featured-image

درباره جوشکاری لوله سیاه چه می دانیم

آیا جوشکاری لوله سیاه امکان دارد و آیا انجام این کار ایمن است

مثل خیلی از امور زندگی، موقع جوشکاری لوله سیاه هم دقت به جزئیات خیلی مهم است؛ مثلا اگر لوله سیاه به درستی جوش داده نشود، می‌تواند باعث شکنندگی اتصالات و خطرآفرین شود. بنابراین، یک پاسخ مثبت یا منفی ساده به این سوال کافی نیست؛ چون بسته به مواد و روند جوشکاری، پاسخ‌ها متفاوت خواهد بود.

 

لوله سیاه چیست

در این صنعت از اصطلاح “لوله سیاه” برای بیان تفاوت بین فولاد خفیف ساده و لوله گالوانیزه استفاده می‌شود. بنابراین، بطور کلی به هر لوله فولادی غیر گالوانیزه، لوله سیاه می‌گویند.

بعضی اوقات لوله سیاه را لوله استیل سیاه، لوله آهن سیاه و لوله صنعتی هم می‌نامند. جوشکاری ِاین نوع لوله میسر است، چون از فولاد خفیف ساخته شده است. اما به دلیل نام‌های مختلفی که دارد، بعضی افراد لوله سیاه را آهن می دانند و به اشتباه فکر می‌کنند که جوشکاری ِآن دشوار است.

همچنین، لوله سیاه برای بعضی کاربردها خیلی مناسب است؛ چنانچه معمولاً برای خط تأمین هوای فشرده، گاز طبیعی، پروپان، بخار و حتی سیستم‌های بارانی بکار می‌رود.

جوشکاری لوله سیاه

جوشکاری لوله سیاه

اما برای جوشکاری این نوع لوله از چه فرآیندهایی باید استفاده کرد

در همین زمینه:  روش‌های نوین جوشکاری: با چند روش جوشکاری آشنا شوید

خوب ، شما می‌توانید از هر روش مورد علاقه خود که برای فولاد خفیف موثر است استفاده کنید. اکثر جوشکارها ترجیح می‌دهند که از رایج‌ترین روش‌ها مثل جوشکاری چوب، میگ، هسته شار و تیگ استفاده کنند.

خب واضح است که قبل از شروع کار باید از مراحل آماده‌سازی و تمیزکاری مناسب استفاده کنید. این کار نه تنها بخارات و دود را به حداقل می‌رساند، بلکه جوش بهتری هم ایجاد می‌کند. در بیشتر موارد، لایه اکسید سیاه باید با یک سوهان یا برس سیم پاک شود.

به یاد داشته باشید، چون ممکن است لوله سیاه روکش داشته باشد، باید مطمئن شوید که هرنوع روغن، لاک‌الکل، مینا/ قیر و همچنین آلودگی و گرد‌و‌غبار آن را از بین می‌برید.

آخرین احتیاط اینکه ممکن است اتصالات لوله‌ای رزوه دار (که در هم پیچ می‌شوند) در محل اتصال نوار تفلون داشته باشند. در شرایطی که می‌خواهید یک اتصال مونتاژ شده را جوش دهید، این تفلون باعث سوختن و آزاد‌سازی گازهای سمی می‌شود. باید از جوشکاری اتصالات رزوه‌ای با تفلون خودداری شود.

 

آیا جوشکاری لوله سیاه ایمن است؟

چون لوله فولادی سیاه گالوانیزه نیست، جوشکاری آن ایمن است.

لوله گالوانیزه جوشکاری نمی‌شود مگر اینکه از ماسک تنفسی مناسب استفاده شود. موقع جوشکاری فولاد گالوانیزه، بخارهای اکسید روی تولید می‌شود که خیلی سمی هستند و قرار گرفتن در معرض آن حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.

 

در جوشکاری لوله سیاه محتاط باشید

توجه به این نکته هم مهم است که جوشکاری بعضی از اتصالات لوله سیاه سخت است چون از آهن قابل انعطاف ساخته شده‌اند. با حرارت دادن بیش از ۱۷۰۰ درجه فارینهایت، آهن قابل انعطاف تشکیل می‌شود و دوباره به حالت چدن برمی‌گردد که شکننده است و به راحتی شکسته می‌شود. بنابراین، اتصالات آهن قابل انعطاف را جوش بِرِیز (که خیلی شبیه همجوشی است) بزنید تا درجه حرارت را پایین نگه دارد.

در همین زمینه:  جوشکاری فلزات آهنی (بخش اول)

یک گزینه دیگر، استفاده از اتصالات جوش سوکت ِساخته شده از فولاد فورجی (محصول آلیاژ آهن و کربن) است که بدون ترس از شکننده شدن، می توان آنها را جوش داد. شما به سادگی با روش ترجیحی خود از انواع جوشکاری ِفولاد به فولاد، یک لوله فولادی را به اتصالات فولادی جوش می‌دهید. این اتصالات فولادی فورجی به راحتی در دسترس هستند و در اندازه های مختلف ارائه می‌شوند.

 

لوله سیاه با چه ماده‌ای روکش می‌شود

از آنجا که لوله سیاه لایه محافظ گالوانیزه ندارد، کارخانه در طول فرآیند تولید، یک لایه پایدار ِاکسید آهن ایجاد می‌کند که به لوله سیاه رنگ ِآبنوس می‌دهد. اما مهمتر از آن، درجه متوسطی از محافظت است که این رنگ در برابر خوردگی برای لوله فراهم می‌کند.

همچنین ممکن است لوله برای محافظت بیشتر با مینا یا قیر زغال سنگ، لاک الکل و یا روغن روکش شود که به لوله، ظاهر براقی می‌دهد.

جوشکاری لوله سیاه

آیا امکان جوشکاری لوله سیاه به فولاد هست یا نه

چون لوله آهن سیاه از جنس فولاد کم کربن است بنابراین می‌شود آن را به درجات مختلف فولاد جوش داد.

سایر آلیاژهای فولاد، محدودیت‌هایی دارند، مثلا برای جوشکاری‌شان به اِلِمانهای متالورژی مثل عملیات حرارتی احتیاج می‌شود تا بشود منطقه تحت تأثیر حرارت و همچنین مشکلات احتمالی مثل ترک‌خوردگی منطقه جوش و مشکلات خوردگی گالوانیک را بررسی کرد.

 

نتیجه گیری درباره جوشکاری لوله سیاه

آماده‌سازی سطح لوله سیاه برای جوشکاری مهم است، چون از نظر جنسیتی “چیزهای” زیادی روی سطح خود دارد. اما از آنجا که از جنس فولاد کم کربن است، دارای خواص خوب زیادی است که به شما امکان جوشکاری حتی با سطح مهارت متوسط را می‌دهد.

در همین زمینه:  درباره نقطه ذوب فلزات چه می دانیم (بخش اول)

منبعhttps://weldguru.com/welding-black-iron-pipe/

دیدگاه شما

there is no comment's for this post