featured-image

۵ نکته مهم و ساده برای جوشکاران مبتدی

تجربه عملی برای یادگیری جوشکاری کاملا ضروری است و دستیابی به مهارت‌های جوشکاری به زمان و تمرین نیاز دارد. در اینجا نکات ساده اما مهمی وجود دارد که مخصوصاً برای مبتدیان باید در نظر گرفته شود تا به آنها کمک کند که بهتر و سریع‌تر با آموزش جوشکاری سازگار شوند!

 

۱. با حوضچه جوش بازی کنید

کلید اصلی جوشکاری، ایجاد حوضچه‌ای است که در آن مواد پرکننده ذوب شود. بدون تلاش برای اتصال فلزات، کنترل و هدایت گودال را تمرین کنید. ثابت ماندن بیش از حد در یک نقطه می‌تواند شروع به سوزاندن و سوراخ کردن ِفلز پایه یا گیر کردن دستگاه جوشکاری شود. سرعت حرکت دست شما و انتخاب فاصله‌ء بین میله و پایه هم بسیار مهم است: اگر خیلی نزدیک باشد میله می‌چسبد، اما اگر خیلی هم دور باشد باعث پاشش می‌شود و یا قوس را قطع می‌کند. همینطور، حرکت خیلی سریع یا خیلی آهستهء دست شما هم باعث می‌شود مواد پرکننده با سرعت مناسب مصرف نشود و در نتیجه یک جوش ناسازگار و ضعیف ایجاد شود.

 

۲. سیم‌جوش و الکترود را در محیطی با رطوبت کنترل‌شده نگهداری کنید

مراقب ابزار خود باشید تا آنها هم از شما مراقبت کنند. جوشکاری تیگ به طور خاص به خلوص میله و تمیزی مواد سطح برای ایجاد یک جوش قوی متکی است. خیلی از افراد میله‌های پرکننده خود را در لوله های PVC درپوشدار نگهداری می‌کنند. برای نگهداری میله‌های پرکننده مختلف، بعضی‌ها حتی از کلاهک‌های رنگی مختلف استفاده می‌کنند تا همیشه بتوانند تشخیص دهند که کدام لوله حاوی چه نوع میله‌ای است، حتی اگر لوله‌ها جابجا شده باشند.

در همین زمینه:  چند نکته کلیدی درباره جوشکاری قوسی با الکترود روکش‌دار (SMAW)

 

۳. سرعت حرکت مناسب کار خود را پیدا کنید

سرعت حرکت درست، قوس را در یک سوم ابتدایی گودال نگه می‌دارد، درحالیکه حرکت خیلی تند یا خیلی آهسته عواقب مختلفی دارد. جوشکاری خیلی آهسته مواد زیادی را در حوضچه رسوب می‌دهد و یک مهره جوش محدب ایجاد می‌کند که اغلب بدون نفوذ مناسب، به نظر می‌رسد روی سطح فلز پایه نشسته است. همچنین تمایل دارد گرما را به جای فلز پایه به گودال متمرکز کند که همین باعث تضعیف بیشتر جوش می‌شود. جوشکاری خیلی تند هم، یک مهره نازک ایجاد می‌کند که ممکن است فلز اطراف را از بین ببرد و شکلی مقعر یا فرورفته به آن بدهد. همچنین ممکن است یک مهره ناسازگار ایجاد کند چون گودال سعی می‌کند با جوش همگام شود.

نکات جوشکاری برای مبتدیان | آلیاژ جوش پارسه

۴. آمپراژ و اندازه الکترود را قبل از جوشکاری تعیین کنید

آمپر به طور کلی بر اساس اندازه و نوع الکترودی که استفاده می‌کنید تعیین می‌شود. آمپر خیلی کم به معنای چسبندگی بیشتر است و باعث می‌شود قوس بیرون بیاید، حتی زمانی که در فاصله مناسب نگه داشته شده است. آمپراژ بیش از حد هم می‌تواند منجر به سوختگی و صدای بیش از حد شود. الکترود ممکن است بسوزد و بر اثربخشی شار تأثیر بگذارد و حوضچه می‌تواند بیش از حد سیال و کنترلش سخت‌تر شود و احتمال پاشش را بیشتر ‌کند.

 

۵. از محلول‌های جوشکاری ارگونومیک استفاده کنید

جوشکاری از نظر فیزیکی یک کار سخت است و بمنظور جلوگیری از آسیب طولانی مدت در حین انجام آن، استفاده صحیح از بدن اهمیت زیادی دارد. بعضی از راه‌های افزایش راحتی فرد جوشکار، عبارتند از یافتن موقعیت‌های کاری ثابت و راحت که بشود برای مدتی در آن ماند، استفاده از آسانسورها و میزها برای رساندن خود به سطح کار، نگهداری از ابزارها در وضعیتی که به راحتی در دسترس باشند، پایین آوردن سپر کلاه جوشکاری با دست (به جای تکان دادن سر)، آرام و راحت بودن در حین کار و زمانی را به استراحت و کشش عضلات اختصاص دادن؛ چون تنش می‌تواند به راحتی منجر به گرفتگی عضلانی شود.

دیدگاه شما

there is no comment's for this post