featured-image

جوشکاری چدن: راهکارهایی برای دستیابی به جوش باکیفیت‌تر

تصور عمومی این است که جوشکاری چدن خیلی دشوار است چون کربن فراوانی دارد. کربن تمایل به نفوذ به داخل فلز جوش، ناحیه متاثر از حرارت در مجاورت فلز جوش یا هر دو را دارد که منجر به سختی یا شکنندگی جوش و سپس ترک خوردن آن می‌شود. از این رو جوشکاران جوش پذیری چندانی برای چدن قائل نیستند.

جوشکاری چدن واقعاً چالش برانگیز است، اما با توجه به بعضی شرایط غیرممکن هم نیست!

 

انواع سیم‌جوش چدنی

انتخاب سیم‌جوش چدن بستگی به دستگاه‌ جوشکاری‌ی دارد که با آن کار می‌کنید. با این حال، متداول‌ترینِ سیمجوش چدن عبارتند از: سیم‌جوش نیکل۹۹٪ ، سیم‌جوش نیکل ۵۵٪ و سیم‌جوش فولادی. مشخصات سیم‌جوش چدن بر اساس جریان جوشکاری، شیمی سیم و سایر پارامترهای احتمالی موجود متفاوت است.

جوشکاری چدن | آلیاژ جوش پارسه

مراحل جوشکاری چدن

چهار مرحله ضروری برای انجام جوش چدن چدن وجود دارد:

  • مشخص کنید که چه فلزاتی باید مورد استفاده قرار بگیرد: چدن خاکستری، چدن سفید، چدن شکل‌پذیر/ ندولار، آهن چکش‌خوار.
  • فلز خود را با دقت تمیز کنید: تمام مواد سطحی مثل رنگ، گریس، روغن و غیره را پاک کنید.
  • یک دمای پیش گرمایش را انتخاب کنید: قبل از جوشکاری برای جلوگیری از ایجاد ترک، پیش گرمایش را انجام دهید.
  • روش جوشکاری مناسب را انتخاب کنید: این بستگی به مناسب بودن آلیاژ چدنی دارد که در حال جوشکاری است.

تا آنجا که به تکنیک‌های جوشکاری چدن مربوط می‌شود، می‌توان آن را از طریق جوشکاری گاز بی اثر فلزی (MIG)، جوشکاری گاز بی اثر تنگستن (TIG)، اکسی استیلن و جوش بِرِیز (لحیم‌کاری سخت) انجام داد. با این حال، این تکنیک‌ها شامل چالش‌های زیادی است و نیاز به اقدامات احتیاطی دارد. از این رو، کارشناسان بر این باورند که قوس فلزی دستی (MMA) که به عنوان جوشکاری استیک (یا جوشکاری قوس فلزی محافظ هم شناخته می‌شود)، ممکن است در ابتدا یک روش تست جوشکاری مناسب و ایمن باشد.

در همین زمینه:  بهترین مواد برای جوشکاری

بعضی از کارشناسان هم آزمایش رادیوگرافی را برای جوشکاری چدن توصیه می‌کنند که یک تکنیک تستی غیر مخرب است و به تشخیص ناپیوستگی در سازه‌های جوش داده شده قبل از تخریب آنها کمک می‌کند.

جوشکاری مهره‌ای روش دیگری است که جوشکاران ترجیح می‌دهند. در این روش از دانه‌های کوچک ۱ اینچی با حرارت کمتر استفاده می‌شود تا ترک نخورد. جوشكاران مهره را در حالي كه داغ است با كمك يك چكش قلمي ِدماغه گرد، شکل مي‌دهند.

جوشکاری چدن | آلیاژ جوش پارسه

#image_title

جوشکاری چدن: با حرارت یا بدون حرارت؟

پیش گرمایش برای جوشکاری چدن توصیه می‌شود، با این حال بعضی از جوشکارها هم آن را خنک نگه می‌دارند. در اینجا خنک به معنی دمای پایین است بدون اینکه چندان سرد باشد. توصیه می‌شود فقط یک راه را انتخاب کنید: یا پیش گرم کردن و یا دمای پایین. اگر در اواسط فرآیند روش‌تان تغییر کند، جوشکاری نتایج مطلوبی را به همراه نخواهد داشت.

جوشکاری چدن نیاز به تمرین، صبر و تجربه دارد. کافیست دستورالعمل‌های بالا را در نظر داشته باشید تا بتوانید به خوبی از عهده آن برآیید.

منبع: D&H Secheron

 

دیدگاه شما

there is no comment's for this post