همه چیز درباره جوشکاری میگ / MIG (بخش اول)

جوشکاری میگ / MIG چیست

جوشکاری قوسی با گاز محافظ خنثی یا جوشکاری میگ (MIG) یکی از چندین روش جوشکاری است که در آن برای ذوب و اتصال قطعات فلز از برق استفاده می‌شود. از زمان اختراع آن در اوایل قرن بیستم، بخاطر سرعت و سهولت استفاده، حتی توسط تازه واردین جوشکاری، جذابیت این جوشکاری خیلی زیاد افزایش یافته است.

جوشکاری میگ / MIG که زیر مجموعه جوشکاری GMAW است، علیرغم تغییر کوچکی در جزئیات تجهیزات و با اشاره به نام‌های مختلف آن مثل: جوشکاری قوس پاش، جوشکاری قوس هسته‌ای شار و جوشکاری اتصال کوتاه، اصول کلی‌اش همچنان ثابت مانده است.

جوشکاری میگ

نحوه انجام جوشکاری میگ / MIG

خواه در خانه خود جوشکاری کنید، یا در یک کارگاه و یا با ربات‌های خط تولید در یک کارخانه عظیم، جوشکاری میگ بر اساس اصل زیر عمل می‌کند:

با استفاده از مقدار زیادی برق، یک قوس الکتریکی (اتصال کوتاه) در بین سیم الکترود (آند مثبت) و فلز اصلی که در حال جوشکاری‌اش هستید (کاتد منفی) ایجاد می‌شود. قوس، سیم الکترود را ذوب می‌کند که بعدا رسوب کرده و جوش را ایجاد می‌کند. با حذف گرما، حوضچه جوش خنک و جامد می‌شود و قطعه جدیدی از فلز ِذوب شده تشکیل می‌شود که همان جوش است.

وقتی شما از یک دستگاه جوشکاری میگ مدرن استفاده می‌کنید، سیم الکترود قرقره‌ای از طریق مکانیسم کشش، به درون یک خط تأمین محوری خوراک‌دهی می‌شود که به تفنگ جوشکاری دستی میگ وصل است. (مشعل جوشکاری یا “تفنگ” میگ).

در همین زمینه:  جوشکاری فیوژن یا ذوبی چیست؟

در همان زمان، یک گاز محافظ (به طور معمول آرگون، دی اکسید کربن یا مخلوطی از هر دو) در امتداد همان خط تأمین، به درون تفنگ خوراک‌دهی می‌شود. این گاز از استخر جوش در برابر گازهای جوی محافظت می‌کند تا جوش را ضعیف نکنند.

جلوگیری از نواقص رایج جوشکاری میگ / MIG

متخصصی می‌گوید: در اثر تجربه، بیشتر مشكلاتی كه در جوشکاری میگ با آن روبرو می‌شوید، به یكی از این چهار مورد برمی‌گردد: نفوذ ناقص، نفوذ بیش از حد، همجوشی ناقص و ویسکرها که در هر حال، راه حل بسیار ساده است. برای حل نفوذ ناقص، خوراک‌دهی سیم را زیاد کرده و میزان بیرون زدگی سیم از تفنگ میگ را کم کنید. برای اصلاح نفوذ بیش از حد، اندازه خلائی را که می خواهید پر کنید کم کنید. معمولاً می‌توانید با نگذاشتن سیم الکترود خود در جلوی حوضچه جوش، همجوشی ناقص را برطرف کنید و در مورد ویسکرها سیم خود را در قسمت جلوی جوش نگه دارید تا استخر جوش کوچکتر شود و آن را طوری تنظیم کنید که کمتر از تفنگ میگ خارج شود. البته، برای مشاوره مفیدتر در مورد جوشکاری میگ، تیم متخصص شرکت آلیاژ جوش پارسه همیشه در خدمت شماست.

 

جوش میگ / MIG همه کاره

جوشِ میگ / MIG همه کاره است چون می‌توانید از آن برای جوش دادن فلزات مختلف استفاده کنید، ازجمله: فولاد کربن، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، منیزیم، مس، نیکل، برنز سیلیکون و سایر آلیاژها.
مثل هر فرآیند صنعتی، جوشکاری میگ هم دارای مزایا و معایبی است. اما خبر خوب اینکه همانطور که میلیونها جوشکار آماتور و حرفه‌ای خوب می‌دانند، این روش در طیف گسترده‌ای از کارهای جوشکاری کارآمد است و نسبت به معایبش مزایای بیشتری دارد.

در همین زمینه:  جوشکاری قوس فلزی دستی یا جوشکاری قوس فلزی پوشش‌دار

جوشکاری میگ

مزایای جوشکاری میگ / MIG

-جوشکاری میگ / MIG سریع است. این عمدتا به دلیل سیم الکترود است که مدام خوراک‌دهی می‌شود و میزان قطع و وصل‌های حین جوشکاری را کم می‌کند.
-برای متصل کردن بسیاری از انواع فلزات و با ضخامت‌های مختلف، مناسب است؛ به طور مشخص ایجاد مهره‌های جوشکاری خوب، توانایی تغییر نفوذ جوش با تغییر مقدار جریان و همچنین ایجاد جوش‌های صاف و محکم از امتیازات آن است.
-قابلیت جوشکاری تمام موقعیتها را دارد: افقی، عمودی و یا مسطح
-نیاز آن به پاکسازی حداقل است (فقط جوشکاری تیگ از آن تمیزتر است). در مقایسه با جوشکاری چوب سنتی، میگ از شار استفاده نمی‌کند یا پاشیدن و سرباره جوش زیاد و نامرتب ایجاد نمی‌کند.
-جوشکاری میگ با رسوب زیاد “پاس‌های جوش طولانی” را امکانپذیر می‌کند و بنابراین می‌توانید با هر پاس، فلز بیشتری را رسوب داده و برای جوشکاری یک اتصال بزرگ از پاس‌های کمتری استفاده کنید. نتیجه؟ جوشکاری سریعتر و بهره‌وری بیشتر
-جلوگیری از اتلاف: بر خلاف جوشکاری چوبی، که معمولاً بخشی از هر الکترود را هدر می‌دهد (اتلاف الکترود)، خوراک‌دهی مداوم سیم به این معناست که شما موقع جوشکاریِ میگ همه الکترود خود را مصرف می‌کنید.
-یادگیری جوشکاری میگ / MIG آسان است و البته این به دلیل اتومات بودن چندین قسمت از فرآیند است.

 

منبع
https://www.r-techwelding.co.uk/what-is-mig-welding