featured-image

نحوه شستن لباس‌های چرمی مخصوص جوشکاری

لباس‌های چرمی مخصوص جوشکاری لباس‌های محافظی هستند که جوشکاران برای محافظت از پوست خود در برابر مواد شیمیایی جوشکاری و سایر خطرات می‌پوشند. این لباس‌ها که گران هم هستند، چگونه باید شسته شوند؟

 

چرا باید آنها را تمیز کنید!

چرم‌های جوشکاری را باید مرتب تمیز نگهدارید! چون در غیر اینصورت، می‌توانند با مایعات بدن، ذرات فلز و سایر مواد خیلی مضر آلوده و آسیب زننده شوند، مخصوصا اگر در هنگام پوشیدن آنها بیماری مسری داشته باشید. تمیز کردن چرم‌های جوشکاری بعد از هر بار استفاده به ایمن نگه داشتن لباس و ماندگاری بیشتر آن هم کمک می‌کند.

شما باید لباس‌های تمیز بپوشید تا پوست‌تان در اثر تماس با لباس خیس تحریک نشود. پس پیش از آنکه آلودگی آنها به نقطه‌ای برسد که پوشیدن‌شان باعث ناراحتی شما شود،‌ برای تمیز کردن‌شان اقدام کنید!

چرم‌های جوشکاری | آلیاژ جوش پارسه

نحوه شستن گام به گام چرم‌های جوشکاری

برای شستن چرم‌های جوشکاری باید مراحل زیر را رعایت کنید:

۱. چند مورد را در یک زمان بشویید

اگر همزمان چند نوع چرم جوشکاری می‌شویید، بهتر است از آب ولرم و صابون ملایم استفاده کنید و آنها را با احتیاط بشویید تا آسیبی نبینند. اگر همزمان بیش از یک لباس را می‌شویید، قبل از قرار دادن آنها در ماشین لباسشویی مطمئن شوید که همگی از یک جنس باشند. همچنین، زمانی که لباس‌های خود را در ماشین لباسشویی قرار می‌دهید، باید به خوبی در آن جا شوند و درب ماشین به زور بسته نشود. در غیر این صورت، لباس‌های شما به دلیل اصطکاک بیش از حد از بین می‌روند.

در همین زمینه:  ۷ ترفند که جوشکاری ورق استیل را ارتقاء می‌دهد

۲. وان را با آب سرد پر و مواد شوینده را اضافه کنید، سپس اجازه دهید لباسها حدود ۳۰ دقیقه در آن خیس بخورند. این به صابون اجازه می‌دهد تا به داخل الیاف نفوذ کند و لکه‌های سخت را از بین ببرد. لباس‌ها را در یک ظرف در فضای باز یا سینک آشپزخانه خود آبکشی کنید تا زمانی که دیگر کفی از آن خارج نشود.

۳. وقتی لباس چند دقیقه در محلول آب و شوینده خیس خورد، آن را درآورید و با یک برس سفت بشویید تا از شر هر گونه کثیفی خلاص شوید. همچنین می‌توانید برای لکه‌های سخت‌تر از مایع ظرفشویی استفاده کنید.

۴. بعد از انجام مراحل بالا، تمام لباس‌ها را با آب سرد بشویید تا دیگر هیچ کفی باقی نماند.

۵. آنها را با آویزان کردن و یا با استفاده از خشک کن ماشین با حرارت کم خشک کنید. اگر مطمئن نیستید که چرم‌های جوشکاری خود را چطور خشک کنید، از یک چوب رختی استفاده و لباس را روی آن بپوشانید. بعد از خشک شدن کامل، آنها را فورا از رخت‌‌آویز جدا کنید تا از کشش یا جمع شدن‌شان مطمئن شوید.

اگر هم از خشک‌کن استفاده می‌کنید، زمانش باید کوتاه باشد.

 

چند وقت یکبار باید چرم‌های جوشکاری را شست

هر چند وقت یک‌بار باید چرم‌های جوشکاری خود را تمیز کنید و بهترین راه برای تعیین تعداد دفعات، مقدار استفاده شما از آنهاست. اگر در منطقه ای کار می‌کنید که محیطش چندان تمیز نیست، ارزش آن را دارد که سعی کنید این لباس‌ها را روزانه بشویید. از طرف دیگر، اگر در محیط نسبتاً تمیزی کار می‌کنید، می‌توانید هر چند هفته یکبار چرم‌های جوشکاری خود را بشویید.

در همین زمینه:  برای شروع جوشکاری چه چیزهایی لازم است؟ / چهار نکته مهم برای مبتدیان

لباس چرمی جوشکاری | آلیاژ جوش پارسه

اقدامات احتیاطی هنگام شستن چرم‌های جوشکاری

در واقع موقع شستن چرم‌های جوشکاری اقدامات احتیاطی زیادی وجود دارد. اولا، همیشه باید لباس را قبل از گذاشتن آن در ماشین لباسشویی، کاملاً تمیز کنید. اگر از یک لباسشویی صنعتی استفاده می‌کنید، لازم است قبل از استفاده، آن را با یک اسکاج لاستیکی پاک کنید تا خطر از بین رفتن رنگ را کاهش دهید. در نهایت، مطمئن شوید که لباس‌هایتان به خوبی در آن جا می‌شوند تا اصطکاک بیش از حد به آنها آسیب نزند.

 

هنگام شستن چرم‌های جوشکاری چه چیزهایی می‌تواند به آنها آسیب برساند

موقع شستن آنها، مواردی که می‌تواند به چرم‌های جوشکاری شما آسیب برساند عبارتند از نرم کننده پارچه، سفید کننده، دمای بالا و استفاده از مواد شوینده نامناسب.

نرم کننده پارچه، سفید کننده و دمای بالا همگی می‌توانند به چرم آسیب بزنند. نرم کننده پارچه همچنین اشتعال پذیری را که برای خیلی از اقدامات احتیاطی بسیار مهم است، کاهش می‌دهد.

اگر از شوینده نامناسبی مثل مایع ظرفشویی برای لکه‌های سخت یا حتی مواد شوینده لباسشویی برای لکه‌های روغنی استفاده کنید، در این صورت خطر آسیب رساندن به لباس وجود خواهد داشت.

 

آیا پوشیدن چرم جوشکاری لازم است؟

انجمن جوش آمریکا (AWS) می گوید که پوشیدن لباس چرم جوشکاری ضروری است چون جوشکاری با وجود لباس‌های معمولی مثل شلوار جین و تی شرت، پوست و لباس‌تان را می‌سوزاند. پس استفاده از چرم‌‌های جوشکاری را جدی بگیریم!

منبع: Welding Headquarters

دیدگاه شما

there is no comment's for this post