشکاری و زیرمجموعه‌های آن برای مواد پایه 321 و 347 استفاده می‌شود. اینها گریدهای تثبیت شده در نظر گرفته می‌شوند و این نوع میله جوشکاری با در نظر گرفتن همین مساله طراحی شده است. معادل ریخته‌گری ِ347، CF-8C است و بنابراین این نوع میله‌ها برای این کاربرد هم مناسب‌اند.

در همین زمینه:  متغیرهای مهم جوشکاری

الکترود چدنی

مهم نیست که شما روی یک ماشین عتیقه کار می‌کنید یا فقط می‌خواهید لایه‌های یک اگزوز چدن را به هم جوش دهید، انتخاب الکترود مناسب جوشکاری، بخش اساسی کار است. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که آیا الکترودی که در نظر گرفته‌اید نیاز شما را برطرف می‌کند و قابل پردازش هست یا خیر.

استفاده از میله جوشکاری اشتباه روی چدن می‌تواند منجر به بسیاری از مسائل از جمله جوشکاری ضعیف شود و این باعث ایجاد ترک در مفاصل می‌شود که می‌تواند باعث نشت یا نقاط ضعیفی می‌شود که بعدها در طول استفاده مشکلاتی ایجاد می‌کند.

یادتان باشد که چدن تغییرات شدید دما را تحمل نمی‌کند. جوشکاری چدن بدون پیش گرم کردن وسط کار، اگرچه ممکن است ولی ایده خوبی نیست. همیشه باید مطمئن شوید که فلز را از قبل گرم کرده‌اید چون نباید بین دمای عادی فلز و دمای جوشکاری اختلاف زیادی وجود داشته باشد. همچنین، باید ناحیه‌ای را که قرار است به درستی جوش داده شود، آماده کنید. این شامل تنظیم اتصالاتی است که قرار است با فلز ِدرست، جوش داده شوند.

انواع سیم جوش یا الکترود

الکترود سری Tech-Rod 99

میله جوشکاری سری Tech Rod 99 معمولاً شامل ۹۹٪ نیکل هستند. این مساله و در نظر گرفتن اینکه این جوشکاری قابل پردازش است، این نوع میله را به یک نوع مطلوب تبدیل می‌کند. از آنجا که همه این ویژگی‌ها را با هم دارد، یک میله برتر محسوب می‌شود اما بخاطر گرانی نیکل، هزینه آن کاملاً بالاست.

الکترود سری 55 Tech-Rod

این سری الکترود معمولاً ۵۵٪ نیکل دارد و همین، استفاده از آن را به صرفه‌تر می‌کند. اگر مقطع آن ضخیم یا سنگین باشد معمولاً برای ترمیم ریخته‌گری آسیب دیده استفاده می‌شود. از آنجا که این الکترود ۵۵٪ نیکل در خود دارد، جوش‌های بسیار قوی ایجاد می‌کند و فسفر ایجاد شده توسط فرآیند ریخته‌گری را بهتر تحمل می کنند. ضریب انبساط آن هم، کمتر از Tech Rod 99 است و بنابراین در پایان کار ترک جوش کمتری خواهید داشت.

در همین زمینه:  انواع سیم جوش میگ (بخش اول)

الکترود سری Ferroweld

این نوع میله جوشکاری یک هسته فولادی دارد که جوش سختی بر جا می‌گذارد اما قابل پردازش نیست و نمی توان با صیقل ظاهر مهره را بهتر کرد. این واقعیت که این الکترود دارای هسته فولادی است به این معنی است که یک الکترود کم هزینه است و می‌تواند برای جوشکاری بسیاری از پروژه‌های چدن استفاده شود. به دلیل هسته آن، یک قوس کاملاً کاربرپسند تولید می‌کند که روی هر ماده‌ای که به طور کامل تمیز نشود موثر است. رسوب تولید شده توسط این نوع میله جوشکاری مثل چدن زنگ می‌زند.

الکترود نیکل

طبق تعریف، آلیاژ نیکل هر ترکیبی از فلزات است که حاوی بیش از نیمی از نیکل است. این نوع آلیاژها موقع سرد شدن سخت نمی‌شوند؛ باید قطعه را حرارت دهید و برای مدت زمان خاصی در دمای کنترل شده نگه دارید. به همین دلیل، مواد پس از اتمام جوش، شکل پذیر و نرم خواهند ماند. در حالی که انواع مختلفی از تکنیک‌ها وجود دارد که می‌توانید از آنها برای جوشکاری نیکل (جوشکاری چوب، MIG ، TIG) استفاده کنید، در اینجا فقط به یکی از روش‌های معمول آن اشاره شد. چسباندن جوش امکان‌پذیر است، با این حال متداول‌ترین روش نیست.

منبع: workshopwelding.com