featured-image

اهمیت خنثی‌سازی بعد از تمیز کردن جوش

مرحله خنثی‌سازی اغلب در فرآیند تمیز کردن جوش نادیده گرفته می‌شود و حتی بعضی‌ها معتقدند که این مرحله غیر ضروری است؛ در حالیکه این یک مرحله ضروری در فرآیند تمیز کردن جوش است و اگر به درستی انجام شود، سطح کلی و ایمنی فرآیند شما را بهبود می‌بخشد و هرگونه نگرانی زیست محیطی را از بین می‌برد.

در این نوشتار، به سه دلیل اصلی برای خنثی‌سازی بعد از تمیز کردن جوش اشاره می‌کنیم:

 

خنثی کردن یعنی چه

فرآیند الکتروشیمیایی، برای تمیز کردن، جوش محلول اسید فسفریک را با گرما ترکیب می‌کند که ناخالصی‌ها از جمله اکسیدها و خوردگی را از روی فولاد ضد زنگ و سایر سطوح فلزی از بین می‌برد. توصیه می‌کنیم موقع تمیز کردن جوش، از پارچه یا حوله کاغذی استفاده کنید تا اسید اضافی را از روی ماده تمیز شده پاک کند.

بعد از آن، سیال خنثی کننده را ترجیحاً می‌شود با یک بطری اسپری کرد تا ماده خنثی کننده به طور مساوی در جایی که اسید قرار دارد، پخش شود. مهم است که مقدار خنثی کننده از مقدار مایع تمیز کننده جوش بیشتر باشد تا خنثی‌سازی به درستی انجام شود.

 

مایع خنثی کننده چیست

سیال خنثی کننده یک مایع مبتنی بر آب است که هیچ ماده حلال یا اسیدی ندارد. سیال تمیز کننده جوش (مثل سایر مایعات مبتنی بر اسید) دارای سطح pH پایینی است در حالی که سیال خنثی کننده سطح pH بالاتری دارد (حدود ۱۱).

در همین زمینه:  تمیز کردن فولاد ضد زنگ بعد از جوشکاری

موقع استفاده از خنثی کننده در ناحیه‌ای که با مایع تمیز کننده جوش تمیز شده، کل سطح خنثی می‌شود (شامل هر اسید باقیمانده)، به این معنی که بعد از این عملیات، اسید باقیمانده و سطح فولاد ضد زنگ دارای سطح pH نزدیک به ۷ هستند که در سطح مقیاس pH خنثی است.

تمیز کردن جوش | آلیاژ جوش پارسه

سه دلیل مهم برای خنثی‌سازی بعد از تمیز کردن جوش

۱. جلوگیری از تشکیل کریستال‌های فسفر سفید روی سطح

واضح‌ترین دلیل خنثی سازی اینست که بعد از تمیز کردن جوش به روش الکتروشیمیایی، از تشکیل کریستال‌های فسفر سفید بر روی سطوح فولاد ضدزنگ جلوگیری می‌کند. حتی اگر اسید را بعد از تمیز کردن جوش پاک کنید، به احتمال زیاد مقداری از آن باقی می‌ماند که ۲-۱ روز بعد، روی سطح، کریستال‌های فسفر سفید ایجاد می‌کند و در نتیجه ظاهری غیربهداشتی و کثیف به آیتم می‌دهد.

جدا کردن کریستال‌های فسفر سفید کار سختی نیست و بعد از ظاهر شدن لکه‌های سفید به راحتی می‌توان آن را خنثی کرد. اما توصیه ما اینست که بلافاصله بعد از تمیز کردن جوش این کار را انجام دهید.

برای جلوگیری از تشکیل بلورهای فسفر سفید باید به شرح زیر عمل کنید:

  • با استفاده از دستگاه تمیز کننده جوش و مایع تمیز کننده مبتنی بر اسید فسفریک، به روش معمول جوش را تمیز کنید
  • مایع تمیز کننده اضافی جوش را با یک دستمال کاغذی تمیز پاک کنید
  • مایع خنثی کننده را سخاوتمندانه روی ناحیه تمیز شده و محل تماس ِاسید اسپری کنید
  • حداقل ۳۰ ثانیه (ترجیحاً ۱ دقیقه) صبر کنید تا خنثی کننده تمام اسید را کاملاً خنثی کند
  • تمام خنثی‌کننده اضافی را با یک دستمال کاغذی تمیز پاک و از خشک بودن سطح اطمینان حاصل کنید
  • در مرحله آخر می‌توانید این ناحیه را با آب بشویید (دلبخواه)
در همین زمینه:  آیا انتخاب جوشکاری بعنوان یک شغل ارزشمند است؟

برای یک نتیجه خوب، بهتر است از خنثی‌کننده بیشتری استفاده کنید تا به طور کامل از تشکیل باقی مانده اسید سفید جلوگیری شود (مقدار خنثی‌کننده باید از مقدار مایع تمیز کننده جوش بیشتر باشد).

 

۲. بهداشت و ایمنی

با اینکه مایعات تمیز کننده جوش بی خطر هستندولی نمی‌شود اسید بودن آن را انکار کرد. بدان معنا که بعضی از اثرات کوتاه مدتی وجود دارد که مایعات تمیزکنندهء مبتنی بر فسفر می‌توانند برای پوست انسان ایجاد کنند، مثل تحریک و ضایعات پوستی.

بهترین راه برای کاهش این خطرات خنثی کردن هر چه سریع‌تر بعد از تمیز کردن جوش است: اسید کمتر (اگر نه کاملاً) مساوی است با خوردگی کمتر. بنابراین، خنثی‌سازی نه تنها ظاهر زیباتری به اقلام فولادی ضد زنگ شما می‌بخشد، بلکه ایمنی اپراتور تمیزکننده جوش و کاربران محصولات ضد زنگ را هم تضمین می‌کند.

خنثی‌سازی بعد از تمیز کردن جوش | آلیاژ جوش پارسه

۳. محیط زیست

مایع تمیز کننده جوش نباید بلافاصله بعد از استفاده وارد فاضلاب و شسته شود، چون اسیدی و خورنده است؛ البته این کار هم غیر قانونی و هم برای محیط زیست پرخطر است. اسید فسفر باید همیشه طبق مقررات محلی دفع شود. اگر تا سطح pH بین ۹.۰-۵.۵ خنثی شده باشد، مطمئناً رعایت مقررات را آسان‌تر می‌کند. بنابراین، اگر نگران دردسر خلاص شدن از شر مایعات اضافی هستید، خنثی کردن شما را از این نگرانی رها می‌کند.

 

نتیجه

خنثی‌سازی بعد از تمیز کردن جوش باید بخشی جدایی ناپذیر از هر فرآیند تمیزکاری جوش باشد، چون نتیجه‌ای خوب و بدون لکه را تضمین می‌کند و همچنین ایمنی را برای اپراتور و محیط زیست افزایش می‌دهد.

در همین زمینه:  همه آنچه لازم است درباره جوشکاری بدانید

 

منبع: Cougartron

دیدگاه شما

there is no comment's for this post