featured-image

۷ ترفند که جوشکاری ورق استیل را ارتقاء می‌دهد

با اینکه جوشکاری ورق استیل می‌تواند بسیار مشکل باشد، ولی اطمینان از اینکه تنظیمات دستگاه‌تان به درستی انجام می‌شود یکی از بهترین راه‌ها برای آسان کردن کل فرآیند است. با این حال، چون دانستن تنها این یک نکته کافی نیست، در اینجا به نکات مهم بیشتری اشاره می‌کنیم:

 

۱. برای دستگاه جوش یک جایگاه (اِرت) خوب انتخاب کنید

وقتی که بر روی ورق استیل کار می‌کنید، حتی اگر روی بخشی از ماشین خود کار می‌کنید، به یک زمین خوب نیاز دارید. مثلا وقتی روی تعمیر پانل درب جلو کار می‌کنید، اتصال گیره زمین به صندوق عقب کمکی نخواهد کرد، چون خیلی دور است.

انتخاب یک زمین خوب ممکن است برای سوهان زدن مقداری رنگ و پاک کردن مقداری فلز باشد تا کاملا پاک شود، اما قرار دادن گیره خود در نزدیکی یا مستقیماً بر روی استیلی که جوش می‌دهید بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت.

وقتی گیره زمین شما خیلی دور باشد یا مستقیماً با استیل لخت تماس نداشته باشد، ممکن است قوس شما سرگردان و کیفیت جوش‌تان به شدت کم شود.

 

۲. صفحات پشتیبان

برای خود چند صفحه پشتیبان مسی تهیه کنید چون به عنوان هیت سینک استفاده می‌شوند. اینکار باعث می‌شود که اگر فاصله‌ای بین دو قطعه وجود دارد یا ورقه‌های نازکی هستند، در استیل‌تان سوراخی ایجاد نشود. این صفحات نه تنها برای جذب مقدار گرمای اضافی خوب هستند، بلکه بعد از اتمام کار به راحتی می‌شود آنها را جدا کرد، چون فولاد و آلومینیوم به مس نمی‌چسبند.

در همین زمینه:  ۸ نوع مواد مورد استفاده در جوشکاری فلزات مختلف

متأسفانه، استفاده از صفحه پشتیبان تنها در صورتی امکان پذیر است که به پشت پنل دسترسی داشته باشید، بنابراین در هر شرایطی نمی‌شود از آنها استفاده کرد.

۳. سطح کار خود را صاف نگه دارید

اگر روی یک ماشین کار می‌کنید، احتمالاً چکش بدنه دارید و می‌دانید که آن برای چیزی بیشتر از پنل‌های اتومبیل مفید هست.

کار کردن با یک چکش بدنه در حین جوشکاری به کاهش فشار وارده به استیل کمک می‌کند و تاب خوردگی آن را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید این کار را روی خال‌جوش‌ها و همچنین جوش واقعی انجام دهید چون به صاف کردن خال‌جوش‌های شما کمک می‌کند تا در مرحله بعد راحت‌تر جوش داده شوند.

جوشکاری ورق استیل | آلیاژ جوش پارسه

چکش‌کاری استیل معمولاً آن را دوباره صاف می‌کند و مقدار زیادی از تاب‌خوردگی‌های حین کار را از بین می‌برد تا بتوانید در تمام مدت یک قطعه فلزی تقریبا صاف را جوش بدهید. نیازی نیست خیلی محکم و یا زیاد به آن ضربه بزنید؛ میخ که نمی‌کوبید، پس ملایم باشید!

موقع چکش‌کاری جوش میگ مراقب باشید، چون خیلی شکننده‌تر از بقیه جوش‌هاست و اگر خیلی محکم یا زیاد به آن ضربه بزنید، ترک می‌خورد.

 

۴. دستکاری استیل

اگر لازمست استیلتان به شکل مناسبی در بیاید، مثل زمانی که در حال ساختن پنلی هستید که باید با بقیه انحناهای ماشین مطابقت داشته باشد، باید قبل از شروع جوشکاری اینکار را انجام بدهید. گاهی اوقات جوش قطعه را به شکل صحیح در‌می‌آورد، اما منحنی‌های تند یا دو خم متفاوت روی یک پنل واحد، از جمله کارهایی است که باید قبل از جوشکاری انجام شود.

در همین زمینه:  درباره نقطه ذوب فلزات چه می دانیم (بخش دوم)

 

۵. سوراخ‌ها را به حال خود رها نکنید

در هر نوع روشی از جوشکاری، شما باید کل اتصال را پر کنید. وقتی که برای پنل های اتومبیل با ورق‌های استیل کار می‌کنید، خیلی مهم‌ است که اصلاً هیچ سوراخی باقی نگذارید. چون حتی یک سوراخ سوزنی هم اجازه ورود رطوبت را می‌دهد.

هر وقت که دوباره جوشکاری خود را شروع می‌کنید، از انتهای جوش قبلی دست بکار شوید. به این ترتیب آنها به یکدیگر متصل و به درستی با هم ترکیب می‌شوند و هیچ احتمالی وجود ندارد که سوراخی در بین دو جوش ایجاد شود.

هر نوع رطوبت در استیل باعث زنگ زدگی می‌شود، به همین دلیل است که از بین بردن تمام نقاطی که در واقع مدخل ورود رطوبت هستند، ضروری است.

جوشکاری ورق استیل | آلیاژ جوش پارسه

۶. مسطح کردن جوش‌ها

بعد از اتمام جوشکاری، تنها کاری که باید انجام دهید اینست که جوش‌های خود را با ورق استیل سنباده بزنید و صاف کنید. برای انجام این کار، یک دیسک سنباده فلپ را به آسیاب خود وصل و با آن کار کنید.

استیل خود را با رنده خرد نکنید؛ لازم نیست به هیچ کدام از ورق‌های فلزی اصلی دست بزنید. به جای حرکات جلو و عقب بر روی جوش (اغلب ضربه زدن به استیل پایه در دو طرف جوش و بعد به خود جوش)، آسیاب خود را طوری زاویه دهید که فقط فلز جوش را لمس کند.

 

۷. بدون طرح جوشکاری نکنید، از یک الگو استفاده کنید

اگر می‌خواهید شکل خاصی بسازید، یا می‌خواهید بخشی را بازسازی کنید، سعی نکنید آن را ذهنی بکشید.

در همین زمینه:  جوشکاری تیتانیوم به زبان ساده!

کاغذ، پوشه‌های مانیلی، مقوا و غیره، می‌توانند قالب‌های خوبی را ایجاد ‌کنند و چون انعطاف‌پذیر هستند، می‌توانید در صورت نیاز آن‌ها را تا کنید. به‌علاوه اندازه‌‌های کار را یادداشت کنید و محل خمیدگی یا انحنای یک قطعه را علامت بزنید.

اگر طراحی یا برش‌تان از بین برود و لازم شود از اول دست بکار شوید، بهتر از اینست که استیل‌تان را هدر بدهید.

منبع: UniMig

دیدگاه شما

there is no comment's for this post