دستگاه جوشکاری مناسب خود را چگونه انتخاب کنیم (بخش سوم)

در بخش اول و بخش دوم این مطلب درباره شناخت دقیق کار و انتخاب دستگاه‌ مناسب جوشکاری، انتخاب گام به گام دستگاه مناسب جوشکاری، انتخاب دستگاه مناسب برای جوشکاری فولاد کربن، فولاد ضد زنگ، الومینیوم و تیتانیوم مطالبی را ارائه کردیم. حال ادامه مطلب را می خوانیم:

مرحله ۳ در انتخاب دستگاه مناسب برای جوشکاری

در مورد محل جوشکاری تصمیم بگیرید

دانستن اینکه قرار است در چه مکان‌هایی جوشکاری کنید، مشخص می کند که چه نوع تجهیزاتی را باید خریداری کنید.

اما قبل از هر چیز، چند نکته وجود دارد که باید به آنها فکر کنید:

انتخاب دستگاه جوشکاری مناسب

منبع برق در انتخاب دستگاه مناسب برای جوشکاری

اگر دستگاه جوشکاری مناسب کارتان را به دیوار وصل می کنید (به عنوان مثال به شبکه برق)، گزینه‌های شما به شرح زیر است:

  • ۱۲۰-۱۱۰ ولت جریان برق متناوب- این توان استانداردی است که برای همه مشتری‌های شرکت‌های لوازم خانگی، تجاری و مسکونی ارائه می‌شود. تعدادی از دستگاه‌های جوش قوس ورودی با ولتاژ ورودی ۱۱۵ ولت درجه‌بندی می‌شوند، اما تعداد آنها زیاد نیست.
  • ۲۲۰-۲۴۰ ولت جریان برق متناوب- این مدار پر قدرت ۳۰ آمپر است که در بیشتر دستگاه‌های جوشکاری استفاده می‌شود. هر مکان صنعتی این امکان را در اختیار دارد اما سیم‌کشی مسکونی موضوع دیگری است. از آنجا که بیشتر تجهیزات جوشکاری به مدار ۳۰ آمپر نیاز دارند، ممکن است مجبور باشید یک برقکار مجاز استخدام کنید تا از صفحه کنترل، برای‌تان یک مدار سیم‌کشی کند.
  • تک فاز در مقابل سه فاز- بیشتر تجهیزات الکتریکی برای عملکرد عادی “تک فاز” طراحی شده‌اند که از خط ولتاژ ۲۲۰-۲۴۰ خارج می‌شود. با این حال، در خیلی از انبارها و مکان‌های صنعتی، گزینه “سه فاز” وجود دارد. یک سیم گرم سوم در این سناریو به مدار وصل می‌شود و آمپراژ بیشتری را برای تأمین انرژی موتورهای بزرگ فراهم می‌کند. چون این گزینه بهره‌وری انرژی بهتری را فراهم می‌کند، بنابراین شرکت‌ها مایل به سرمایه‌گذاری در ماشین‌های سه فاز هستند تا مقدار زیادی در قبض برق خود صرفه‌جویی کنند. با این وجود نمی‌توانید از یک دستگاه سه فاز در خانه استفاده کنید.
در همین زمینه:  دستگاه جوشکاری مناسب خود را چگونه انتخاب کنیم (بخش اول)

 

سناریوی خارج از شبکه در انتخاب دستگاه مناسب برای جوشکاری

اگر در فضای باز جوشکاری می‌کنید و به شبکه برق دسترسی ندارید، برای انجام کار خود به یک دستگاه جوشکاری مناسب موتوری یا ژنراتوار نیاز دارید. معمولاً کشاورزان و جوشکارانی که در مزرعه کار می‌کنند از این نوع ماشین‌ها می‌خرند.

بسته به مدل، ژنراتورها با بنزین، دیزل یا پروپان مایع کار می‌کنند و دارای یک مشعل جوشکاری چوب، یک مشعل تیگ یا یک واحد تغذیه سیم هسته ای میگ/ شار و تفنگ را در خود جای می دهند.

موقع مطالعه کاتالوگ فروش محصول، اگر می‌خواهید از دستگاه جوشکاری بدون ژنراتور استفاده کنید، به دنبال نمادهای CC (جریان ثابت) و CV (ولتاژ ثابت) باشید.

دستگاه‌های CV گران‌ترند اما اگر می‌خواهید دستگاه جوشکاری هسته میگ/ شار خود را به ژنراتور متصل کنید، برای شما انتخاب درستی هستند. همچنین برای انتخاب ژنراتور با اندازه مناسب باید نیازهای برق خود (یعنی حداکثر وات) را در نظر بگیرید.

انتخاب دستگاه جوشکاری مناسب

شرایط محیطی باد‌خیز در انتخاب دستگاه مناسب برای جوشکاری

اگر انتظار دارید که در جاهای بدون پناهگاه که امکان نسیم وجود دارد جوشکاری کنید، این شرایط می‌تواند بر روی جوش‌های شما تأثیر منفی بگذارد. چون گاز دی‌اکسید کربن/ آرگون که با فرآیند میگ برای محافظت از حوضچه ذوب شده جوش تولید شده، به وسیله باد از بین می‌رود و بی اثر می‌شود، این مشکل، اکسیداسیون و تخلخل ِجوش‌ها را به دنبال دارد.

در چنین شرایطی که نمی‌توان از گاز محافظ استفاده کرد، می‌توانید یک دستگاه میگ را در حالت هسته شار (و یا از دستگاه جوشکاری شار هسته مستقیم) استفاده کنید؛ چون سیم روکش شده تمام نیازهای شما برای ایجاد یک جوشکاری خوب، از جمله محافظ را فراهم می‌کند و بنابراین نیازی به گاز نیست.

در همین زمینه:  ۶ نکته و ترفند عالی برای بهبود جوش تیگ شما

متناوباً، یک دستگاه جوشکاری مناسب چوب در یک فضای باز (اما نه چندان بادخیز) کار می‌کند. مثل سیم هسته شار در دستگاه میگ، الکترود چوب هم شار روکشداری است که آنچه را شما نیاز دارید تأمین می‌کند.

هر دوی این فرآیندهای جوشکاری حاوی اکسید‌کننده‌های جامد درون سیم یا میله هستند. آنها در حین جوشکاری مستقیماً از روی حوضچه بخار می‌شوند و یک لایه محافظ سرباره را پشت سر باقی می‌گذارند.

 

منبعhttps://weldguru.com/how-to-choose-a-welder/