featured-image

شما هم می‌توانید هنر جوشکاری را یاد بگیرید!

اگر قبلاً هرگز جوشکاری نکرده‌اید، واحدهای امروزی تغذیه آسان سیم روند یادگیری را سرعت می‌بخشند. زمان آن است که خلاقیت خود را استارت بزنید:

۱. پیش از شروع کار جوشکاری

ابتدا روش دست گرفتن دسته‌جوش را بدون انجام جوشکاری تمرین کنید. تنه استوانه‌ای آن را در یک دست بگیرید و دست‌تان را روی میز تکیه بدهید. دست دیگر مسئول ماشه دسته‌جوش است. در یک موقعیت راحت بایستید و دسته‌جوش را به طور پیوسته روی سطح کار حرکت دهید. حالت و حرکت دسته‌جوش را طوری تنظیم کنید که همگی طبیعی باشند.

سرب کار را به قطعه کار وصل کنید و دسته‌جوش را طوری نگه دارید که سیم‌جوش با سطح جوش تقریباً زاویه ۳۰ درجه داشته باشد. سیم را خیلی آرام به سطح تماس داده و ماشه را فشار دهید. به آرامی دسته‌جوش را به سمت خود بکشید تا اولین جوش آزمایشی خود را انجام دهید. سیم باید با سرعت یکنواخت در حوضچه جوش ذوب شود و در حین حرکت صدای ترق‌ترق ثابتی ایجاد کند. در صورت نیاز تنظیمات دستگاه جوش را هماهنگ کنید.

 

۲. فلز را آماده کنید!

یک خط را با یک سوراخ‌کن کاربید یا درفش نجاری مشخص کنید و با اره برش فلز یا اره برقی آن را برش بدهید. برای داشتن یک جوش قوی، فلز را با چربی‌گیر تمیز کنید.

در همین زمینه:  آشنایی با اجزای جوشکاری

 

۳. محل جوش را آماده کنید!

در مرحله بعد، در امتداد لبه‌هایی که می‌خواهید جوش بدهید یک اریب جزئی بصورت خراش ایجاد کنید. این به شما اطمینان می‌دهد که جوش تا حد امکان عمیق نفوذ می‌کند و آن را فرو می‌برد تا بتوانید سطح کار را صاف کنید. در ایجاد خراش زیاده روی نکنید وگرنه موقع جوشکاری، فلز را می سوزانید.

 ۴. قطعات را در موقعیت قرار دهید

هنگام ساخت یک پروژه‌، باید زوایای دقیق ۹۰ درجه‌ای تشکیل داد. سطوح اتصال را به هم بچسبانید و فضای کافی برای از بین بردن جوش چسبنده باقی بگذارید. قطعات باید صاف و  مرتب و بدون اینکه هیچ برجستگی مزاحمتی ایجاد کند، روی هم قرار بگیرند.

موقعیت کار را با گونیا بررسی کنید. از گونیای مثلثی آلومینیومی نجاری در قسمت داخلی اتصال و یا از گونیای نجاری فولادی برای بررسی بیرون آن استفاده کنید.

 

۵. خال‌جوش

قطعات را در چند مکان در امتداد هر مفصل، با خال‌جوش به هم بچسبانید. دوباره گوشه‌های مربعی را بررسی کنید. اگر چیزی جابه‌جا شده و مجموعه را از حالت مربعی خارج کرده، جوش چسبیده را خرد کنید، قطعات را تغییر مکان دهید و دوباره بررسی‌اش کنید.

 

۶. جوش را تکمیل کنید

بعد از اینکه همه چیز را در جای خود قرار دادید، مهره‌های جوش نهایی خود را ایجاد کنید. به همان اندازه که ایجاد جوش‌های خوب و صاف لذت‌بخش است، باید از وسوسه زیاده روی در آن خودداری کنید. هرچه فلز بیشتری را رسوب دهید، بیشتر به صیقل زدن نیاز خواهید داشت.

 

۷. پاکسازی بعد از جوشکاری

سرباره جوش را با یک چکش جوش جدا کنید و بعد از یک چرخ سنگ زنی ۳۶ برای کوبیدن مهره‌ها به فلز اطراف استفاده کنید. برای اطمینان از یک سطح صاف و هموار، آسیاب را در امتداد جوش حرکت دهید، نه در عرض آن. هر گونه علامت را با دیسک فلپ زیرکونیایی ۶۰ گریت بردارید.

در همین زمینه:  چگونه می‌شود یک جوش میگ خوب ایجاد کرد؟ ۵ نکته برای جوشکاری میگ

 

اگر نمی خواهید یک لایه زنگ تشکیل شود، هر چه زودتر فولاد را آستر کرده و رنگ کنید، مقداری موم شفاف روی آن بمالید یا روی پوششی از اکریلیک شفاف اسپری کنید. 

۸. میز فلزی Cشکل بسازید

میز C در واقع یک شکل تغییر یافته ظریف از مبلمان به شکل صنعتی است. دو قاب ۱۶ اینچی مربعی توسط دو ستون قائم به طول ۱۵ اینچ به هم متصل می‌شوند. از این سازه برای حمایت از بالای چوب، سنگ، شیشه یا فلز استفاده کنید.

این یک پروژه ایده‌آل برای یک جوشکار تازه‌کار است. تمام ۱۰ قطعهء فولاد از لوله‌های فولادی ۱ اینچ مربعی با ضخامت دیواره ۱/۱۶ اینچ بریده شده‌اند. قطعات قاب بالا و پایین با میترهای ۴۵ درجه به هم متصل می‌شوند و دو پایه قائم با اتصالات لب به لب به فریم‌ها می‌رسند.

در اصل، جوشکاری نمی‌تواند ساده‌تر از این باشد: جوشکاری قوسی با هسته‌های شار با تنظیم آمپر پایین و سرعت سیم آهسته تقریباً به همان اندازه که  فکر می‌کنید، فرآیندی آسان و عملی است.

 

منبع: Popular Mechanics

دیدگاه شما

there is no comment's for this post