featured-image

نکات و دستورالعمل‌های جوشکاری با الکترودهای نیکل

الکترودهای نیکل در اشکال مختلف – خاکستری، شکل پذیر و چکش خوار برای جوشکاری چدن استفاده می‌شوند. این فلز که یکی از سخت‌ترین فلزات با رسانایی حرارتی و الکتریکی بالا است، به دلیل داشتن خواصی مثل مقاومت در برابر حرارت و مقاومت در برابر خوردگی، هواداران زیادی دارد.

 

آیا نیکل یک الکترود فعال است؟

بله نیکل در روابط الکترولیتی شرکت می‌کند که در آن تا حد زیادی از هیدروکسید نیکل به عنوان یک ماده فعال استفاده می‌شود.

سیم جوش نیکل | آلیاژ جوش پارسه

آیا نیکل یک الکترود بی اثر است؟

الکترودهای بی اثر به جای تبادل یون، الکترون‌ها را منتقل می‌کنند بدون آنکه در هیچ واکنش شیمیایی شرکت داشته باشند. این بدان معناست که الکترودهای بی اثر غیر واکنشی‌اند؛ با این حال، میله جوش نیکل از نظر شیمیایی واکنش پذیر است و می‌تواند از نظر شیمیایی حل شود. از این رو، نیکل یک الکترود بی اثر نیست.

 

الکترود مش نیکل چیست؟

این الکترودی است که با استفاده از سیم نیکل با خلوص بالا ساخته و بعد با فلز نیکل آبکاری می‌شود. الکترود مش نیکل استحکام بالا و خواص الکتریکی خوبی دارد.

آبکاری نیکل چیست؟

در روش آبکاری که با استفاده از الکترودهای نیکل انجام می‌شود، شکل‌پذیری، سختی و مقاومت فلز در برابر خوردگی بطور چشمگیری افزایش می‌یابد. این تکنیک لایه نازکی از نیکل را روی یک جسم فلزی آبکاری می‌کند.

در همین زمینه:  چرا بعضی جوش‌ها ترک می‌خورند؟ (بخش سوم)

همچنین یک فرآیند آبکاری الکترومغناطیسی نیکل هم وجود دارد که برای رسوب دادن آلیاژ نیکل بعنوان پوشش از روش احیای شیمیایی استفاده می‌شود و برخلاف آبکاری نیکل، به جریان الکتریکی نیاز ندارد.

الکترود جوشکاری نیکل | آلیاژ جوش پارسه

#image_title

موقع جوشکاری الکترودهای نیکل، باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

فیلر فلزی جوشکاری نیکل

ترکیب پرکننده معمولا باید با فلز اصلی مطابقت داشته باشد. موقع استفاده از آلیاژهای پایه نیکل، به ویژه برای اتصال فولاد ضد زنگ، همیشه از پرکننده‌های پایه نیکل استفاده کنید. در غیر این صورت، خطر ایجاد ترک در جوش وجود دارد.

محدود کردن گرمای ورودی جوشکاری نیکل

الکترودهای جوشکاری آلیاژ نیکل بهره‌وری حرارتی پایینی دارند و به همین دلیل به سرعت گرما ایجاد می‌کنند. از این رو، شما باید همیشه هم حرارت ورودی را محدود کنید و هم اجازه دهید جوش بین مهره‌ها یا پاس‌ها خنک شود.

آماده سازی محل اتصال جوشکاری نیکل

قبل از شروع جوشکاری، باید خوردگی، رسوب، گریس، روغن، خاک، رنگ‌ها، جوهرهای علامت گذاری و سایر منابع آلودگی را تمیز کنید. برای این منظور می‌توانید از روش‌های تمیز کردن مثل مالش با پارچه ساینده، ماشین‌کاری، آسیاب، و یا از روش شیمیایی با ترشی یا سَندبلاست استفاده کنید.

جوشکاری نیکل | آلیاژ جوش پارسه

تخلخل در جوشکاری نیکل

تخلخل زمانی اتفاق می‌افتد که در طول فرآیند انجماد، گازهای ناخواسته مثل اکسیژن، نیتروژن یا هیدروژن در حوضچه جوش مذاب به دام می‌افتند و در نتیجه، جیب‌ها یا منافذی روی سطح یا درون مهره ظاهر می‌شود. از این رو، باید از گازهای هلیوم، آرگون یا مخلوطی از هر دو برای فرآیند الکترودهای نیکل استفاده کرد تا از تخلخل جلوگیری شود.

در همین زمینه:  ۱۰ نکته و ترفند آسان برای بهبود جوش میگ

نقص بعد از جوشکاری نیکل

نیکل در برابر ترک خوردگی بعد از عملیات حرارتی و ترک خوردگیِ تنشی آسیب پذیر است. شما می توانید این مسائل را از طریق عملیات جوش پیش گرمایشی و اِعمال کاهش تنش حرارتی بعد از جوشکاری برطرف کنید.

منبع: D&H Secheron

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

there is no comment's for this post