featured-image

راهنمای انتخاب سیم‌جوش تو پودری

سیم‌جوش‌های توپودری در اواخر دهه ۱۹۵۰ توسعه یافتند و به دلایل زیر تا به امروز، یکی از مواد پرکاربرد در جوشکاری هستند:

  • عملکرد بالا
  • کیفیت و نتیجه عالی
  • نرخ رسوب بالا
  • پایداری بالا در آب و هوای بادخیز
  • مناسب برای هر دو شرایط داخلی و خارجی
  • ایده آل برای اکثر موقعیت‌های جوشکاری

عاقلانه این است که برای کسب بهترین نتایج، یک سیم با هسته شار (توپودری) انتخاب شود. در اینجا چند نکته برای کمک به شما ذکر می‌شود:

سیم‌جوش توپودری | آلیاژ جوش پارسه

#image_title

۱. انواع سیم‌جوش توپودری یا فلاکس کورد

دو نوع سیم توپودری وجود دارد: خود محافظ و محافظ گازی

هر دو دارای یک غلاف خارجی هستند و با آلیاژها و مخلوط اکسید کننده‌ای به نام فلاکس (Flux) پر شده‌اند. آنها می‌توانند فلزات ضخیم تر را جوش داده و مواد جوشکاری بیشتری را رسوب دهند، با این حال، شباهت‌هایشان فقط در این نیست.

سیم‌های شاردار خود محافظ نیازی به مخزن گاز ندارند و می‌شود آنها را به راحتی در فضای باز حمل کرد. نقطه ضعف اصلی این سیم در این است که دود و پاشش زیادی دارد و بنابراین برای کاربردهای هاردفیسینگ مناسب است.

از طرف دیگر، سیم‌های شار محافظ گازی نیاز به منبع گاز خارجی دارند و برای جوش‌هایی که نیاز به نفوذ عالی اتصال دارند مناسب‌اند اما قابل مانور دادن در مکان‌های دورتر نیستند.

 

۲. سیم‌جوش توپودری در صنعت

سیم‌جوش‌های توپودری برای صنایع و کاربردهای متفاوتی مناسب‌اند. هر نوع سیم با هسته فلاکس برای هدف خاصی طراحی شده، مثلا

  • سیم خود محافظ برای جوشکاری فضای باز مثلا ساخت پل، سازه‌های فولادی و کاربردهای کشتی سازی مناسب است.
  • سیم توپودری محافظ گاز اما برای کاربردهای جوشکاری داخلی مثل ساخت تجهیزات سنگین، ساخت عمومی، لوله کشی پتروشیمی و مخازن تحت فشار مناسب است.
در همین زمینه:  برای شروع جوشکاری چه چیزهایی لازم است؟ / چهار نکته مهم برای مبتدیان

 

۳. قطر سیم‌جوش توپودری

قطر سیم‌های توپودری یکی دیگر از فاکتورهای کلیدی است که باید در هنگام انتخاب در نظر گرفته شود چون تحت تأثیر متغیرهای دیگری مثل موقعیت جوش، ضخامت ماده، اندازه جوش، و جریان و قطبیت جوش است.

سیم‌های با قطر کوچک برای همه موقعیتها و سیم‌های قطورتر برای جوشکاری صاف و افقی بهتر هستند.

راهنمای خرید سیم‌جوش توپودری FCAW | آلیاژ جوش پارسه

#image_title

۴. ظاهر کار

انتخاب سیم توپودری هم بر جذابیت زیبایی شناسی اثر زیادی می‌گذارد که مد نظر جوشکاران است. مثلا، نتیجه کار با سیم‌های محافظ گاز، خیلی بهتراز ماحصل کار با سیم‌های خود محافظ است.

 

۵. تولید کننده سیم‌جوش

شهرت تولید کننده سیم فلاکس به اندازه مشخصات فنی آن اهمیت دارد. جوشکارها باید سیم‌های شاردار را از سازندگانی خریداری کنند که در بازار تجربه طولانی‌تری دارند. آنها نباید کیفیت کار خود را به بهای انتخاب سیم‌های قیمت های پایین به خطر بیندازند. پس، سازنده‌ای را پیدا کنید که بتواند بهترین کیفیت سیم‌های توپودری را با نرخ‌های رقابتی ارائه دهد.

شکی نیست که سیم‌های با هسته‌ی شار اهمیت زیادی در صنعت جوشکاری دارند؛ اما صرف نظر از انتخاب سیم مناسب، این کاربرد مناسب و تجربه جوشکار است که در نهایت تفاوت چشمگیری ایجاد می‌کند!

 

منبع: D&H Secheron

دیدگاه شما

there is no comment's for this post