featured-image

مقایسه جوشکاری تیگ و میگ به زبان ساده!

جوشکاری یک فرآیند ساخت و تولید است که با استفاده از گرما یا فشار و در بعضی موارد هر دو در بین دو قطعه جداگانه آلومینیوم، فولاد کربنی یا استیل ضد زنگ اتصال ایجاد می‌کند. تکنسین‌های سازنده بسته به مشخصات قطعه و تولید، تکنیک‌های جوشکاری مختلفی را برای تولید قطعه یا محصول مورد نظر بکار می‌برند.

دو روش رایج جوشکاری، جوشکاری با گاز بی اثر فلز (میگ) و گاز بی اثر تنگستن (تیگ) است. با وجود شباهت‌هایی مثل استفاده از قوس و گاز محافظ، این دو فرآیند متفاوت‌اند:

  • در جوشکاری میگ از یک قوس نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک برای جوشکاری استفاده می‌شود. سیم جوش پیوسته و گاز محافظ از طریق یک سرب به مشعل جوش تغذیه می‌شوند تا با دستکاری مواد جوش را ایجاد کنند.
  • در جوشکاری تیگ هم از قوس برای جوش استفاده می‌شود. با این حال، یک الکترود تنگستن غیر قابل مصرف و یک ماده پرکننده مصرفی جداگانه بکار می‌روند که به صورت دستی به حوضچه جوش وارد می‌شوند در حالی که سیم‌جوش تنگستن غیر مصرفی یک قوس تولید می‌کند.

در این نوشتار، جوشکاری تیگ با میگ مقایسه می‌شود و شما را با مزایا و معایب و همچنین کاربردهای صنعتی آنها آشنا می‌کند.

 

مزایای جوشکاری‌های تیگ و میگ

با وجود شباهت‌های خاص، این دو روش‌ از نظر مزایا متمایز هستند. هر دو فرآیند بر اساس اصل تولید گرما توسط جریان الکتریکی مواد پایه یا مواد پیوند دهنده را ذوب می‌کنند و وقتی این ماده مذاب سرد شود، یک اتصال محکم ایجاد می‌کند.

در همین زمینه:  تاریخچه جوشکاری از قرون وسطی تا عصر مدرن!

مقایسه جوشکاری تیگ و میگ | آلیاژ جوش پارسه

۱. مزایا و کاربردهای جوشکاری تیگ

روش همه کاره تیگ، به تکنسین‌ها این امکان را می‌دهد تا با استفاده از الکترود تنگستن غیرقابل مصرف که فلز را گرم می‌کند، بین طیف وسیعی از مواد نازک و کوچک پیوند ایجاد کنند. در این روش به عنوان عامل اتصال به مواد پرکننده نیازی نیست.

جوشکاری تیگ در مقایسه با جوشکاری میگ، خیلی کندتر است و اغلب منجر به زمان طولانی‌تر و هزینه‌های تولید بیشتر می‌شود. با این حال، همین عوامل همچنین به کنترل بیشتر عملیات جوشکاری و تولید جوش‌های قوی و دقیق کمک می‌کنند.

جوشکاران تیگ به آموزش بسیار تخصصی نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که قطعات را با دقتی بالا تولید می‌کنند. محرک‌های کلیدی بازارِ این جوشکاری، شامل رشد سریع در بخش‌های ساخت‌وساز و زیرساخت است؛ اگرچه این رشد به دلیل کمبود جوشکاران ماهر، که به هزینه‌های بالای نیروی کار نیاز دارند، محدود می‌شود.

 

۲. مزایا و کاربردهای جوشکاری میگ

جوشکاری میگ فرآیندی است که معمولاً برای مواد بزرگ و ضخیم استفاده می‌شود. برای گرم کردن فلز، دستگاه جوش یک سیم مصرف‌شدنی بکار می‌برد که هم به عنوان الکترود و هم به عنوان ماده پرکننده عمل می‌کند.

جوشکاری میگ در مقایسه با جوشکاری تیگ خیلی سریع‌تر است که منجر به صرف زمان کوتاه‌تر و هزینه تولید کمتر می‌شود. یادگیری و تولید این جوش آسان‌تر است و به دلیل فرکانس بالای تولید، جوش‌ها به اندازه جوش‌هایی که در فرآیند جوشکاری تیگ تولید می‌شوند، دقیق، قوی و تمیز نیستند.

انتظار می‌رود که به دلیل تأثیر مثبت پیشرفت فناوری بر کارایی و بهره‌وری جوشکاری، بازار فرآیند میگ در دهه آینده رشد قابل‌توجهی داشته باشد.

در همین زمینه:  نکاتی درباره‌ی الکترود استیل

 

صنایع رایج برای جوشکاری تیگ

جوشکاری تیگ یک کاربرد دقیق و کنترل شده با قابلیت کار با قطعات نازک است و تاثیر آن برای تقریباً هر فلزی، از جمله آلیاژهای ویژه و مواد عجیب و غریب چشمگیر است. این فرآیند برای طیف وسیعی از صنایع، از جمله پزشکی، هوافضا، انرژی، دفاع و زمینه‌های الکترونیکی مفید است.

دستگاه‌های جوش تیگ مجهز به قطعات کار نازک‌اند که به آنها اجازه می‌دهد لوله‌هایی با قطر کوچک و دیواره نازک تولید کنند. همین باعث می‌شود که این فرآیند برای صنعت هوافضا مناسب باشد چون وسایل نقلیه فضایی به تعداد فوق العاده بالایی از قطعات دقیق و قابل اعتماد نیاز دارند.

جوشکاری تیگ یکی از معدود فرآیندهایی است که گزینه‌های بی‌نظیری از آلیاژها و فلزات پرکننده ارائه می‌دهد، که آن را فوق‌العاده همه کاره می‌کند. جوش‌های تیگ به دلیل توانایی استفاده از این مواد خاص، در برابر خوردگی و ترک در طول زمان خیلی قوی و مقاوم‌اند.

مقایسه جوشکاری تیگ و میگ | آلیاژ جوش پارسه

صنایع رایج برای جوشکاری میگ

جوش میگ به دلیل قابلیت تولید با فلزات ضخیم‌تر و با حجم بالاتر، در خیلی از صنایع به ویژه صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صنعت خودرو، جوش میگ یک جوش قوی را حتی برای فلزات خیلی نازک فراهم می‌کند و همین امر این روش را برای مونتاژ بدنه و اجزای داخلی خودروها، موتورسیکلت‌ها، وسایل نقلیه ورزشی و وانت‌ها ایده‌آل می‌سازد. فلزات مورد استفاده در جوش‌های میگ خیلی متنوع‌ هستند و برای وسایل نقلیه‌ای که نیاز به استفاده برای سالیان طولانی دارند، ضروری‌اند.

آلومینیوم، ماده‌ای که اغلب در جوشکاری میگ استفاده می‌شود، روز به روز بیشتر برای تولید خودرو بکار می‌رود و این باعث شده که جوشکاری میگ به روشی عالی برای صنعت پیشروی خودروسازی تبدیل شود. با پیشرفت در این روش، به ویژه جوش میگ با لیزر، این فرآیند نسبت به روش جوشکاری میگ سنتی، پایداری بالاتر، شکل پذیری بیشتر و بهره وری بهتری را با هزینه کمتر ارائه می‌دهد.

در همین زمینه:  نحوه شستن لباس‌های چرمی مخصوص جوشکاری

 

مشارکت با یک متخصص در هر دو روش

موقع جستجوی فروشنده‌ای که خدمات جوشکاری ارائه می‌دهد، بهتر است که با فروشنده ای که به جای یک مورد، انواع خدمات جوشکاری را ارائه می‌دهد، شریک شوید.

ما در شرکت آلیاژ جوش پارسه، انواع سیم‌جوش‌های تیگ و میگ را برای صنایع مختلفی که نیاز به قطعات تخصصی تولید شده با طیف وسیعی از فلزات دارند، ارائه می‌دهیم و متعهد به بالاترین کیفیت سیم‌جوش و مواد اولیه جوشکاری هستیم. جهت استعلام قیمت و سفارش‌گذاری با ما در تماس باشید.

 

منبع: VPIC Group

دیدگاه شما

there is no comment's for this post