featured-image

۶ نکته و ترفند عالی برای بهبود جوش تیگ شما

اگر اصول اولیه جوشکاری تیگ را می‌دانید، اما همچنان در تلاش برای رسیدن به اثر “پشته سکه‌ای” هستید، احتمالاً دیگر از شنیدن این جمله که “آیا تنظیمات خود را بررسی کرده‌اید؟” خسته شده‌اید☹ اشکالی ندارد، حالا وقت آنست که این پیشنهادات ما را برای به دست آوردن یک جوش کامل امتحان کنید:

 

۱. دستکش تیگ

چند نوع دستکش ایمنی وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از دستان خود تهیه کنید، اما اگر در حال جوشکاری تیگ هستید، مطمئناً بهترین کار، استفاده از دستکش‌های خاص جوشکاری تیگ است.

این دستکش‌ها نازک‌تر هستند و بنابراین شما بهتر می‌توانید مشعل و سیم پرکننده‌ای را که در دست دارید حس کنید. این دستکش‌ها محافظ کاملی هستند و با اینکه مقدار زیادی جوشکاری تیگ در آمپرهای پایین‌تر انجام می‌شود، نازک‌تر بودن آن‌ها مهم نیست چون در این جوشکاری گرمای کمتری برای جذب وجود دارد.

دستکش جوشکاری | آلیاژ جوش پارسه

۲. قوس جوشکاری را کامل کنید

درست کردن قوس مناسب، بیشترین تاثیر را روی جوش‌های تیگ شما خواهد داشت. برای انجام این کار ابتدا در مورد فاصله صحبت می‌کنیم. به طور کلی، نگه داشتن تنگستن خود در فاصله تقریباً ۳ میلیمتری از مفصل، فضای کافی برای افزودن پرکننده را در اختیار شما قرار می‌دهد و در عین حال قوس را متمرکز و تحت پوشش گاز نگه می‌دارد.

اگر خیلی نزدیک شوید، به احتمال زیاد تنگستن خود را در حوضچه فرو می‌برید، و اگر خیلی دور شوید، حوضچه‌تان پهن‌تر می‌شود و تمرکز قوس را از دست می‌دهید.

در همین زمینه:  نکات، ترفندها و میانبرهای جوشکاری

نکته بعد زاویه مشعل است: نگه داشتن مشعل در حالت عمودی نسبت به محل جوش، می‌تواند بهترین راه برای پوشش گاز مناسب باشد، اما دید خود را از دست می‌دهید و تغذیهء میله را خیلی سخت‌تر می‌کند. در عوض، بهتر است مشعل خود را حدود ۱۰ درجه از حالت عمودی و در جهت مخالف حرکت، بچرخانید. اینکار به شما فضای بیشتری برای دیدن اطراف مشعل می‌دهد و بدون نگرانی از ضربه زدن به تنگستن، فضای بیشتری برای افزودن پرکننده ایجاد می‌کند.

برای هر دوی اینها، ثبات، یک نکته کلیدی است. پس مطمئن شوید که در موقعیتی هستید که می‌توانید فاصله و زاویه خود را بدون ناراحتی یا از دست دادن دیدتان حفظ کنید.

۳. از نوک میله پرکننده خود محافظت کنید

در حالی که نباید نوک میله پرکننده آنقدر به قوس نزدیک شود که به حال ذوب شدن درآید، نگه داشتن آن در گاز توصیه می‌شود.

داشتن پوشش گازی، به حفظ میله پرکننده از آلاینده‌ها کمک می‌کند و در زمانی که میله منتظر اضافه شدن به جوش است مانع از واکنش آن با جو می‌شود.

تجهیزات جوشکاری | آلیاژ جوش پارسه

۴. مواد مصرفی خود را تعویض کنید

اگر در حال تعویض فلزات هستید، ایده بدی نیست که مواد مصرفی روی مشعل خود را هم عوض کنید.

حتی اگر جوشکاری تیگ جرقه نمی‌زند یا پاشیده نمی‌شود، باز هم مواد مصرفی روی مشعل شما بقایایی از فلز جوش داده شده خواهد داشت. چون این قطعات کوچک بطور بالقوه می‌توانند جوش بعدی شما را آلوده کنند، بنابراین داشتن مجموعه‌ای اختصاصی از مواد مصرفی، محافظت بیشتری برای جوش فراهم می‌کند.

در همین زمینه:  مقایسه جوشکاری‌های میگ، تیگ و استیک

این می‌تواند به ویژه برای ضد زنگ و آلومینیوم مفید باشد چون در بحث تمیزی، فوق العاده حساس‌اند.

۵. قوس خود را به آرامی کاهش دهید

وقتی که جوشکاری‌تان رو به اتمام است، پدال را بطور ناگهانی و یا آمپراژ پایانی کار را در حد اوجش به حال خود رها نکنید، چون برای جلوگیری از ناصافی‌ها، سوراخ‌های سوزنی و ایجاد شکاف در جوش، اینکار باید به آرامی انجام بگیرد. جوش شما داغ است و قطع ناگهانی آن می‌تواند به فلز شما ضربه وارد کند که اغلب منجر به ترک خوردنش می‌شود.

۶. لنزهای گازی

لنزهای گازی تفاوت زیادی در پوشش گازی دریافتی جوش ایجاد می کند و چون به طور کلی گسترده‌تر هستند، گاز را به طور یکنواخت در سراسر منطقه تحت پوشش توزیع می‌کنند. این لنزها همچنین یک توده پایدارتر ایجاد می‌کنند که مستقیماً از درون کاپ به روی جوش هدایت می‌شود. به همین دلیل است که با یک لنز گازی و پوشش گازی بزرگ‌تر، تنگستن می‌تواند بدون مشکل بیشتری بیرون بزند.

منبع: UniMig

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

there is no comment's for this post