featured-image

در جوشکاری استیک آیا به حوضچه جوش فشار می‌آورید یا آن را می‌کِشید؟

جوشکاری استیک یکی از متداول‌ترین تکنیک‌های کاربردی از خانواده جوشکاری‌های قوس الکتریکی و احتمالاً این یکی از اولین فرآیندهایی است که در دوره‌های جوشکاری خود با آن آشنا خواهید شد. و نکات مهمی برای درست انجام دادن این متد وجود دارد:

آیا باید حوضچه جوش را فشار دهید یا بکشید؟

موقع جوشکاری استیک، همیشه باید آن را بکشید.

تفاوت بین هل دادن و کشیدن چیست و در وهله اول چه چیزی را هل می‌دهید یا می‌کشید؟

این دو روش جوشکاری در رابطه با حوضچه کوچک فلز مذاب به نام حوضچه جوش است. شما در بیشتر فرآیندهای جوشکاری یک حوضچه جوش ایجاد و آن را با الکترود خود در سطح کار پخش می‌کنید تا دو قطعه فلز را به هم جوش دهید.

موقع هل دادن، جوشکاران پشت حوضچه جوش خود کار می‌کنند و آن را با الکترود جوش خود فشار می‌دهند که در حین ِهمین حرکت، مهره جوش ایجاد می‌شود. مزیت ِفشار دادن، ایجاد جوش کم عمق‌تری است که سطح بزرگ‌تری را پوشش می‌دهد. بسته به پروژه، این تکنیک می‌تواند جوشی بادوام‌تر از آنچه که توسط یک حرکت کششی ارائه می‌شود، ایجاد کند.

جوشکاری استیک | آلیاژ جوش پارسه

در مقابل، کشیدن زمانی است که جوشکارها در جلوی حوضچه مذاب کار می‌کنند و به آن اجازه می دهند در پشت الکترودشان پر شود و مهره جوش را ایجاد کند. یکی از مزایای بارزتر استفاده از حرکت کششی، اینست که جوش بیشتر در حوزه دید شماست، انجام تنظیمات جزئی در حین حرکت آسان‌تر است و در نهایت مجبور به تکرار جوش نمی‌شوید.

در همین زمینه:  ۶ نکته و ترفند عالی برای بهبود جوش تیگ شما

در حالی که بعضی از فرآیندهای جوشکاری در انتخاب بین فشار دادن و کشیدن، آزادی عمل بیشتری ارائه می‌دهند، جوشکاری استیک در دسته آنها قرار نمی‌گیرد، اما در عوض، به شکل دقیق و مشخصی نیازمند است به درستی انجام شود.

 

موقع جوشکاری استیک باید بکشید!

برای جوشکاری استیک، باید از تکنیک کشش استفاده کنید و برای کمک به یادآوری ِبهتر، این نیمچه شعر “وقتی سرباره داشتی، یعنی جوش کششی” را به یاد داشته باشید. سرباره لایه جامد شده از شار است که بر روی ناحیه جوش تشکیل می‌شود، و کشیدن به سادگی به حرکت ِمورد استفاده در تکنیک کشش اشاره دارد.

به عبارت ساده‌تر، موقع استفاده از هر فرآیند جوشکاری که سرباره تولید می‌کند، باید میله را به سمت خود بکشید. این شامل جوشکاری قوس در زیر دریا، جوشکاری الکتروسرباره، جوشکاری قوسی با هسته شار و جوشکاری قوس فلزی محافظ (SMAW) است که بیشتر به عنوان جوشکاری استیک شناخته می‌شوند.

 

سه نکته برای ایجاد جوش استیک جامد

کشیدن به جای هل دادن برای یک جوش استیک که به درستی اجرا شود ضروری است. با این حال، این تنها بخش از پازل نیست. در اینجا به چند نکته اضافی دیگر برای ایجاد یک جوش استیک عالی اشاره می‌شود:

 

۱/ اندازه حوضچه جوش خود را محدود کنید

مشکل رایجی که جوشکاران نوپا موقع تسلط بر جوشکاری استیک با آن مواجه می‌شوند، چیزی است که به آن آندرکات یا زیر‌بُرش می‌گویند. این عیوب که در لبه‌های بیرونی جوش ایجاد می‌شوند، جذابیت  کار شما را کاهش می‌دهند و همچنین نقطه ضعیفی را ایجاد می‌کنند که می‌تواند تحت فشار مناسب از بین برود.

در همین زمینه:  مقایسه جوشکاری‌های میگ، تیگ و استیک

برای کمک به محدود کردن این اتفاق، اندازه حوضچه جوش را مدیریت کنید. کاهش سرعت و عدم بافت به جلو و عقب هم می‌تواند کمک کننده باشد.

جوشکاری استیک (الکترود) | آلیاژ جوش پارسه

۲/ از طول قوس مناسب استفاده کنید

بعد از برخورد الکترود به فلز، مطمئن شوید که طول قوس مناسبی دارید. موقع جوشکاری استیک، توصیه می‌شود که طول قوس را با قطر الکترودی که استفاده می‌کنید مطابقت بدهید. به عنوان مثال، یک الکترود ۸/۱ اینچ طول قوس ۸/۱ را تضمین می‌کند.

طول قوس بیش از حد طولانی می‌تواند منجر به یک زیر برش عمیق و یا پاشش جوش شود در حالی که طول قوس کوتاه هم می‌تواند باعث چسبیدن الکترود شود.

 

۳/ فلز مناسب را انتخاب کنید

درست همانطور که بوم بر تکنیک یک نقاش تأثیر می‌گذارد، جوش‌های استیک فولادی هم می‌توانند بر اثربخشی فرآیند جوشکاری تأثیر بگذارند. موقع جوشکاری استیک، بهتر است از فولادی که غنی از سیلیکون یا گوگرد نباشد، مثل فولاد 1025 یا 1015 استفاده کنید. در غیر این صورت، جوش شما می‌تواند شانس بیشتری برای ترک خوردن داشته باشد.

اگر با نوع فولادی کمتر از نوع ایده‌آل درگیر هستید، استفاده از یک الکترود با قطر کمتر و با سرعت کمتر می‌تواند کمک کننده باشد.

 

ایمنی جوشکاری

اگر در آزمایشگاه یا مغازه صدمه ببینید، بهترین تکنیک جوشکاری در جهان هم کمک چندانی به شما نخواهد کرد. بنابراین، ایمنی در حین جوشکاری شاید مهم‌ترین عملی باشد که باید رعایت شود. خوشبختانه، ایمنی جوشکاری یکی از اولین چیزهایی است که در آموزشگاه و طی دوره‌های جوشکاری در مورد آن خواهید آموخت.

در همین زمینه:  جوشکاری با الکترود و اصول اولیه آن برای مبتدیان

منبع: TWS

دیدگاه شما

there is no comment's for this post