featured-image

نحوه درمان سوختگی ناشی از جوشکاری

جوشکاری کار خطرناکی است، چون با گرما و تجهیزات پرخطر درگیر است و همیشه احتمال زیادی وجود دارد که کسی در حین کار آسیب ببیند. اما سوال اصلی این است: سوختگی ناشی از جوشکاری را چگونه درمان کنیم؟ 

برای درمان سوختگی‌های ناشی از جوش بر روی بدن، ابتدا مطمئن شوید که از منبع‌ حرارت خارج شده و سوختگی را راحت کرده‌اید. مانند آفتاب سوختگی با آن رفتار کنید. برای سوختگی چشم فوراً با پزشک تماس بگیرید که احتمالاً به شما قطره‌های گشادکننده می‌دهد تا ماهیچه‌های چشمتان را شل کند، چشم‌ها را می‌پوشاند و برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

البته این صدمات و مشکلات تقریباً اجتناب ناپذیرند، یعنی هرقدر هم که با استفاده از روش‌های ایمن و وسایل حفاظتی تلاش کنید، نمی‌توانید احتمال آسیب‌دیدگی را کاملاً از بین ببرید. با این حال، با در نظر گرفتن مراحل صحیحی که در صورت بروز مشکل باید دنبال کنید، می‌توانید اثرات آنها را به حداقل برسانید. استفاده از تجهیزات محافظ هم ضروری است، اما حتی بهترین تجهیزات هم نمی‌توانند احتمال آسیب را به طور کامل از بین ببرند.

 

انواع سوختگی جوشکاری

در اینجا، لازم است به بعضی از انواع سوختگی‌هایی که جوشکارها معمولا با آن مواجه می‌شوند نگاهی بیاندازیم.

سوختگی ناشی از جرقه در جوشکاری | آلیاژ جوش پارسه

۱. سوختگی ناشی از جرقه در جوشکاری

سوختگی با فلاش یکی از رایج‌ترین انواع سوختگی است که به آن فلاش جوشکار یا چشم قوسی هم می‌گویند؛ و زمانی اتفاق می‌افتد که چشمان شما در معرض اشعه‌های فرابنفش خطرناک ساطع شده توسط مشعل جوشکاری قرار می‌گیرند. از آنجایی که مشعل همیشه این اشعه‌های مضر را حذف می‌کند، هر بار که روی فلزی جوشکاری می‌کنید در معرض خطر سوختگی فلاش هستید.

در اصل، فلاش سوختگی دقیقاً مثل آفتاب سوختگی است، با این تفاوت که به جای پوست روی چشم شما ایجاد می‌شود. قسمتی که معمولاً بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد قرنیه است، اما خوشبختانه معمولاً خود به خود خوب می‌شود. با این حال، این می‌تواند تا آنجا پیش رود که در صورت عدم درمان، بینایی را از بین ببرد و یا چشم را عفونی کند.

در همین زمینه:  آشنایی با نقش کربن و فولاد کم آلیاژ در صنعت جوشکاری

 

۲. سوختگی پوست در جوشکاری

یکی دیگر از انواع سوختگی‌های رایج، سوختگی‌هایی است که به دلیل جرقه و لکه‌دار شدن روی پوست ایجاد می‌شود. ممکن است افرادی را دیده باشید که با دست خالی سیم‌ها را تغذیه می‌کنند یا لباس‌ کاری از جنس پارچه مصنوعی می‌پوشند.

در بسیاری از مواقع افرادی که در طی فرآیندهای خطرناک دچار جراحت یا سوختگی نشده‌اند، نسبت به وسایل و تجهیزات حفاظتی خود بی‌تفاوت و در نتیجه دچار اینگونه حوادث می‌شوند.

مثل سوختگی‌های فلاش، سوختگی‌های پوست معمولاً بسته به شدت‌شان می‌توانند خود به خود خوب شوند، اما بهتر است تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید تا مطمئن شوید که خطر عفونت وجود ندارد و مشکل‌تان تشدید نمی‌شود.

 

نحوه درمان سوختگی ناشی از جوشکاری

درمان سوختگی پوست در جوشکاری

سوختگی می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، مثلا آتش، آب داغ، حتی چیزی به سادگی اتو کردن لباس می‌تواند باعث سوختگی شود.

با این حال، سوختگی‌های جوشکاری نه تنها به دلیل گرمای بسیار زیاد، بلکه به دلیل تشعشعات و دودهای سمی موجود در محیط متفاوت‌اند. به همین دلیل است که درمان فوری و مناسب سوختگی جوش قبل از عفونی شدن یا زخمی شدن آن خیلی مهم است.

گرما را خارج کنید

اولین کاری که باید موقع سوختگی انجام دهید اینست که از منبع گرما خارج شوید. سوختگی‌ها زمانی تشدید می‌شوند که تحت گرمای زیادی قرار می‌گیرند، بنابراین اولین کاری که باید انجام داد این است که لباس محافظ را درآورده و در مکانی خنک بنشیند تا محل سوختگی از گرما خارج شود. خنک کردن آن نه تنها می‌تواند احساس بهتری به فرد بدهد – که البته موقتی است – بلکه همچنین می‌توانید سوختگی را بررسی و نسبت به درمان مناسب آن اقدام کنید.

درمان سوختگی جوشکاری | آلیاژ جوش پارسه

راحت کردن محل سوختگی

سوختگی ناشی از جوشکاری قوس الکتریکی، حاصل اشعه ماوراء بنفش است که دقیقاً مثل آفتاب سوختگی و درمانش هم به همان روش درمان آفتاب سوختگی است.

در همین زمینه:  بهترین روش‌ها برای جوشکاری فولاد ضد زنگ

اگر سوختگی شروع به تاول زدن کرده باشد، از سوختگی درجه دو فراتر رفته و نیاز به نظارت پزشک دارد. تا زمانی که کمک پزشکی دریافت نکرده‌اید، می‌توانید با قرار دادن محل سوخته شده در آب سرد برای کاهش درد، خود را راحت‌تر کنید.

از گذاشتن تکه‌های یخ روی سوختگی خودداری کنید چون به آن می‌چسبد و موقع جداکردنش می‌تواند باعث کشیده شدن محل سوختگی و پاره شدن تاول‌ها شود.

در صورت عدم وجود تاول، می‌توانید از کرم‌های موضعی یا ژل آلوئه استفاده کنید. این کار گرما را خارج می‌کند، به پوست شما امکان می‌دهد سریع‌تر خوب شود و از لایه برداری جلوگیری می‌کند.

اگر مشکل ادامه داشت، باید با پزشک تماس بگیرید و وضعیت را به درستی ارزیابی کنید.

 

درمان سوختگی جرقه جوشکاری

تشخیص

تشخیص سوختگی ناگهانی سخت‌تر از سوختگی‌های قابل مشاهده است، اما علائمش شامل دردی است که می‌تواند خفیف یا شدید باشد و معمولاً چند ساعت بعد از حادثه سوختگی شروع می‌شود. همچنین ممکن است چشمان شما خونی و اشک آلود باشد و احساس کنید چیزی در آن وجود دارد و تاری دید داشته باشید.

برای تشخیص صحیح سوختگی‌های ناشی از فلاش، پزشکان ممکن است از قطره‌های بی حس کننده برای بی حس کردن چشم‌های شما استفاده کنند تا بشود آنها را به درستی بررسی کرد. پس از بی‌حس شدن، پزشک با وارد کردن رنگ نارنجی به چشم‌ها و به وسیله استفاده از نور آبی، هر گونه آسیبی را در چشم‌های شما می‌بیند.

این رنگ بی ضرر است و با اشک‌هایتان پاک می‌شود ، بنابراین نباید نگران آن باشید.

قطره‌های گشاد کننده

پزشک احتمالاً از قطره‌های گشادکننده استفاده می‌کند تا عضلات چشم‌تان شل و دردشان کم شود. این به چشم‌های شما استراحت می‌دهد تا بتوانند خوب شوند.

مردمک‌های شما بزرگ‌تر از حد معمول به نظر می‌رسند، و مقدار نور وارد شده به چشم‌ها، باز نگه داشتن‌شان را دشوار می‌کند، اما در عوض به بهبود سریع‌تر آنها کمک می‌کند. این اثرات می‌تواند بین چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد.

پانسمان

اگر سوختگی شدید باشد، ممکن است چشم‌های شما پانسمان و به آنها استراحت داده شود تا بهبود پیدا کنند. هرگز با وجود این پانسمان‌ها رانندگی نکنید.

در همین زمینه:  کاربرد سنگ فرز در جوشکاری چیست؟

آنتی بیوتیک‌ها

همچنین ممکن است برای جلوگیری از عفونی شدن سوختگی آنتی بیوتیک برای شما تجویز شود. اگر به شما آنتی بیوتیک داده شود، باید مطمئن شوید که چرخه دوز خود را به طور منظم دنبال میکنید تا اثربخش باشد.

پیشگیری از سوختگی در جوشکاری | آلیاژ جوش پارسه

پیشگیری از سوختگی در جوشکاری

اگرچه دانستن نحوه درمان سوختگی خیلی مهم است، اما بهتر است در وهله اول از داشتن تجهیزات ایمنی و حفاظتی برای جلوگیری از سوختگی اطمینان حاصل کنید.

همیشه از کلاه‌های جوشکاری با کیفیت خوب استفاده کنید که از صورت، گردن و گوش محافظت می‌کند. همچنین باید برای محافظت از چشم، حتی زیر کلاه عینک ایمنی داشته باشید.

مطمئن شوید که برای جوشکاری از دستکش و پیش بندی استفاده می‌کنید که سالم و بدون سوراخ‌اند. گوش‌گیرها و گوش‌بندهای مقاوم در برابر شعله هم برای جلوگیری از ورود جرقه به گوش شما مهم هستند.

قبل از شروع جوشکاری، مطمئن شوید که وسایل قابل احتراق مثل فندک یا کبریت همراه نداشته باشید و لباس‌تان دارای جیب باز یا سرآستین نباشد که فلز مذاب یا جرقه نتواند به بدن‌تان برسد.

همچنین باید مطمئن شوید که محل کار شما با سیم‌های شل یا هر چیز خطرناک دیگری که می‌تواند باعث زمین خوردن و تصادف شود، درهم ریخته نباشد.

 

پرسش‌های مرتبط درباره سوختگی ناشی از جوشکاری

چه نوع صدماتی می‌تواند در اثر جوشکاری ایجاد شود؟

به غیر از فلاش جوشکار و سوختگی پوست، جوشکاری می‌تواند باعث مشکلات تنفسی هم بشود چون همه بخارات سمی موجود در محیط می‌توانند وارد سیستم تنفسی شوند. علاوه بر این، جوشکاری صدای بسیار بلندی تولید می‌کند که می تواند منجر به کاهش شنوایی شود.

آیا ممکن است در اثر جوشکاری سرطان پوست گرفت؟

در جوشکاری از پرتوهای فرابنفش (UV) زیادی در طول فرآیند استفاده می‌شود که قرار گرفتن مکرر و طولانی مدت در معرض آن می‌تواند منجر به مشکلاتی مثل سرطان پوست شود. سطوح سخت و صاف اطراف شما، می‌تواند انعکاس این اشعه‌ها و خطرات ناشی از آن را حتی بیشتر کند.

چطور می‌شود سوختگی ناشی از انفجار را درمان کرد؟

درمان سوختگی ناشی از انفجار تفاوت زیادی با درمان سایر سوختگی‌ها ندارد: محل زخم را به آرامی تمیز و با آب ولرم خنک کنید و از مصرف کره یا روغن روی محل سوختگی بپرهیزید. هر گونه جواهرات یا لوازم جانبی را که می‌تواند باعث مشکلات بیشتر شود بردارید چون ناحیه سوختگی بزودی متورم می‌شود. برای جلوگیری از هرگونه عفونتی که ممکن است رخ دهد از آنتی‌بیوتیک استفاده کنید.

منبع: Welding Headquarters

 

دیدگاه شما

there is no comment's for this post