featured-image

کدام نوع جوشکاری در صنعت خودروسازی بکار می‌رود؟

جوشکاری بخشی جدایی ناپذیر از تولید به ویژه در صنعت خودرو است. اجزای یک وسیله نقلیه باید مقدار قابل توجهی از سایش و پارگی را در طول عمر خودرو تحمل کنند. برای این منظور فرآیندی بکار می‌رود که از گرما و فشار برای ارائه یک جزء ثابت و بادوام استفاده می‌کند.

تعدادی از فرآیندهای موجود در دسته بندی جوشکاری عبارتند از: جوشکاری مقاومتی، جوشکاری قوس الکتریکی، جوشکاری تیگ، جوشکاری میگ، جوش نقطه‌ای و غیره. اما در صنعت خودروسازی از کدام نوع جوش استفاده می‌شود؟ اگرچه هر یک از این فرآیندها برای تولیدکنندگان خودرو در دسترس‌اند، موضوع اصلی این نوشتار بر روی مزایای جوشکاری تیگ و میگ برای تولید اجزای خودرو تمرکز دارد.

 

انواع مختلف جوش در صنعت خودروسازی

پیش‌بینی می‌شود به دلیل تقاضای محصولات و قطعات مختلف، رشد صنایع در حال ظهور، افزایش آموزش و نیاز به پر کردن کمبود نیروی کار در پی همه‌گیری جهانی بیماری کووید، بازار جوش در دهه آینده خیلی رونق پیدا کند.

در سال‌های اخیر، افزایش پذیرش به دلیل کاهش زمان عملیات، بهره‌وری بالا، فرآیندهای سریع‌تر، حجم بیشتر و وقفه‌های کمتر جوشکاری رباتیک، خواهان زیادی داشته است. انواع جوشکاری زیر از فناوری رباتیک استفاده می‌کنند:

جوشکاری مقاومتی در خودروسازی | آلیاژ جوش پارسه

۱. جوشکاری مقاومتی

جوشکاری مقاومتی یکی از رایج‌ترین انواع جوشکاری رباتیک با مزایای اقتصادی و تطبیق پذیری عملکردی است. این فرآیند با ذوب کردن بخش‌های مورد نظر در دو قطعه فلز، آنها را به هم متصل می‌کند.

در همین زمینه:  در مورد انواع سیم جوش بیشتر بدانید

۲. جوش نقطه‌ای

این هم نوعی جوش مقاومتی است که اغلب در صنعت خودرو برای اتصال فریم‌های فلزی به یکدیگر به کار می‌رود.

۳. جوش قوس الکتریکی

جوش قوس الکتریکی به دلیل دقت و تکرارپذیری بالا اغلب در تولیدات با حجم بالا استفاده می‌شود. در این روش یک الکترود گرما را برای ذوب و جوش دادن اجزای فلزی ایجاد می‌کند.

۴. جوشکاری تیگ

جوشکاری با گاز بی اثر تنگستن (TIG) برای تولید محصولات پیچیده‌ای مثل قاب دوچرخه استفاده می‌شود. با اینکه به دلیل پیچیدگی فرآیند، این جوش کندتر است ولی زمان لازم ضروری برای یک محصول دقیق به حساب می‌آید.

۵. جوشکاری میگ

جوشکاری با گاز خنثای فلزی (MIG) برای کاربردهایی که نیاز به سادگی و سرعت دارند، بهترین گزینه است. در این روش برای ایجاد جوش، یک سیم به سمت نوک گرم شده تغذیه می‌شود.

۶. جوش لیزری

جوش لیزری اغلب برای کاربردهای با حجم بالا و دقت بالا در صنعت خودرو بکار می‌رود. این فرآیند همه کاره برای تجهیزات صنعتی سنگین و میکرو جوش استفاده می‌شود و به همین دلیل (و دلایل دیگر) پیش‌بینی می‌شود که بازار آن طی چهار سال آینده رشد کند.

۷. جوشکاری مکانیکی

برخلاف سایر فرآیندهای جوشکاری، جوشکاری مکانیکی یک فرآیند جوشکاری رباتیک نیست. این فرآیند مستلزم تنظیم دستی تجهیزات برای نقاط جوشکاری است که ماشین‌ها نمی‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند یا برای نقاط جوشی که از دست رفته‌اند. تجهیزات آن اغلب شامل یک مشعل، تفنگ یا الکترود دستی است.

جوشکاری در صنعت خودروسازی | آلیاژ جوش پارسه

نقش جوشکاری تیگ و میگ در صنعت خودرو

به دلیل تعداد بالای قطعات مورد نیاز برای وسایل نقلیه، فرآیندهای جوشکاری موردنیاز این صنعت  از نظر پیچیدگی، حجم و تکرارپذیری متفاوت‌اند؛ ولی اغلب از جوشکاری تیگ و میگ استفاده می‌شود.

در همین زمینه:  چند نکته مهم درباره الکترود استیل

در اینجا به دلایل استفاده از هر دو فرآیند برای تولید قطعات خودرو اشاره می‌شود:

 

جوشکاری تیگ برای اجزای پیچیده

کاربرد دقیق و کنترل شده جوشکاری تیگ در صنعت خودروسازی، آن را به یک فرآیند موثر برای قطعات کار نازک و آلیاژهای ویژه تبدیل می‌کند.

دستگاه‌های جوش تیگ برای تولید تعداد زیادی از قطعات دقیق محکم، از جمله لوله‌ها و لوله‌های با قطر کوچک و دیواره نازک برای وسایل نقلیه مناسب‌اند. جوشکاری تیگ همچنین گزینه‌های فلز پرکننده را برای تولید جوش‌های خیلی قوی که در برابر خوردگی و ترک خوردگی در طول زمان مقاوم‌اند، فراهم می‌کند.

 

جوشکاری میگ برای تولیدات حجم بالا

در صنعت خودروسازی جوشکاری میگ قادر به تولید فلزات ضخیم‌تر در حجم های بالاتر است. در این صنعت، برای مونتاژ اجزای بیرونی و داخلی خودروها جوش میگ روشی ایده‌آل است.

این فرآیند حتی برای انواع فلزات نازک و ضخیم یک جوش قوی فراهم می‌کند. آلومینیوم به خوبی برای جوشکاری میگ مناسب است و به دلیل استحکام بالا، وزن سبک، مقاومت در برابر خوردگی، قابلیت بازیافت و هدایت حرارتی و الکتریکی به طور روزافزون‌ برای کاربردهای خودرو استفاده می‌شود. پیشرفت در فرآیند جوشکاری میگ در مقایسه با سایر روش‌های جوشکاری، پایداری بالاتر، دوام بیشتر و بهره‌وری بالاتری را با هزینه کمترفراهم می‌کند.

 

منبع: VPIC Group

دیدگاه شما

there is no comment's for this post