featured-image

چگونه میله‌جوش یا الکترود مناسب کارمان را انتخاب کنیم؟

جوشکاری، یک فرآیند ساخت است که برای ذوب کردن و اتصال دادن دو یا چند قطعه فلزی به یکدیگر استفاده می‌شود که معمولاً روی فلزات و ترموپلاستیک‌ها به‌کار می‌رود. میله‌های جوشکاری یا الکترودها که باعث موفقیت یا شکست این فرآیند جوشکاری می‌شوند، وسیله‌ای هستند که برای جوش دادن دو فلز به یکدیگر به‌کار می‌روند. این میله‌ها در انواع مختلفی موجود می‌باشند و استفاده از آنها بستگی به هدف جوشکاری شما دارد. برای ایجاد نتایج بدون درز جوشکاری، انتخاب الکترودهای جوشکاری مناسب در مرحله اولیه خیلی مهم است.

سه نوع میله یا الکترود جوشکاری تولید شده توسط سازندگان الکترودهای جوشکاری در سراسر جهان وجود دارد:

۱. الکترودهای روکشدار

۲. میله‌های لوله‌ای

۳. سیم‌جوش بدون روکش یا لخت

 

چطور می‌توانیم یک الکترود مناسب را برای فرآیند جوشکاری خود انتخاب کنیم؟

قبل از انتخاب مواد جوشکاری باید چند مرحله زیر را در نظر بگیرید:

۱. خواص فلز پایه خود را بشناسید

ترکیب فلز پایه شما باید با ترکیب الکترود کاملا یا حداقلِ مطابقت را داشته باشد تا جوش موفقی تولید کنید. مراجعه به نمودار ترکیب الکترود و فلز برای این منظور می‌تواند مفید و راحت باشد.

انتخاب الکترود مناسب | آلیاژ جوش پارسه

۲. استحکام کششی الکترود را بررسی کنید

جدای از تطبیق ترکیب فلز پایه با الکترود، حداقل مقاومت کششی الکترود با مقاومت کششی فلز هم باید مطابقت داشته باشد؛ این نکته از ترک خوردن یا آسیب‌های دیگر به فلز در طول فرآیند جوشکاری جلوگیری می‌کند. همیشه می‌توانید استحکام کششی الکترود را با مراجعه به دو رقم اول طبقه بندی AWS که روی آن چاپ شده بررسی کنید.

در همین زمینه:  ۵ نوع اصلی روش‌های جوشکاری و کاربرد آنها به زبان ساده!

 

۳. جریان جوشکاری را بررسی کنید

الکترودها اغلب با شرایطی عرضه می‌شوند که فقط با منابع خاص برق مثل جریان متناوب یا مستقیم به‌کار می‌روند. از طرف دیگر الکترودهای دیگری هم هستند که می‌توانند با هر دو نوع جریان سازگار باشند. برای نفوذ متوسط یا عمیق‌تر جوش، استفاده از الکترودهای سازگار با جریان متناوب توصیه می‌شود. چون الکترودهای سازگار با جریان متناوب، قوس نرمی تولید می‌کنند، می‌شود از آنها برای جوشکاری ورق فلزات تمیز استفاده کرد.

 

۴. ضخامت و شکل فلز پایه را بشناسید

تعیین ضخامت فلز پایه شما می‌تواند به تشخیص اینکه کدام الکترود برای این فرآیند مناسب است کمک کند. به عنوان مثال، مواد ضخیم‌تر به الکترودهایی با شکل پذیری بالا و هیدروژن کم نیاز دارند. از سوی دیگر، مواد جوشکاری نازک‌تر به الکترودهای قوس نرم با قطر کمتر نیاز دارند. این امر نفوذ کم عمق را تضمین و از سوختن مواد نازک‌تر جلوگیری می‌کند.

انتخاب سیم‌جوش مناسب | آلیاژ جوش پارسه

۵. موقعیت جوش را تعیین کنید

اساساً، قبل از انتخاب الکترود، باید ایده روشنی در مورد روش جوشکاری خود داشته باشید. موقعیت جوش شما بر انتخاب نوع الکترود جوشکاری مورد نیازتان تاثیر می‌گذارد.

جدای از این، قبل از شروع فرآیند جوشکاری، مطمئن شوید که فلز پایه شما کاملاً از گرد و غبار، زنگ زدگی، گریس و سایر آلاینده‌ها تمیز پاک شده باشد. این یک مرحله مهم برای به دست آوردن جوش مورد نظر بی عیب و نقص است.

امیدواریم این نوشتار به شما در درک بهتر فرآیند انتخاب الکترود جوشکاری کمک کرده باشد. شما می‌توانید برای مشاوره و خرید انواع سیم‌جوش و الکترود جوشکاری با واحد فروش شرکت آلیاژ جوش پارسه با شماره تلفن 02166170379 تماس حاصل نمایید.

در همین زمینه:  جوشکاری میگ: ساده‌ترین روش جوشکاری برای یادگیری!

 

منبع: D&H Secheron

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

there is no comment's for this post