نکات مهم در جوشکاری مس (بخش دوم)

جوشکاری مس‌

جوشکاری که به بیان دقیق‌تر جوشکاری قوس هم نام دارد، شامل تعدادی از تکنیک‌های مختلف خاص‌تر است. به طور کلی، با اینکه آن دسته از فرآیندهای جوشکاری که از گازهای محافظ استفاده می‌کنند ارجحیت دارند، اما از جوشکاری قوس فلزی محافظت شده (SMAW) که معمولاً به آن جوشکاری دستی قوس فلزی (MMA) هم گفته می‌شود، می‌توان برای کاربردهایی که چندان حیاتی نیستند استفاده کرد. جوشکاری قوس، یک روش مفید برای انواع آلیاژ مس با ضخامت‌های مختلف است، خصوصاً اینکه الکترودهای روکشداربرای جوشکاری آلیاژهای مس با استفاده از روش SMAW، در طیف وسیعی از اندازه‌های استاندارد، در بازار یافت می‌شوند.

برای جوشکاری مس و آلیاژهای مس به طور معمول از گازهای محافظتی آرگون و هلیوم یا مخلوطی از این دو عنصر استفاده می‌شود: هم برای جوشکاری قوس فلز گاز (GMAW)، هم جوشکاری قوس تنگستن گاز (GTAW) و هم برای جوشکاری قوس پلاسما (PAW) که به ویژه برای جوشکاری آلیاژهای مس مطلوب است.

 

آرگون مناسب برای جوشکاری مس

به طور کلی اگر برای جوشکاری مس یا آلیاژ مس از روش دستی استفاده شود، یا در صورتیکه فلز مربوطه رسانایی گرمایی نسبتاً کمی داشته باشد، و یا اینکه ضخامتش کمتر از ۳.۳ میلی متر (۰.۱۳ اینچ) باشد، آرگون ارجحیت بیشتری دارد. هلیوم یا مخلوط هلیوم آرگون (۷۵ درصد) برای جوشکاری ماشینی بر روی مقاطع نازک یا جوشکاری دستی بر روی مقاطع ضخیم‌ ترجیح داده می‌شود. این مخلوط همچنین برای فلز یا مس ضخیم‌تر که هدایت گرمایی بالایی دارد، هم توصیه شده است.

در همین زمینه:  اصول اولیه برای جوشکاری میگ روی فولاد نرم

جوشکاری مس

سایر نکات مهم در مورد جوشکاری قوس الکتریکی  برای جوشکاری مس

  • برای جوشکاری قوس مس، در صورت امکان از موقعیت مسطح استفاده کنید.
  • برای جوشکاری در موقعیت‌های دیگر از جمله وضعیت سر بالا، روش‌های GTAW و SMAW می‌توانند استفاده شوند.
  • در صورت جوشکاری در موقعیت‌های عمودی و سر بالا با استفاده از قدرت پالسی و الکترودهایی با قطر کوچک، ممکن است از روشGMAW بر روی برخی آلیاژهای مس استفاده شود.
  • انبساط حرارتی مس و آلیاژهای آن و همچنین هدایت حرارتی بالاتر آنها، بیشتر از زمان جوشکاری فولاد منجر به اعوجاج جوش اما به شکل خفیف می‌شود.
  • برای به حداقل رساندن این اعوجاج و تاب برداشتن فلز، جوشكاران باید بر روی فرآیندهای صحیح پیش گرم كردن و جوشهای تاكی و همچنین دنبال كردن توالی‌های جوشكاری مناسب تمرکز كنند.

 

خصوصیات مس و آلیاژهای آن که باید موقع جوشکاری از آن آگاهی داشته باشید

در هر فرآیند جوشکاری که برای اتصال مس و آلیاژهای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، توجه به خصوصیاتی که جوشکاری مس را از جوشکاری فولادهای کربنی متفاوت می‌کند بسیار مهم است. به عنوان مثال، مس و آلیاژهای مس وقتی ذوب می‌شوند، بسیار سیال و دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • رسانایی گرمایی بالا
  • رسانایی الکتریکی بالا
  • ضریب انبساط حرارتی بالا که حدود ۵۰ درصد بیشتر از فولاد کربن است
  • یک نقطه ذوب نسبتاً کم
  • تردی ناشی از حرارت که منجر به شکننده شدن برخی از آلیاژها در دمای بالا می‌شود
  • استحکامی که بیشتر به دلیل جوشکاری سرد است

جوشکاری مس

نقطه ذوب مس و آلیاژهای آن بسیار متغیر است اما حداقل ۱۰۰۰ درجه فارنهایت یا ۵۳۸ درجه سانتیگراد کمتر از نقطه ذوب فولاد کربن است. همچنین، مس همان نوع رنگ گرمایی را که هنگام جوشکاری فولاد مشاهده می‌شود از خود نشان نمی‌دهد و وقتی ذوب می‌شود سیالیت آن بسیار بیشتر از فولاد است.

در همین زمینه:  دستگاه جوشکاری مناسب خود را چگونه انتخاب کنیم (بخش اول)

 

بیشتر بخوانید:

 منبعhttps://www.forsteramerica.com/tips-welding-copper/