featured-image

تفاوت بین برس فیبر کربنی و پد نمدی برای تمیز کردن جوش

تمیز کردن موفق جوش به استفاده از بهترین تجهیزات مربوط است. تمیز کردن به روش الکتروشیمیایی بیشتر با برس‌های فیبر کربنی انجام می‌شود، اما چرا تمیز کردن با پد نمدی دیگر به عنوان یک روش موثر در نظر گرفته نمی‌شود و تمیز کردن جوش با پد نمدی در مقایسه با برس فیبر کربن چقدر موثر است؟ برای پیدا کردن پاسخ این نوشتار را دنبال کنید.

 

تمیز کردن جوش به کمک پد نمدی

تمیز کردن جوش با پد نمدی به وسیله دستگاه الکتروشیمیایی تمیزکاری جوش انجام می‌شود. به جای استفاده از برس فیبر کربن برای تمیز کردن سطح کار، از یک پد نمدی که روی یک بلوک کربنی یا زبانه فلزی آغشته به مایع تمیزکننده جوش قرار داده شده، استفاده کنید. این روش مثل تمیز کردن با برس است، اما به چندین دلیل روش پد نمدی دیگر قدیمی است.

در حالی که پد نمدی ممکن است برای تمیز کردن جوش روی سطوح ساده یا صاف به خوبی کار کند، برای سطوح یا گوشه‌های ناهموار اصلاً مناسب نیست. با استفاده از یک بلوک جامد پوشیده شده با نمد، دسترسی به بعضی از گوشه‌های داخلی تقریبا غیرممکن است و بنابراین قسمت‌های مهم قطعه کار تمیز نمی‌شوند.

پد نمدی برای تمیز کردن جوش | آلیاژ جوش پارسه

فهمیدن از کار افتادن پدهای نمدی به دلیل کهنگی سخت است، اما وقتی بیش از حد فرسوده می‌شوند، بلوک کربنی مستقیماً روی قطعه کار قوس می‌شود و لکه‌ سیاه ناخوشایندی ایجاد می‌کند. علاوه بر این، چون نمد در دمای پایین (تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد) کار می‌کند، بنابراین سرعت تمیز کردن کندتر از زمانی است که از برس فیبر کربنی استفاده می‌کنید.

در همین زمینه:  پاکسازی در جوشکاری به چه معناست؟

در نتیجه این معایب، صنعت تمیز کردن جوش تغییر کرده و دیگر بیشتر تولید کنندگان فقط برس‌های فیبر کربنی را ارائه می‌دهند.

 

برس فیبر کربنی

این برس‌ها به دسته دستگاه تمیز کننده جوش متصل می‌شوند و با فرو رفتن در مایع تمیزکننده جوش (یا با استفاده از تغذیه خودکار سیال که به برس پمپ می‌شود) روی درز جوش مالیده می‌شود تا آن را تمیز کند.

این برس‌ها از میلیون‌ها فیبر کربن مجزا ساخته شده‌اند که یک ماده بسیار قوی و سبک وزن است. الیاف کربن به کمک گیره مسی یا فولاد ضد زنگ محکم در کنار هم قرار می‌گیرند. این گیره‌ هدایت الکتریکی خوبی فراهم می‌کند و باعث کاهش اتلاف توان در موقع تمیز کردن می‌شود. اگر فولاد ضد زنگ را برای صنایعی تولید می‌کنید که آلودگی متقابل ممنوع است، می‌توانید برس‌هایی را با گیره فولادی ضد زنگ تهیه کنید تا این خطر را از بین ببرید.

مزایای استفاده از برس فیبر کربن خیلی زیاد است. چون این برس خیلی انعطاف پذیر است و می‌تواند به راحتی وارد گوشه و زوایا شود، برای سطوح ناهموار کاملاً مناسب است. برس‌های فیبر کربنی در دمای بالاتر (حدود ۳۰۰ درجه سانتیگراد) هم کار می‌کنند و این یعنی تمیز کردن سریع‌تر و موثرتر، حتی در جوش‌های به شدت اکسید شده.

 

دوام برس فیبر کربن

به طور کلی، برس‌های فیبر کربنی بین ۱۲-۷ ساعت تمیز کردن مداوم جوش دوام می‌آورند که این تنوع، تنظیمات مختلف قدرت را در دستگاه با کاربردهای مختلف تمیز کردن جوش امکان پذیر می‌کند. اما خیلی کم پیش می‌آید که ما به مدت ۷ ساعت متوالی و بدون توقف جوشکاری ‌کنیم، بنابراین توصیه می کنیم به طور مرتب از برس‌های خود نگهداری کنید، مثلا:

در همین زمینه:  آشنایی با جوشکاری سرد

 

  • برس را بعد از استفاده با آب تمیز بشویید تا مایع پاک‌کننده آن قبل از قرار دادن دستگاه در انبار خارج شود.
  • از یک روکش محافظ استفاده کنید و مطمئن شوید که در تمام مدت استفاده به درستی سر جایش قرار گرفته است. این باعث می‌شود که از طول کامل الیاف استفاده ‌شود که به نگه داشتن الیاف در جای خود به منظور تمرکز قدرت و گرما، برای تمیز کردن موثرتر، کمک می‌کند.
  • در صورت آسیب دیدن قطعات، آنها را تعویض کنید. به عنوان مثال، اگر روکش آسیب دیده است، باید فوراً آن را عوض کرد؛ این کار باعث افزایش طول عمر برس شما می‌شود و می‌توانید اطمینان پیدا کنید که گیره فلزی به اشتباه روی قطعه کار شما قوس نمی‌دهد.

برس فیبر کربنی برای تمیز کردن جوش | آلیاژ جوش پارسه

 

از چه برس فیبر کربنی استفاده کنیم

همه چیز به قطعه کار شما و اینکه با چه دستگاهی جوشکاری می‌کنید بستگی دارد. اگر در حال تمیز کردن جوش با دستگاه جوشی با شدت جریان ۸۰ آمپر هستید، به یک برس نیاز دارید و اگر جریان پاک کننده جوش شما بیش از ۱۰۰ آمپر است، برس دیگری احتیاج است.

معمولاً برای گوشه های محکم یا درزهای جوش باریک (مثلاً جوش‌های تیگ تک یا دو پاسه) از یک برس استفاده می‌شود. در حالیکه، برای درزهای جوش عریض (مثل جوش‌های میگ دو پاسه) و کاربردهایی که به جریان بالاتری نیاز دارد به عنوان مثال جوش‌های به شدت اکسید شده، می‌شود از سه یا چهار برس استفاده کرد.

منبع: Cougartron

دیدگاه شما

there is no comment's for this post