صنعت جوشکاری در سال جدید

همیشه با عوض شدن سال و شروعی تازه، بررسی امور گذشته و پیش‌بینی اقدامات آینده مثل سیل از هر طرف وارد می‌شود. برای اینکه از این قاعده مستثنی نباشیم، ما هم در این نوشتار نگاهی به صنعت جوشکاری می‌اندازیم که رویدادهای سال گذشته آن را یک قدم پیش‌تر آورد.

در سالی که گذشت، بیماری همه گیر کووید ۱۹ کل دنیا، تجارت، اقتصاد، زندگی روزمره و کارهای روزمره را در اختیار خود گرفت اما در عوض یک درس ارزشمند به ما داد و آن اینکه چگونه می‌توان همه چیز را در یک لحظه وارونه کرد. از دیدگاه تجاری ثابت شد که اگر عواملی نیاز بود که حتی راکدترین صنعت به سمت دیجیتالی شدن برود، این بیماری مسلما یکی از آنهاست.

 

جوشکاری رباتیک: راهی برای تولید پایدار در سال جدید

پیش‌بینی‌های منتشر شده از یک سال پیش تاکنون نشان می‌دهد که تمرکز دنیا بر روی تجارت دیجیتال بوده است و این همه‌گیری فقط به آن سرعت بخشیده است. این خبر خوبی برای صنعت جوشکاری است، به ویژه از دیدگاه صنعت تولید.

برای صنعت جوشکاری، این ممکن است به معنای افزایش تقاضا برای جوشکاری رباتیک باشد چون صنعت ِتولید، به نیاز برای پذیرش فناوری‌های مدرن برای دستیابی به پایداری بیشتر پی برده است.

جوشکاری رباتیک

انقلاب صنعت جوشکاری در سال جدید

به گفته مسئولین مربوطه، در عصر صنعت نوین تمرکز بر تولید پایدار، ماشین‌آلات و سیستم‌های یکپارچه است و ۴۰٪ از شرکت‌های صنعتی جهان چالش تحول دیجیتال را پذیرفته‌اند. هوش مصنوعی، اتوماسیون و صنعت رباتیک تنها قسمتی از این فناوری‌ها هستند.

در همین زمینه:  ایمنی و خطرات جوشکاری

این تکامل در صنعت جوشکاری در حال حاضر قابل مشاهده است چون مهارِ داده‌های جوشکاری برای خیلی از افراد عادی شده است. دلیل این امر در استانداردهای دقیقی است که مشتریانِ نهایی را وادار به تقاضای کیفیت و گزارش بهتر و تولیدکنندگان را ملزم به ارائه مستندات دقیق‌تر می‌کند.

 

تمرکز بیشتر بر روی ایمنی جوشکاری در سال جدید

امروزه سرمایه‌گذاری در زمینه ایمنی جوشکاری بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. افزایش نگرانی‌ها در مورد ایمنی شغلی جوشکاران و خطرات قرار گرفتن در معرض بخارات مضر جوشکاری، اقدامات قانونی را برای حفاظت بهتر از سلامتی و ایمنی کارگران در محل کار آغاز کرده و همین امر منجر به تولید محصولاتی شده که خطرات مربوط به سلامتی را کاهش می‌دهد، به جلوگیری از بیماری‌ها و آسیب‌های شغلی کمک می‌کند و بهترین تجهیزات را بدون از بین بردن کاراییِ صنعت جوشکاری ارائه می‌دهد.

نوع و سطح حفاظت‌، به نوع وظیفه جوشکار و مدت زمان قرار گرفتن او در معرض بخارات جوشکاری بستگی دارد. به عنوان مثال، کلاه‌های ایمنی‌ سبک ممکن است برای استفاده‌های گاه به گاه کافی باشد، در حالی که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دودهای جوشکاری و ذرات آسیاب به بهترین محافظت تنفسی نیاز دارد.

استفاده از صنایع دیجیتال هم در این زمینه، آنجا که داده‌های جوشکاری در قالب دیجیتال جمع‌آوری و ذخیره می‌شوند، شفافیت جوشکاری و کنترل کیفیت را بسیار بیشتر می‌کند. حالا اگر نرم‌افزارها مبتنی بر سرویس ابری (cloud)باشند، فرصت‌ها برای نظارت بر کیفیت جوشکاری از راه دور بیشتر و حتی از داخل منزل شخصی هم فراهم خواهد بود.

در همین زمینه:  عیوب و مشکلات رایج در جوشکاری تیگ و راه‌های پیشگیری / بخش دوم

تجهیزاتایمنی جوشکاری

کاهش خطرات در صنعت جوشکاری در سال جدید

از جمله مواردی که در سال جدید بشدت مورد التفات قرار گرفته، خطرات مربوط به ایجاد بیماری‌های ریوی در صنعت جوشکاری است که با چندین روش باید کاهش داده شود:

-تجهیزات محافظتی تنفسی (RPE)، تهویه اگزوز موضعی (LEV)، یا خارج کردن مستقیم بخارات از منبع با مشعل‌های جوشکاری مجهز به استخراج یکپارچه بخارات. این امر نه تنها برای جوشکار بلکه برای کلیه کارگران، ایمنی بهتری در محل کار فراهم می‌کند.

 

چشم انداز پایداری در سال جدید

پایداری به طور چشمگیری در دستور کار همه قرار دارد. یک روند کلی در صنایع این است که محصولات نهایی با قطعات یدکی قابل تعویض که در بعضی موارد در محل خود جوش داده می‌شوند، عمر طولانی‌تری دارند.

پیشرفت جالب دیگر این است که صنایع خودروسازی و حمل و نقل هم به طور روزافزونی از فولاد ِمقاوم برای تولید سازه‌های سبک‌تر و با مصرف سوخت کمتر استفاده می‌کنند. جالب اینکه وقتی این صنعت از نظر مواد اولیه در جهت فوق پیش برود، تقاضای بیشتری برای جوشکاری به همراه می‌آورد.

 

منبع

https://weldingvalue.com/2021/01/welding-trends-2021/