دستگاه جوشکاری مناسب خود را چگونه انتخاب کنیم (بخش چهارم)

در بخش اول،بخش دوم و سوم این مطلب درباره شناخت دقیق کار و انتخاب دستگاه‌ مناسب جوشکاری، انتخاب گام به گام دستگاه مناسب جوشکاری، انتخاب دستگاه مناسب برای جوشکاری فولاد کربن، فولاد ضد زنگ، الومینیوم و تیتانیوم، منبع برق برای انتخاب دستگاه جوشکاری مطالبی را ارائه کردیم. حال ادامه مطلب را می خوانیم:

 

مرحله ۴ در انتخاب دستگاه مناسب برای جوشکاری

درک ویژگی‌های اصلی برای مقایسه

موقع خواندن کاتالوگ فروش برای پیدا کردن دستگاه جوشکاری مناسب کار خود، اصطلاحات خاص و واژگان تبلیغی می‌توانند زیاد و گیج کننده بنظر برسند. در اینجا به چند نکته اساسی اشاره می‌کنیم که بهتر است در کاتالوگ‌ها به دنبال آنها باشید:

انتخاب دستگاه جوشکاری مناسب

چرخهء کار و انتخاب دستگاه مناسب برای جوشکاری

این ویژگی به شما می‌گوید که یک دستگاه جوشکاری مناسب در مدت ده دقیقه چقدر می‌تواند بدون وقفه کار کند. به طور سنتی، چرخه کار به عنوان تعداد دقایقی از یک دوره ۱۰ دقیقه‌ای است که یک جوشکار می‌تواند در آن با بالاترین مقدار جریان دستگاه کار کند. بعد از رسیدن به حد مجاز دستگاه، باید به آن زمان داد تا برای زمان باقیمانده چرخه کار، خنک و آماده شود.

بعضی اوقات، تولیدکنندگان چرخه کار را به صورت درصد گزارش می‌کنند. بنابراین، شما باید حساب کتاب ریاضی آن را در ذهن خود انجام دهید؛ نگران نباشید، کافیست درصد را در ده ضرب کنید تا دقایقی را که می‌توانید در هر فاصله زمان ۱۰ دقیقه‌ای در آن جوشکاری کنید، بدست آورید. اگر بیشتر از این چرخه از دستگاه خود کار بکشید، داغ می‌کند و ممکن است مدارهای داخلی‌اش بسوزند.

در همین زمینه:  بریزکاری یا لحیم‌کاری سخت چیست؟

به عنوان مثال، یک دستگاه بسیار ارزان قیمت با حداکثر جریان ۷۰ آمپر ممکن است چرخه کار ۱۰ درصدی داشته باشد. این بدان معناست که شما می‌توانید از هر ۱۰ دقیقه ۱ دقیقه جوشکاری کنید بدون اینکه تجهیزات بیش از حد داغ شود یا بسوزد. به طور کلی، برای انتخاب دستگاه جوشکاری مناسب نیاز خود می‌توانید به دنبال چرخه‌های کاری دستگاه‌ها باشید. به عنوان یک قاعده کلی:

 

-دستگاه سبک صنعتی و یا خاص جوشکاری تفننی دارای چرخه کار ۲۰٪

– دستگاه دارای چرخه کار متوسط ۶۰-۴۰٪

– دستگاه دارای چرخه کار سنگین ۸۰-۶۰٪

اما امروزه، تولیدکنندگان با این فرمول بازی می‌کنند؛ مثلا برای نمایش ِتبلیغی یک چرخه کار بالاتر، درصد را بر اساس تنظیمات آمپر ِپایین‌تر گزارش می‌دهند. بنابراین برای دستگاهی که  در آمپراژ حداکثر ۱۴۰ چرخه کار ۱۰ درصدی دارد، ممکن است در کاتالوگ اعلان شود که مثلا در آمپراژ ۱۱۵، چرخه کار ۳۰ درصدی دارد.

بنابراین، موقع خواندن چرخه کار دستگاه‌های مختلف جوشکاری، به مقدار آمپراژ آنها دقت کنید. باید چرخه کار با پایین آمدن آمپراژ بالا برود.

می‌توانید از همین روش برای پیدا کردن یک دستگاه جوشکاری مناسب، با چرخه کار پایین استفاده کنید که متناسب با تمام نیازهای شما باشد. فقط مدلی را بخرید که با حداکثر جریان بالاتر از آنچه انتظارش را دارید کار کند. به این ترتیب، به طور موثری چرخه کار خود را در آمپرهایی که باید استفاده کنید افزایش خواهید داد.

انتخاب دستگاه جوشکاری مناسب

ولتاژ مدار باز (OCV) و انتخاب دستگاه مناسب برای جوشکاری

این ولتاژی است که در زمانیکه جریانی وجود ندارد، از سوی یک مشعل یا تفنگ جوشکاری قوس تامین می‌شود.

در همین زمینه:  آشنایی با جوشکاری سرد

از یک طرف، وجود یک مدار زنده در اطراف میز کار که احتمال ایجاد آسیب‌های جدی را در پی دارد، خیلی خطرناک است؛ و از طرف دیگر، OCV بر عملکرد الکترود ِمشعل در موقع برخورد با قوس تأثیر می‌گذارد. بعضی از انواع جوشکاری‌ها از همان شروع کار به منگنه اضافی نیاز دارند.

به طور خاص، میله های E6010 و E7018 در جوشکاری چوب به OCV بالایی نیاز دارند. این باعث می‌شود در حالی که جوشکار میله را در برابر فلز خراشیده و شروع به جوشکاری می‌کند، یک قوس پر چین‌و‌شکن‌تر شکل بگیرد.

مشکل رایج برای آماتورها عدم توانایی در زدن قوس است، بنابراین پایین بودن OCV در یک دستگاه جوشکاری کوچک ممکن است شرایط را بدتر کند. اگر تازه کار و در حال یادگیری نحوه جوشکاری هستید، باید مشخصات OCV را به دقت یادداشت کنید.

در یک دستگاه جوشکاری چوبی ، OCV حدود ۸۰ ولت کاملا طبیعی است. در یک دستگاه جوشکاری میگ، ولتاژ می‌تواند تا حدود ۳۵ کاهش بیابد، اما مسئله مهمی نیست چون در این جوشکاری به محض کشیدن ماشه، قوس بی هیچ مانعی شکل می‌گیرد.

 

منبعhttps://weldguru.com/how-to-choose-a-welder/