featured-image

با صنایع اصلی که از جوشکاری استفاده می‌کنند آشنا شوید!

از صنعت جواهرسازی گرفته تا هوافضا و پل‌سازی و کلا هر صنعتی که در آن دو یا چند فلز ذوب و به هم جوش داده می‌شوند، به جوشکاری نیاز دارد. بیشتر از ۳۰ روش مختلف برای انجام هر یک از این تکنیک‌های جوشکاری وجود دارد، مثل جوشکاری قوس فلزی محافظ یا جوشکاری (SMAW)، جوشکاری تیگ و جوشکاری لیزری که یک نوع جوشکاری جدید است که اکنون محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

تا مدت‌های طولانی در تاریخ، تقریباً تا قرن نوزدهم، جوشکاری آهنگری تنها فرآیند رایج مورد استفاده بود؛ یعنی تا زمانی که جوش قوس الکتریکی با الکترودهای آن و جوشکاری با سوخت اکسی اختراع شد و کار را به دست گرفت.

کمی بعد، جوشکاری قوس فلزی محافظ به وجود آمد و قلمرو را تصاحب کرد و حتی در حال حاضر هم معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد. سایر فرآیندها مثل جوشکاری قوس فلزی گازی (GMAW) و جوشکاری با هسته شار (FCAW) هم به همین شکل اعلان وجود کردند.

پیشرفت‌ها در صنعت جوشکاری از آن زمان رونق گرفته و بیشتر و بیشتر مورد استفاده تجاری و صنعتی قرار می‌گیرد. در اینجا به چند صنعت که معمولا در آنها جوشکاری استفاده می‌شود اشاره شده است:

جوشکاری در صنعت هوافضا | آلیاژ جوش پارسه

جوشکاری در صنعت هوافضا

با اینکه پرچ‌ها محکم‌اند اما به مسائلی مثل وزن و نگهداری دامن می‌زنند. درحالیکه جوشکاری مناسب‌ترین و موثرترین راه برای ذوب فلزات یا اتصال آنها در صنعت هوافضاست. از زمان ساخت اولین هواپیمای تجاری، در این صنعت از جوشکاری استفاده می‌شده و هنوز هم بطور مداوم استفاده می‌شود.

در همین زمینه:  چرا بعضی جوش‌ها ترک می‌خورند؟ (بخش دوم)

جوشکاری قوس فلزی محافظ یا جوشکاری میگ برای مدت‌های طولانی‌ مورد استفاده قرار می‌گرفت و تا به امروز همچنان برای کارهای تعمیر استفاده می‌شود. در زمینه تولید و ساخت، جوشکاری قوس الکتریکی همیشه حرف اول را زده است.

در فرآیند تولید، انواع دیگر جوشکاری مثل جوشکاری قوس پلاسما کاربرد دارد. جوش مقاومت الکتریکی هم برای کارهای دیگر مثل اتصال ورق‌ها یا سایر کارهای دقیق استفاده می‌شود.

جوشکاری در ساخت و ساز و زیرساخت‌ها | آلیاژ جوش پارسه

جوشکاری در ساخت و ساز و زیرساخت‌ها

در صنعت ساخت و ساز به طور گسترده‌ای از فولاد و آلومینیوم استفاده می‌شود و جوش میگ به طور گسترده‌ای بکار می‌رود. بیش از نیمی از فولاد تولید شده در جهان در ساخت و ساز ساختمان‌ها استفاده می‌شود: در اَشکال مسکونی و تجاری.

این فلزات به دلیل استحکام و عمر طولانی خود محبوب هستند، چنانچه جوشکاری هم یک انتخاب محبوب دیگر است؛ چون برخلاف پرچ‌ها و پیچ و مهره‌ها، نیاز به تعمیر و نگهداری سالانه را کاهش می‌دهد. جوشکاری یک راه نسبتا ساده و سریع برای تعمیر ماشین‌آلات و کالاهای آسیب دیده هم محسوب می‌شود.

جوشکاری با هسته شار و جوشکاری قوس فلزی محافظ هم معمولاً در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند، و با اینکه به نظر می‌رسد که جوش‌های نامرتبی ایجاد می‌کنند، اما راحت‌تر هستند. چون دقت فاکتوری است که فرد همیشه به آن توجه دارد جوشکاری قوس پلاسما انتخاب خوبی در این زمینه است.

 

جوشکاری در صنعت راه آهن

ناگفته نماند که جوشکاری در صنعت راه آهن هم ضروری است: خواه در زمینه ساخت محفظه‌های مختلف یا در زمینه اتصال ریل‌ها. ثابت شده که جوش نقطه‌ای و زیر شاخه‌ای از آن به نام جوش شات در ذوب فولاد و آهن به یکدیگر خیلی موثرند.

در همین زمینه:  بهترین روش جوشکاری میگ بر روی ورق فلز

جوشکاری در صنعت کشتیرانی | آلیاژ جوش پارسه

جوشکاری در صنعت کشتیرانی

در صنایع کشتی‌سازی مثل کشتی‌های کروز، کشتی‌های باری و همچنین کانتینرهای حمل و نقل، مخازن بزرگ و زیردریایی‌ها، جوشکاری نقش خیلی بزرگی را ایفا می‌کند. همانطور که قبلا ذکر شد، پرچ‌ها هم می‌توانند انتخابی باشند در صورتی که فرد به دنبال استحکام باشد، اما جوشکاری بیشتر ترجیح داده می‌شود چون سبک وزن و نگهداری آن خیلی آسان‌تر است.

همچنین جوشکاری یک فرآیند سریع و خیلی مقرون به صرفه‌تر از بکار بردن پرچ و پیچ و مهره است و بنابراین از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، اولین انتخاب بوده است.

تعمیر و نگهداری معمولی هم می‌تواند با جوشکاری کارآمدتر انجام شود، و کاملاً صادقانه بگویم، اغلب به ترمیم نیازی پیدا نمی‌کند.

 

جوشکاری در تولیدات

این مورد شامل همه چیز از کامپیوتر گرفته تا قطعات آن، مبلمان و حتی ماشین آلات خاص برای تولید انبوه است! جوشکاری میگ یک روش جوشکاری رایج است که در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این صنعت هم مورد علاقه است.

دلیل آن، سرعت، کارایی و همچنین مقرون به صرفه‌گی است که آن را به یک انتخاب ترجیحی تبدیل می‌کند.

اینها بعضی از صنایع اصلی‌اند که جوشکاری برای‌شان یک الزام مطلق است و پیشرفت‌های تکنولوژیکی در زمینه جوشکاری ثابت کرده که بنوبه خود صنعت پایه‌ای و سودمندی است!

منبع: D&H Sécheron

دیدگاه شما

there is no comment's for this post