دستگاه جوشکاری مناسب خود را چگونه انتخاب کنیم (بخش دوم)

در بخش اول این مطلب درباره شناخت دقیق کار و انتخاب دستگاه‌ مناسب جوشکاری، انتخاب گام به گام دستگاه مناسب جوشکاری، انتخاب دستگاه مناسب برای جوشکاری فولاد کربن و فولاد ضد زنگ مطالبی را ارائه کردیم. حال ادامه مطلب را می خوانیم:

انتخاب دستگاه مناسب برای جوشکاری آلومینیوم

انگار که برای جوشکارها، آلومینیوم از یک سیاره دیگر آمده است. آلومینیوم به عنوان یک فلز غیر آهنی، گرما را به خوبی هدایت می‌کند و در حین جوشکاری شما دائماً به مقدار بیشتری از آن نیاز دارید تا حوضچه خود را ذوب کنید. در عین حال، قطعه کار در صورتی که خیلی گرم شود به راحتی کج می‌شود. در نتیجه، آلومینیوم برای انجام کار اغلب به تجهیزات پیچیده‌تری نیاز دارد.

می‌توانید بعنوان یک دستگاه جوشکاری مناسب، برای آلومینیوم از دستگاه‌های جوشکاری میگ (مخصوصاً نمونه‌ای از آن با ویژگی جوشکاری پالس) استفاده کنید. هنوز هم، خیلی از مکانیسم‌های تغذیه سیم تلاش می‌کنند برای تغذیه از سیم پرکننده آلومینیوم استفاده کنند. بنابراین باید یک افزونه جداگانه خریداری شود که تفنگ قرقره‌ای نام دارد.

اگر قصد کار با آلومینیوم را دارید، باید مطمئن شوید که دستگاه میگ شما می‌تواند با تفنگ قرقره‌ای کار کند چون همه آنها این امکان را ندارند.

یک جوشکاری تیگ که برای آلومینیوم طراحی شده باید شامل گزینه کنترل جریان برق مستقیم AC (“AC-TIG”) باشد. از دیگر ویژگی‌های مفید آن می‌توان به تجهیزات الکترونیکی مبتنی بر اینورتر، فناوری موج مربع، کنترل تعادل و گزینه پالس اشاره کرد. به طور طبیعی، این ویژگی‌های اضافه شده باعث افزایش هزینه دستگاه جوشکاری تیگ می‌شود.

در همین زمینه:  دستگاه جوشکاری مناسب خود را چگونه انتخاب کنیم (بخش پنجم)

یک دستگاه جوشکاری چوب هم می‌تواند آلومینیوم را جوش بدهد (اگرچه این یک گزینه ترجیحی نیست). مثل فولاد ضد زنگ، فلز پایه باید به اندازه کافی ضخیم باشد تا در برابر گرمای زیاد مقاومت کند.

انتخاب دستگاه جوشکاری مناسب

انتخاب دستگاه مناسب برای جوشکاری تیتانیوم

تیتانیوم (که در دوچرخه‌ها و هواپیماهای سفارشی استفاده می‌شود)، کرومولی (در موتورسیکلت‌ها و اتومبیل‌ها استفاده می‌شود) و سایر فلزات عجیب و غریب مسائل حساسیت حرارتی خاص خود را دارند که جوشکارها باید آنها را در نظر بگیرند.

این فلزات خیلی گران، به یک دستگاه جوشکاری مناسب (در اینجا دستگاه پیچیده تیگ) با کنترل زیاد، همراه با تنظیمات و تناسب فراوان، و یک فرد پیشکسوت ِکنترل دستگاه نیاز دارند.

 

مرحله ۲ در انتخاب دستگاه مناسب برای جوشکاری

یک محدوده جریان برق ایجاد کنید که تمام ضخامت‌های احتمالی فلز را پوشش دهد.

هرچه فلز ضخیم‌تر باشد، برای جوشکاری یک اتصال با نفوذ خوب به جریان بالاتری نیاز دارید. از آنجا که هزینه دستگاه جوشکاری تا حدی به مقدار آب تولیدی آن بستگی دارد، باید از قبل حداکثر ضخامت فلزات پایه و وسایلی را که قرار است در مغازه خود با آنها کار کنید تعیین کنید.

ساختارهای فولادی ضخیم و لوله‌های ضخیم‌تر از نیم اینچ (حدود ۵/۱ سانتیمتر) نیازمند استفاده از دستگاه جوشکاری سنگین میگ یا دستگاه جوشکاری چوبی هستند. طبق گفته متخصصین، شما برای هر صدم اینچ ضخامت فولاد ملایم به یک آمپر نیرو نیاز دارید.

به عنوان مثال، یک ورق ۸/۱ اینچی از فولاد ملایم تقریباً به ۱۲۵ آمپر نیاز دارد. فولاد ضد زنگ در قیاس با فولاد کربن،َ حدود ۱۰٪ آب کمتر دارد، در حالی که آلومینیوم حدود ۲۵٪ بیشتر به آب نیاز دارد. همانطور که در آموزش دیگر ما برای تنظیم پارامترهای دستگاه میگ توضیح داده شده، تنظیمات جریان هم به قطر سیم/ میله‌های پرکننده بستگی دارند.

در همین زمینه:  دستگاه جوشکاری مناسب خود را چگونه انتخاب کنیم (بخش سوم)

انتخاب دستگاه جوشکاری مناسب

فلز نازک و انتخاب دستگاه مناسب برای جوشکاری

برعکس، کار با فلز بسیار نازک به حرارت کم (و آمپراژ پایین‌تر) بر روی یک دستگاه جوشکاری مناسب و حساس‌تر نیاز دارد. در این حالت، هدف تهیه گرمای کافی برای انجام کار است.

گاهی اوقات، جریان کم یک قوس ناپایدار ایجاد می‌کند و این کابوس ِجوشکاران است. علاوه بر این، اگر گرمای زیادی به فلز پایه وارد شود اطراف جوش ضعیف شده و یا حتی ذوب می‌شود.

بنابراین، اگر لازم است با چوب یا آلومینیوم نازک کار کنید، به حد پایین‌ترین آمپراژ هم توجه کنید. همچنین، خیلی از ویژگی‌هایی که در بالا برای آلومینیوم توضیح داده شد، در مورد جوشکاری مواد بسیار نازک (از هر نوع فلز) هم صادق خواهد بود.

اگر خیلی دقت نظر داشته باشید، می‌توانید از کیت اکسی استیلن برای جوش دادن مواد نازک آهنی استفاده کنید. اما باید اطمینان حاصل کنید که مشعل می‌تواند یک نازل جوشکاری کوچک با اندازه 000 را در خود جای بدهد.

منبعhttps://weldguru.com/how-to-choose-a-welder/