انواع جوشکاری و پوزیشن‌های جوشکاری را بشناسیم (بخش اول)

انواع جوشکاری و پوزیشن‌ها(بخش اول)

پوزیشن‌های جوشکاری چیست و هر کدام چه ملاحظات ویژه‌ای دارد؟

انجمن جوشکاری آمریکا چهار مورد برای انواع جوشکاری و پوزیشن‌ها تعریف می‌کند. صفحه جوش و همچنین نوع جوش مورد نیاز، پوزیشن جوشکاری را مشخص می‌کند و جفت شدن اعداد و حروف خاص هم بیانگر موقعیت جوشکاری است. اعداد ۴-۱ نشان دهنده یک جوش مسطح، افقی، عمودی و یا بالای سر هستند. حروف F یا G هم نوع جوش را نشان می‌دهند (منظور از F و G جوش Fillet یا نبشی و Grooveجوش شیاری است).

زمانی که برای اولین بار به انواع جوشکاری و پوزیشن‌ها فکر می‌کنید، ممکن است شخصی را در حالت‌های ایستاده، نشسته، زانو زده یا خم‌شده تصور کنید. در حالی که همه اینها از نظر فنی پوزیشن جوشکاری را نشان می‌دهند، می‌خواهیم در این مقاله ببینیم که چرا شناختن سیستم پوزیشن‌های جوشکاری ایده خوبی است.

 

پوزیشن های جوشکاری

 

چرا دانستن پوزیشن‌های جوشکاری بسیار مهم است

حالا که درباره نحوه طبقه‌بندی پوزیشن‌های جوشکاری کمی بیشتر می‌دانید، در اینجا چند دلیل وجود دارد که به شما می‌گوید این دانش، سودمند و کاربردی است:

  • انتخاب جوش صحیح برای پروژه خاص خود
  • صحبت با جوشکارهای دیگر
  • تجسم روش و موقعیت مناسب جوشکاری به کمک دستورالعمل‌های داده شده
  • تمرین‌های واقعی در پروژه‌های شخصی، مشاغل حرفه‌ای و غیره
  • در صورت لزوم تأمین نیازهای این صنعت
  • انجام موفقیت‌آمیز جوشکاری
در همین زمینه:  عیوب و مشکلات رایج در جوشکاری تیگ و راه‌های پیشگیری / بخش اول

اکثر مردم نمی‌دانند که در جوشکاری نکات زیادی وجود دارد که باید آنها را حفظ کرد. اما به منظور ایجاد جوش‌های مناسب که تحت فشار شدید تغییر نکنند، این نکات کلیدی است و می‌تواند در نهایت، تفاوت بین زندگی و مرگ باشد.

 

تسلط بر انواع جوشکاری F و G

سیستم شماره‌گذاری که در انواع جوشکاری و پوزیشن‌ها بکار می‌رود، بیشتر شامل دانش و مهارت‌های فنی است که برای موفقیت در جوشکاری لازم‌اند. با این حال، سیستم حروف هم، مثل علامت‌های F و G ، به اندازه اعداد اهمیت دارند.

ساده‌ترین راه برای تشخیص این دو نوع جوش، در نظر گرفتن دو قطعه فلز است که بناست با هم ترکیب ‌شوند. به عنوان مثال، جوش‌های فیله در نقطه‌ای اتفاق می‌افتند که باید قطعات فلزی بصورت عمود بر هم متصل شوند. به عبارت دیگر، اگر بخواهید دو صفحه را در موقعیت 90 درجه نسبت به یکدیگر قرار دهید، برای جوش دادن آنها به جوش نبشی/ “F” احتیاج دارید. بر‌عکس، جوش‌های شیاری در فاصله شیار یا درز بین دو صفحه یعنی در یک موقعیت صاف اتفاق می‌افتد.

 

انواع جوشکاری

 

ملاحظات ویژه انواع جوشکاری؛ جوش‌های نبشی و شیاری

بین این دو نوع جوش ملاحظات مختلفی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. جوش‌های شیاری برای جا دادن فلز مذابی که در نهایت دو قطعه را به هم متصل می‌کند، به کمی حفره احتیاج دارند. اگر چنین حفره‌ای از قبل در فلزات وجود نداشته باشد، بعضی اوقات باید با خم کردن  لبه‌ها، آن را فراهم کنید. جوشكاران لوله از ابتدای کارشان باید بر جوشهای شیاری تسلط داشته باشند، چون در جوشكاری‌های لوله بیشتر از جوش شیاری استفاده می‌كنند. به خاطر داشته باشید که در جوش شیاری، نفوذ و همجوشی مناسب بین دو قطعه بسیار مهم است چون جوشکاری در یک صفحه انجام می‌شود.

در همین زمینه:  چرا الکترود جوشکاری را روکش می‌کنند؟ (بخش دوم)

در مورد جوشکاری نبشی، البته نفوذ ِمناسب‌، نقش زیادی در موفقیت جوش دارد، اما در عین حال، اغلب سطح بیشتری برای استفاده در طول جوشکاری وجود دارد. این همچنین می‌تواند به این معنی باشد که ذوب کردن فلز اطراف دشوار است، چون باید در حد کافی باشد تا جوش محکمی ایجاد کند. اغلب اوقات در جوشکاری نبشی به نظر می‌رسد شما به اندازه کافی به داخل فلز نفوذ کرده‌اید که جوش محکمی داشته باشید، درحالیکه شما بدون اینکه زیاد با فلز زیر تماس ایجاد کرده باشید فقط زاویه را پر کرده‌اید.

در واقع، همان ملاحظاتی که بر روی انواع جوشکاری و پوزیشن‌ها تأثیر می‌گذارد در مورد جوش‌های نبشی و شیاری هم موثر‌اند. تا وقتی به یک تکنیک مناسب پایبند هستید و حتی از قبل روی چند قطعه، بصورت آزمایشی کار می‌کنید، انجام جوشکاری نبشی و شیاری موفق کار دشواری نیست.

 

در قسمت بعدی این مقاله به انواع مختلف پوزیشن‌های جوشکاری می پردازیم

 

ضمنا از در اینجا خوب است نگاهی به مطلب همه آنچه لازم است درباره جوشکاری بدانید، بیاندازید.

 

منبع

https://workshopwelding.com/welding-positions-and-types-a-quick-guide/