دستگاه جوشکاری مناسب خود را چگونه انتخاب کنیم (بخش اول)

اگر در زمینه جوشکاری تازه وارد هستید، ممکن است در ابتدا طیف گسترده‌ء محصولات موجود در بازار ذهن شما را خسته کند. درست مثل خودروسازانی که خودروهای سواری، وانت، کوپه‌های اسپرت و SUV تولید می کنند، چندین “مدل” ماشین آلات جوشکاری وجود دارد که هرکدام برای اهداف خاصی ساخته شده‌اند و به درد مصرف کنندگان خاصی می‌خورند.

انتخاب یک دستگاه جوشکاری مناسب چندان سخت نیست، به شرط اینکه اطلاعات زیر را در روند انتخابی خود مد نظر قرار دهید.

 

انواع دستگاه جوشکاری

متداول‌ترین ِاین دستگاه‌ها عبارتند از:

– دستگاه گاز بی اثر فلزی (MIG)

– دستگاه گاز بی اثر تنگستن (TIG)

– دستگاه جوشکاری قوس فلزی محافظ (“SMAW” یا Stick)

– دستگاه جوشکاری اکسی استیلن (“گاز” یا “اکسی سوخت”)

همچنین ماشین‌های چند منظوره و گران قیمت‌تر هم وجود دارد که می‌توانند با بیش از یک فرآیند جوشکاری کار کنند. همچنین، دستگاه‌های جوشکاری موتوردار (با مصرف سوخت) برای کار در خارج از شبکه برق هم وجود دارد.

 

در این نوشتار، ما بر روی دستگاه جوشکاری مناسب روش‌های MIG ، TIG و Stick تمرکز خواهیم کرد.

 

شناخت دقیق کار و انتخاب دستگاه‌ مناسب جوشکاری

درک فرآیندهای اساسی برای یک جوشکار جدید یا مشتاق خیلی مهم است. اگر ویژگی‌ها و مزایای مربوط به انواع دستگاه جوشکاری را درک کنید، احتمال شکوفایی هنر شما به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

در همین زمینه:  دستگاه جوشکاری مناسب خود را چگونه انتخاب کنیم (بخش چهارم)

به عنوان مثال، دانستن اینکه کدام مدل دستگاه برای یک کار خاص بهتر کار می‌کند و کدام میله، سیم یا الکترود ِپرکننده بهترین شرایط را به دست‌تان می‌دهد، کار به عنوان ناظر، دستیار پروژه، تکنسین جوش یا مسئول خرید ِشرکت، را برای‌تان رقم خواهد زد.

این مقاله با اصول انتخاب دستگاه جوشکاری مناسب شروع می‌شود و بعد از آن، به شما نشان خواهیم داد که چگونه می‌توانید با بررسی دقیق “مشخصات” موجود در کاتالوگ ِمحصول، ویژگی‌های اصلی دستگاه را با بقیه نمونه‌ها مقایسه کنید.

 

انتخاب گام به گام دستگاه مناسب جوشکاری

مرحله ۱: نوع فلزی را که بناست جوش دهید، تعیین کنید

  روش جوشـــــــــــــــکاری روش برشـــــــــــــکاری
فلز میگ چوبی تیگ(جریان متناوب) تیگ(جریان مستقیم) برش قوس کربن

 

پلاسما
استیل * *   * * *
استیل ضد‌زنگ * *   * * *
آلومینیوم *   *   * *
چدن * *     *  
برنج مسی *   *     *
تیتانیوم *   *      
آلیاژ منیزیم *     *    
سطح مهارت پایین متوسط بالا بالا متوسط پایین

 

انتخاب دستگاه مناسب جوشکاری

انتخاب دستگاه مناسب برای جوشکاری فولاد کربن

اکثر جوشکاری‌های انجام شده شامل لوله‌های فولاد کربن یا ورق فلز است. فولاد کربن (یا فولاد معمولی) می‌تواند گرمای زیادی را تحمل کند. چنانچه بر خلاف سایر فلزات ذکر شده در زیر، جوشکار تازه کار حرارت ِبیش از حد اعمال ‌کند این فلز برای خطا یا کاستی حاشیه‌هایی دارد که به کمک می‌آیند.

بیشتر فرآیندهای جوشکاری، فولاد کربنی را در خود جای می‌دهند. بعلاوه، شما برای تولید یک جوش زیبا به ویژگی‌های زیادی در دستگاه خود نیاز ندارید.

 

انتخاب دستگاه مناسب برای جوشکاری فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ (“SS”) در مورد مقابله با گرما خاص‌تر است. این فلز که متشکل از فولاد، کروم و نیکل است، بیشتر به دلیل خاصیت ضد خوردگی آن برای ظروف غذا/ آشامیدنی و بسیاری از محصولات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارگران معمولاً برای جوش دادن فولاد ضد‌زنگ،  بعنوان یک دستگاه جوشکاری مناسب از دستگاه‌های میگ یا تیگ استفاده می‌کنند. جوش‌های SS در قیاس با فولاد کربن برای کار بر روی فلز با حرارت پایین‌تر به جریان کمتری نیاز دارند. بعلاوه، به دلیل افزایش دشواری ِبیشتر در مورد جوشهای SS به یک دستگاه جوشکاری مناسب با کنترل خوب نیاز است تا بتواند قوس و یا حوضچه متناسب را فراهم کند.

همچنین می‌توانید با دستگاه جوشکاری چوبی و به کمک الکترودهای چوبی ضد زنگ کار کنید. اما به خاطر داشته باشید که فلز پایه باید آنقدر ضخیم باشد که بتواند در برابر حرارت بالای این دستگاه جوشکاری مقاومت کند؛ ضمن اینکه در این حالت، شما در مقایسه با جوشکار میگ یا تیگ اغلب پاشش بیشتری خواهید داشت.

 

 منبعhttps://weldguru.com/how-to-choose-a-welder/