ایمنی و خطرات جوشکاری

چرا ایمنی جوشکاری مهم است؟

جوشکاری یک فعالیت خطرناک است که هر ساله تعداد زیادی از کارگران را در معرض خطرات بهداشت و ایمنی قرار می‌دهد. اقدامات ایمنی جوشکاری برای محافظت از کارکنان در برابر خطرات جوشکاری طراحی شده است. برای به حداقل رساندن خطر صدمات بهداشتی و ایمنی، باید ایمنی جوشکاری را  با انجام آموزش مناسب، بازرسی از تجهیزات جوشکاری و اطمینان از آگاهی کارگران نسبت به اقدامات احتیاطی ایمنی، قبل از شروع فعالیت‌های جوشکاری تامین کرد.

 

روش‌های عمومی برای تامین ایمنی جوشکاری

روش‌های ایمنی کار در جوشکاری به پیچیدگی کار و شرایط خاص محل کار بستگی دارد. به طور کلی، دستورالعمل‌های اساسی ایمنی جوشکاری بر اساس استانداردهای صنعت باید توسط جوشکارها انجام شود که شامل موارد زیر است:

-اپراتورهای جوشکار باید همیشه از یک دستگاه تنفس تایید شده استفاده کنند مگر اینکه قرار گرفتن‌شان در معرض گاز و دود، زیر حد مجاز باشد.

-قبل از شروع کار، تجهیزات جوشکاری و نگهدارنده الکترود را بررسی کنند.

-جوشکارها نباید قسمت‌های فلزی نگهدارنده الکترود را با پوست یا لباس خیس لمس کنند.

-استفاده از تجهیزات محافظ شخصی (PPE) مناسب مثل کلاه ایمنی و عینک محافظ برای محافظت از چشم و سر کارگران در برابر سرباره داغ، جرقه، نور شدید و سوختگی‌های شیمیایی ضروری است.

در همین زمینه:  نکات ایمنی جوشکاری

-کارگران جوشکاری باید حداقل ۳۰ دقیقه پس از اتمام جوشکاری در محل کار باقی بمانند تا مطمئن شوند که آتش‌سوزی وجود ندارد.

 

خطرات جوشکاری و خطرات ایمنی

ایمنی جوشکاری شامل شناسایی خطرات پیش از اقدام به کارهای شغلی به منظور حذف آنها، کاهش خطرات ایمنی و حفظ ایمنی محیط کار است. ۴ مورد از رایج‌ترین خطرات بهداشتی و ایمنی جوشکاری عبارتند از:

ایمنی  و خطرات جوشکاری1

۱: قرار گرفتن در معرض دودها و گازها در جوشکاری

قرار گرفتن ِبیش از حد در معرض  گازها و دودهای جوشکاری می‌تواند باعث مشکلات جدی بهداشتی مثل بیماری‌های تنفسی، سرطان و اختلال در گفتار و حرکت شود. قرار گرفتن در معرض گازها و دودها با رعایت ِموارد احتیاطی ایمنی قابل کنترل است.

۲: خطرات فیزیکی جوشکاری

موقع جوشکاری همیشه خطراتی وجود دارد که می‌تواند باعث سوختگی، آسیب دیدگی چشم، بریدگی و خرد شدن انگشتان پا و دست شود. با استفاده از تجهیزات محافظ شخصی و سایر اقدامات ایمنی مناسب، می‌توانید از کارگران خود در برابر خطرات فیزیکی محافظت کنید.

 

۳: برق گرفتگی در جوشکاری

برق گرفتگی اصلی‌ترین و جدی‌ترین خطر برای جوشکار است. تخلیه ناگهانی برق در بدن انسان می‌تواند باعث آسیب‌های جدی و حتی مرگ شود. این خطرات را می‌توان با اقدامات احتیاطی اساسی به حداقل رساند.

 

۴: آتش سوزی و انفجار در جوشکاری

علت شماره یک آتش سوزی، وجود مواد قابل اشتعال در اطراف محل کار است که قبل از اقدام به جوشکاری می توان با حفظ تمیزی ِمحل کار و سایر کنترل‌های ایمنی، از وقوع آن جلوگیری کرد. همچنین در صورت بروز آتش‌سوزی، دانستن محل هشدار‌دهنده‌های آتش، خروجی‌های اضطراری و کپسول‌های آتش‌نشانی خیلی مهم است.

در همین زمینه:  جوشکاری الکترود چیست؟

ایمنی  و خطرات جوشکاری

موارد احتیاطی و نکات ایمنی جوشکاری

اقدامات احتیاطی ایمنی در جوشکاری، مواردی هستند که جوشکارها می‌توانند برای جلوگیری از حوادث یا جراحات مربوط به جوشکاری مثل سوختگی، آسیب دیدگی چشم و سایر آسیب‌های پوستی و حتی مرگ‌های ناشی از انفجار، برق گرفتگی و خفگی انجام دهند. به منظور از بین بردن یا کاهش شایع‌ترین خطرات جوشکاری، باید احتیاط‌های ایمنی زیر انجام شود:

– تعبیه دستگاه تهویه مناسب و اگزوز محلی برای دور کردن بخارها و گازها از ناحیه تنفسی و نقاط عمومی

– گزارش نگرانی‌ها به سوپر‌وایزر به‌منظور بررسی میزان قرار گرفتن در معرض بخارات جوشکاری

– استفاده از لباس‌های مقاوم در برابر آتش و الکتریسیته، سپر دستی، دستکش جوشکاری ، پیش‌بند و چکمه برای محافظت از کارگران در برابر گرما، آتش‌سوزی، برق گرفتگی و سوختگی. توجه داشته باشید که تاثیر درمان‌های ضد شعله با شستشوی مکرر کمتر می‌شود. پاهای شلوار نباید دکمه داشته و یا زیاد بلند باشد؛ باید تا قسمت بالای چکمه‌ها را بپوشاند. دکمه‌ها می‌توانند جرقه را جذب کنند.

– استفاده از کاورهای محافظ گوش برای محافظت کارگران در برابر سر و صدا

– انجام مراحل قفل کردن و برچسب‌گذاری تجهیزات در هنگام انجام تعمیرات. فقط تعمیرکاران واجد شرایط تعمیر باید تجهیزات جوشکاری را سرویس یا تعمیر کنند.

– در دسترس بودن یک کپسول آتش‌نشانی کلاس در موقع جوشکاری و اطمینان از پر بودن سنسور خاموش کننده. اگر کپسول آتش‌نشانی در دسترس نیست، حتماً باید شیلنگ‌های آتش‌نشانی، سطل‌های شن و ماسه یا سایر وسایل آتش‌نشانی در محل کار وجود داشته باشد.

– اگر در فاصله ۱۰ متری مواد قابل اشتعال، جوشکاری می‌کنید، یک قطعه ورق فلزی یا پتوی مقاوم در برابر آتش را روی این مواد قرار دهید و یک ناظر آتش در نزدیکی آن محل داشته باشید تا جرقه‌ها را پیگیری کند.

در همین زمینه:  دستورالعمل‌ها و نکات ایمنی جوشکاری

منبعhttps://safetyculture.com/topics/welding-safety/