featured-image

۸ نوع مواد مورد استفاده در جوشکاری فلزات مختلف

هر فلزی به نوبه خود به گرما واکنش نشان می‌دهد و بسته به این که چگونه در هنگام گرم شدن منبسط و نرم می‌شوند، می‌شود از آنها برای کاربردهای مختلفی استفاده کرد. حتی خود فرآیندهای جوشکاری هم در انتخاب مواد جوشکاری نقش تعیین کننده دارند. از آنجایی که انواع مواد مورد استفاده در جوشکاری می‌توانند کل فرآیند را امکان پذیر و یا مختل کنند، لازم است در مورد آنها دانش کامل داشته باشیم.

اگر می‌خواهید با انواع مواد جوشکاری آشنا شوید، این نوشتار را دنبال کنید.

 

۱. جوشکاری استیل

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا قیمت الکترود استیل نسبت به سایر فلزات کمتر است؟ چون فولاد هم فلز ارزان‌تری است و هم استحکام کششی بالایی دارد و از این رو در برابر تنش خیلی مقاوم است. فولاد در انواع مختلفی مثل فولاد ضد زنگ، فولاد کربنی و فولاد کم کربن موجود است.

 

۲. جوشکاری چدن

چدن یک نوع آهن جوشکاری است که چون درصد کربن بالایی دارد، انعطاف پذیری و شکل پذیری‌اش کم و در برابر شکستن آسیب‌پذیر است. با این حال، یک جوشکار خبره می‌تواند با استفاده از روش‌های پیش گرمایش و گرمایش با چدن کار کند.

جوشکاری استیل | آلیاژ جوش پارسه

۳. جوشکاری آلومینیوم

الکترود آلومینیوم نوع دیگری از الکترودهای محبوب جوشکاری است که به دلیل وزن سبک‌ترش نسبت به فولاد، در مقایسه با سایر فلزات خورندگی کمتری دارد و به همین خاطر، فلزی بادوام محسوب می‌شود. آلومینیوم همچنین هدایت الکتریکی خوبی دارد و با این حال، گریدهای خاصی از آن ممکن است به فلزات پرکننده نیاز داشته باشند تا به جوش خوردن مواد کمک کند.

در همین زمینه:  جوشکاری چدن: راهکارهایی برای دستیابی به جوش باکیفیت‌تر

 

۴. جوشکاری تیتانیوم

مثل آلومینیوم، تیتانیوم هم نسبت به فولاد سبک‌ وزن است، اما به همان اندازه قوی و در برابر خوردگی خیلی مقاوم است. نتایج بادوام و طولانی مدتی می‌دهد و جوشکاری ورق‌های آن به گاز محافظ قوی نیازمند است.

 

۵. جوشکاری مس

در میان انواع الکترودهای جوشکاری فلزات، مس یکی دیگر از فلزات قوی است و ویژگی‌های آن شامل هدایت الکتریکی و حرارتی خوب، مقاومت در برابر سایش و پارگی و مقاومت در برابر خوردگی است.

 

۶. جوشکاری نیکل

نیکل به عنوان یک ماده الکترود جوشکاری قوس الکتریکی خیلی مناسب است و چون در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد در محیط‌های سخت دارای بهترین عملکرد است.

جوشکاری تیتانیوم | آلیاژ جوش پارسه

۷. جوشکاری منیزیم

خواص منیزیم مشابه آلومینیوم است و می‌تواند ارتعاشات را جذب و به راحتی جوش داده شود. اگر از منیزیم در اتصال فلزات استفاده شود، جوشکاری باید با دقت بیشتری انجام پذیرد. جوشکاری فلزات غیرمشابه فرآیند پیچیده‌ای است و قطعات منیزیم را می‌شود با لیزر، نقطه مقاومتی یا جوشکاری اغتشاشی اصطکاکی به هم متصل کرد.

 

۸. جوشکاری تنگستن

در فرآیند جوشکاری قوس الکتریکی به روش‌های تیگ یا پلاسما از الکترودهای تنگستن استفاده می‌شود. در هر دوی این فرآیندهای جوشکاری، توسط گازهای بی اثر از قوس، جوش و حوضچه‌های جوش در برابر آلودگی جوی محافظت می‌شود. بعضی از فرآیندهای جوشکاری مثل جوشکاری نقطه‌ای و فرآیند جوشکاری مقاومت الکتریکی (ERW) نیاز به یک الکترود با پوشش شار دارند به این معنا که الکترود مصرف نمی‌کنند. الکترود جوشکاری خود را حل می‌کند و با اجزای جوشکاری متصل می‌شود. برعکس، الکترودهای غیر مصرفی یکپارچه باقی می‌مانند و در طول فرآیند جوشکاری حل نمی‌شوند.

در همین زمینه:  اشکالات رایج در جوشکاری الکترود (SMAW) و روش‌های رفع آنها / بخش اول

 

جوش معمولی و جوش اصلاحی

فلاکس، فلزات پرکننده و میله‌های جوشکاری به عنوان مواد مصرفی جوشکاری معمولی شناخته می‌شوند. جوشکاری تیگ و جوشکاری میگ رایج‌ترین شکل‌های جوشکاری‌اند که در آن از این مواد مصرفی جوش استفاده می‌شود که ضمن ذوب شدن به یکدیگر متصل می‌شوند و یک جوش قوی ایجاد می‌کنند.

جوشکاری اصلاحی، در اصل به تعمیر اجزا و تجهیزات فرسوده می‌پردازد. برای فعالیت‌های جوشکاری تعمیری عمدتا از میله جوش و سیم‌های با هسته شار استفاده می‌شود.

همانطور که می‌دانید، هر نوع فلز دارای خواص، محاسن و معایب خاص خود است. شما باید فلز خود را بر اساس تکنیک جوش و نوع محصولی که نیازمند جوشکاری است انتخاب کنید.

 

منبع: D&H Secheron

دیدگاه شما

there is no comment's for this post