راهنمای جوشکاری فلز تیتانیوم

ویژگی‌های فلز تیتانیوم

در حالی که تیتانیوم ۴۵٪ سبک تر از فولاد و ۶۰٪ سنگینتر از آلومینیوم است، جوشکاری این ماده سخت می‌تواند یک چالش باشد. در حقیقت، خیلی از معایب تیتانیوم باعث شهرت ضعیف آن در تجارت جوشکاری شده است. در دمای ثابت، عملیات جوشکاری ممکن است مواد را به نیتریدها، کاربیدها و اکسیدها آلوده کند و منجر به مقاومت کم و نتایج شکننده شود. با این حال، در گرمای زیاد، تیتانیوم می‌تواند نسبت به مواد شیمیایی در محیط محلی خود به شدت واکنش نشان دهد.

کلر حاصل از ترکیبات پاک کننده یا عرق انسان می‌تواند در طی فرآیند جوشکاری، باعث ایجاد خوردگی شود. بنابراین، دستگاه جوشکاری باید از آلودگی موضعی محافظت شود چون اصطکاک دستگاه فرزهای زاویهای می‌تواند گرمای کافی ایجاد کند و باعث جذب آلاینده ها به روی سطح جوش شود.

دستگاه فرز‌ زاویه‌ای ابزار جوشکاری دستی و بسیار مفید هستند که با استفاده از دیسکهای مصرف‌شدنی، کارهایی مثل برش فلز، صاف کردن محل جوش، از بین بردن زنگ زدگی و خرد کردن شیارهای موجود در فلز را انجام می‌دهد.

هنگام جوشکاری میگ یا تیگ، دستگاه فرز زاویه های ابزاری مناسب برای کمک به شما و صرفه جویی در ساعاتی است که صرف کارهای دستی می‌کنید.

جوشکاری تیتانیوم

بیشتر بخوانید: انتخاب دستگاه مناسب برای جوشکاری تیتانیوم

 

بعضی از اصلی‌ترین مواردی که باید موقع انتخاب دستگاه فرز در نظر بگیرید:

آیا دستگاه سیم‌دار باشد یا بی سیم، دور موتورش در دقیقه (دور در دقیقه) چقدر است، نوع سوئیچ لازم برای شروع کار آن کدامست، اندازه دیسکش چقدر است، سرعتش ثابت است یا متغیر، قیمتش چند است و آیا تنظیمات محافظ ِبدون ابزار دارد یا نه.

*نکته: بعد از تماس با این مواد، حتما دست‌های خود را ضد‌عفونی کنید.

مهمترین مرحله، انتخاب فلز تیتانیوم ِبا کیفیت برای تهیه و نگهداری مناسب مواد است. شما باید تمام مواد را در یک منطقه خشک و تمیز نگهداری کنید و مطمین شوید که در صورت عدم استفاده، مهر و موم و بسته‌بندی می‌شوند. در واقع، تمام جوشكاران موقع دست زدن به مواد باید از دستكش تمیز استفاده كنند چون حتی دستان برهنه و تمیز هم می‌توانند این مواد را آلوده كنند. آلودگی ناشی از روان کننده‌ها، برش مایعات، خاک، رنگ و سایر مواد ممکن است منجر به شکنندگی مواد شود و همین می‌تواند دلیل اصلی شکست جوشکاری شما شود.

در همین زمینه:  ۸ قدم برای شروع جوشکاری / چطور مقدمات جوشکاری را فراهم کنیم؟

آماده سازی سطح فلز تیتانیوم برای جوشکاری
برای استفاده از مواد با کیفیتی مثل تیتانیوم درجه ۵، جوشکارها باید در مورد استفاده از ترکیبات ِمختلف ِخواص مکانیکی، سهولت ساخت، شکل پذیری، مقاومت در برابر خوردگی و قابلیت جوشکاری اطلاعات کافی داشته باشند. علاوه بر این، جوشکارها باید بدانند که چگونه بنیان ایدهآلی برای جوشکاری خود تهیه کنند و همچنین موقع جوشکاری فلز تیتانیوم از سه اشتباه بزرگ خودداری کنند:
– استفاده از فلز پرکننده نا‌مناسب
– کیفیت نامناسب در محافظت از حوضچه جوش
– تمیزی ناکافی فلز

یک روش مناسب برای پخش کردن گاز در جوشکاری تیتانیوم

مشعلهای تنگستن گازی بسته به تجهیزات ترجیحی می‌توانند به وسیله آب یا هر کمک دیگری خنک شوند. برای جوشکاری تیتانیوم، ۲٪ تنگستن ساریته یا اشباع شده برای حمل جریان مورد نیاز کافی است. برای تأمین پوشش بهتر، بیشتر ِصنایع از بلاک‌چین‌های مخصوص خود که از جنس ورق‌های فولاد ضد زنگ و مس متخلخل هستند استفاده می‌کنند. در عوض، مس اسفنجی به عنوان یک لنز گاز کار می‌کند تا گاز را به طور مساوی و یکدست توزیع کند.

جوشکاری تیتانیوم

موقع آماده کردن سطح جوشکاری، از برس فولادی ضد زنگ استفاده کنید که به طور خاص برای فلز تیتانیوم استفاده می‌شود. این کار در واقع، خطرات آلودگی متقابل در برابر بقیه فلزات را کم می‌کند. عامل دیگری که باید در نظر گرفته شود خودداری از استفاده از تمام حلال‌هایی است که بر پایه کلر ساخته شده‌اند. در عوض، می‌توانید از یک برگه کاربید استفاده کنید تا علائم ناشی از پر کردن مکانیکی یا رنده کردن را از بین ببرید.

در همین زمینه:  کاربرد سنگ فرز در جوشکاری چیست؟

https://weldguru.com/titanium-welding/ منبع