featured-image

دستگاه جوشکاری مناسب خود را چگونه انتخاب کنیم (بخش پنجم)

در بخش اول،بخش دوم، سوم و چهارم این مطلب درباره شناخت دقیق کار و انتخاب دستگاه‌ مناسب جوشکاری، انتخاب گام به گام دستگاه مناسب جوشکاری، انتخاب دستگاه مناسب برای جوشکاری فولاد کربن، فولاد ضد زنگ، الومینیوم و تیتانیوم، منبع برق برای انتخاب دستگاه جوشکاری مطالبی را ارائه کردیم. حال ادامه مطلب را می خوانیم:

 

دستگاه جوشکاری و حفاظت از اضافه بار حرارتی

هردستگاهی یا این امکان را دارد یا ندارد ولی فقط آن دستگاهی مناسب جوشکاری شماست که چنین محافظی داشته باشد. اگر مدار داخل بیش از حد گرم شود، این محافظ به طور خودکار برق خروجی مشعل یا تفنگ شما را قطع می‌کند. فن یا مکانیسم خنک کننده دیگر هم برای کمک به پراکنده کردن گرما (با فرض روشن بودن دستگاه)، همچنان به کار خود ادامه خواهد داد.

در بعضی از کاتالوگ‌ها، این ویژگی به وضوح بیان شده است. اما در مورد بعضی دیگر از آنها، ممکن است لازم باشد از نمایندگی فروش توضیحات لازم را بخواهید.

 

مرحله ۵ در در انتخاب دستگاه مناسب برای جوشکاری

تعیین کنید که آیا از گازهای فشرده استفاده می‌کنید

انتخاب دستگاه مناسب جوشکاری

از گازهای مختلف (دی‌اکسید کربن، آرگون، اکسیژن و غیره) یا مخلوطی از این گازها برای فرآیندهای مختلف جوشکاری استفاده می‌شود.

برای جوش‌های میگ، نوع گازی که نیاز است به فرآیند جوشکاری، فلز پایه، موقعیت جوشکاری و شرایط محیطی بستگی دارد. گازهای مورد استفاده شامل آرگون، دی‌اکسید کربن، هلیوم، اکسیژن و ازت یا مخلوط این گازهاست. به عنوان مثال، استفاده از ترکیب آرگون و دی‌اکسید کربن خیلی رایج است.

در همین زمینه:  نحوه شناسایی فلزات (بخش اول)

در جوشکاری اکسی سوخت، شما به اکسیژن و گاز سوخت نیاز دارید.

دستگاه تیگ هم معمولاً از آرگون خالص استفاده می‌کند. اما در بعضی از کاربردهای خاص ممکن است به هلیوم نیاز شود. گاز محافظ تیگ ممکن است مخلوط خاصی از گازها باشد که برای کاربردهای خاص مثل گازهای جوشکاری میگ طراحی شده است.

 

نیاز به استفاده از گاز و انتخاب دستگاه مناسب برای جوشکاری

اگر شما نیاز به استفاده از گاز فشرده دارید، باید چند مورد دیگر را هم در نظر بگیرید:

  • اگر دستگاهی بخرید که نیاز به گازی دارد که تحت فشار در مخزن ذخیره شده باشد، گاهی باید مخزن را برای شارژ مجدد به یک منبع تامین سوخت ببرید. البته تأمین کننده‌ها باید با یک روش معقول، مخازن خالی را تعویض یا پر کنند.
  • این مخازن را که در اندازه‌های مختلف هستند می‌توان از یک تأمین کننده خریداری یا اجاره کرد و شما فقط باید بر اساس تعداد دفعات استفاده از آنها، در مورد سایزشان تصمیم بگیرید. چون هزینه پر کردن یک مخزن بزرگ با یک مخزن کوچک فرقی ندارد، بهتر است بنا به استطاعت و توانایی ذخیره خود بزرگ‌ترین اندازه هماهنگ با دستگاه‌تان را انتخاب کنید.
  • در مورد گاز، نکات ایمنی و نیازهای ذخیره سازی زیادی وجود دارد. قبل از خرید دستگاه جوشکاری مناسب کارتان، مطمئن باشید که چه مواردی در این زمینه وجود دارد. اگر به فکر خرید مخزن دست دوم هستید، اطمینان حاصل کنید که تأمین کننده گاز شما موافقت می‌کند قبل از خرید آن را پر و از رسید فروش و سایر اسناد خود درست نگهداری کنید.
  • بیشتر کاربردهای میگ فولاد ملایم به ترکیبی از ۷۵٪ آرگون و ۲۵٪ دی‌اکسید کربن نیاز دارد، اگرچه بعضی از جوشکاران از ۱۰۰٪ گاز دی‌اکسید کربن با نتایج خوب استفاده می‌کنند. جوشکاری آلومینیوم در روش‌های میگ و تیگ معمولاً نیاز به گاز خالص آرگون دارد. فولاد ضد زنگ به مخلوط ۹۰٪ هلیوم، ۷.۵٪ آرگون و ۲.۵٪ دی‌اکسید کربن نیاز دارد. نگران نباشید لازم نیست خودتان گازها را مخلوط کنید. شما فقط مخلوط مورد نیاز خود را خریداری می‌کنید اما برای هر گاز به یک مخزن جداگانه نیاز است.
  • در حالیکه استفاده از گازهای فشرده با دستگاه جوشکاری قوس الکتریکی، هزینه‌ اضافی برمی‌دارد، درعوض در میله‌های پرکننده صرفه‌جویی خواهد شد. سیم پرکننده میگ ارزان‌تر و کارآمدتر از الکترودهای جوشکاری چوبی است. (سیم هسته شار ِخود محافظ هم به گاز محافظ نیازی ندارد.)
  • چون گازهای استیلن و اکسیژن گران هستند، به همین دلیل معمولا به جای جوشکاری از فرآیند اکسی استیلن برای برش مشعل استفاده می‌شود.
در همین زمینه:  دستگاه جوشکاری مناسب خود را چگونه انتخاب کنیم (بخش چهارم)

انتخاب دستگاه مناسب جوشکاری

نکات کلیدی در انتخاب دستگاه مناسب برای جوشکاری

انتخاب دستگاه جوشکاری مناسب بسته به یافتن دستگاهی است که متناسب با نیازهای شما باشد. پنج نکته کلیدی که برای‌تان توضیح داده شد، در این راه به شما کمک می کند؛ پس بطور خلاصه موقع خرید:

 

-انواع فلزاتی را که جوش می‌دهید تعیین کنید.

-محدوده ضخامت مورد نظر خود را برای شناسایی (و آمپرهای خروجی مورد نیاز) مشخص کنید.

-به محل کار خود فکر کنید (به عنوان مثال، در محیط داخلی یا خارج از منزل).

-ویژگی‌های اصلی دستگاه‌های مختلف مثلا چرخه کارشان را با هم مقایسه کنید.

-در صورت نیاز به گاز فشرده تصمیم بگیرید و هماهنگی‌های مناسب را انجام دهید.

این مراحل نه تنها به شما کمک می کند تا مراحل انتخاب دستگاه جوشکاری مناسب را درست طی کنید، بلکه در مورد دستگاه‌های مختلف و آنچه که در شرایط خاص بهترین نتایج را به شما می‌دهد هم یاد خواهید گرفت. این اطلاعات در مورد فرآیندها و ماشین آلات مختلف جوشکاری، شما را به یک جوشکار بهتر و ارزنده‌تر تبدیل می‌کند و به جایگاه کارفرمایی شما را ارتقا می‌دهد.

 

منبع https://weldguru.com/how-to-choose-a-welder/

 

 

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

there is no comment's for this post