در مورد انواع سیم جوش بیشتر بدانید

سیم جوش چیست؟

جوش دادن قطعات فلزی بهم (جوشکاری) نیاز به استفاده از یک ماده واسطه به نام سیم جوش دارد که برای اتصال دادن قطعات فلزی به یکدیگر، باید بوسیله آتش گداخته شود. در جوشکاری، نرم شدن سیم از طریق چکش‌کاری یا فشرده سازی در اثر گرما انجام می‌شود.

 

انواع سیم جوش

سیم جوش‌ها انواع مختلفی دارند. اینکه شما به چه نوع سیمی نیاز دارید، بستگی دارد به نوع کاری که باید انجام دهید. علاوه بر این، هر نوع کار جوشکاری به نوع خاصی از سیم جوشکاری نیاز دارد.

 

سیم‌های جوشکاری یا سیم جوش ها به سه شکل وجود دارند:

-سیم مرکب فلزی GMAW کامپوزیت

-سیم قوس هسته شار محافظ گاز (FCAW)

-سیم قوس فلزی گاز جامد (GMAW)

قطر سیم و ترکیب شیمیایی آن، از دیگر ویژگی‌هایی است که هنگام انتخاب باید مورد توجه قرار بگیرد. انتخاب نوع مناسب سیم جوشکاری مهم است چون استفاده از نوع نامناسب ِآن، منجر به سوختن سیم می‌شود؛ وقتی می‌گوییم سوختن سیم، به معنای سوخته شدن سیم تا سطح تماس قطعات شماست. سوای این، شما همچنین باید تامین کنندگان سیم جوش را به درستی انتخاب کنید تا تضمین شود کالای خریداری شده شما قانونی و با کیفیت است.

انواع سیم جوش را بشناسیم

سیم جوش  GMAW جامد

این نوع سیم مناسب‌ترین انتخاب برای جوشکاری گاز بی اثر فلزی و بهترین سیم برای استفاده در موقع کار بر روی ورق‌های فلزی است چون می‌تواند جوش‌های صاف و تمیزی ایجاد کند. نکته احتیاطی اینکه، گاز محافظ را نمی‌توان در معرض باد قرار داد چون ممکن است منجر به عدم مطلوبیت محصول نهایی شود و تمام زحمات‌تان را هدر بدهد. نتیجه جوشکاری بستگی به ترکیب شیمیایی این سیم و نوع گاز محافظی است که استفاده می‌کنید.

در همین زمینه:  تفاوت سیم جامد با سیم هسته‌‌ای شار (بخش دوم)

سیم جامد GMAW همچنین می‌تواند در جوشکاری انفجاری، جوشکاری‌های خارج از کارگاه و سایر عملکردهای بعد از جوشکاری استفاده شود.

 

سیم جوش فلزی

این سیم مثل GMAW جامد، جوش‌های تمیزی تولید می‌کند که یا بی‌نیاز از پاک شدن هستند و یا به حداقل تمیزکاری احتیاج دارند. سیم فلزی که عملکرد تقریباً یکسانی با سیم جامد GMAW دارد، در گذشته به سیم شار هسته معروف بود که یک الکترود ترکیبی GMAW است.

یک سیم هسته فلز می‌تواند برای کاربردهای با مقاومت بالا و کم آلیاژ استفاده شود. در کاربردهای کم آلیاژ، اجزای فلزی آن می‌توانند با مولفه اصلی مخلوط شوند تا به نتایج مطلوب برسند. همانطور که در بالا گفته شد، ممکن است لازم شود قبل از رنگ‌آمیزی فلز پایه، آن را کمی تمیز کنید.

انواع سیم جوش را بشناسیم

سیم جوش FCAW (محافظ گاز)

این سیم جوش که در جوشکاری‌های بیرون از کارگاه و داخل کارگاه قابل استفاده است، از عوامل شار و اکسیدکننده‌ای تشکیل شده که با  دستکاری آنها می‌توان باعث شد تا خصوصیات مکانیکی رسوب جوش از کیفیت خوب‌تری برخوردار شود.

از بین سه نوع سیم نامبرده، سیم FCAW به دلیل شار که باعث محافظت بیشتر در مقابل شرایط جوی می‌شود، می‌تواند شرایط سخت‌تری را تحمل کند. همچنین این سیم می‌تواند در مقایسه با مواد جامد GMAW یا سیم هسته فلزی در هر پوند سرباره بیشتری تولید کند به جز برای GMAW تاندم (که در آن از دو سیم جامد در حوضچه جوش استفاده می‌شود). در کاربردهای با مقاومت بالا و کم‌آلیاژ استفاده می‌شود. نقطه ضعف این سیم نیاز ِآن به پاکسازی ِسرباره باقیمانده روی جوش است که قبل از نقاشی فلز باید حذفش کنید.

در همین زمینه:  متغیرهای مهم جوشکاری

اصولاً انتخاب ِنوع سیم ِمورد نیاز پروژه‌تان آسان است، درصورتی که اصول و نیازهای کار خود را بدانید. همچنین وقتی که محدودیت استفاده خود را برای آن تعیین کردید، دانستن اینکه کدام یک از تامین کنندگان سیم جوش را جستجو کنید هم کار آسانی است. فراموش نکنید که وقتی سیم مناسب برای نیازهای خود را پیدا کردید، جویای سازگاری، عملکرد، بهره‌وری و نتایج آن هم باشید.

 

منبع : https://www.theearthawards.org/welding-wire-101-everything-you-should-know-about-welding-wires/