featured-image

۵ روش تمیز کردن جوش و غیرفعال کردن فولاد ضد زنگ

مطمئن نیستید که از کدام روش تمیز کردن و غیرفعال کردن جوش استفاده کنید؟ روش‌های مختلفی برای تمیز کردن و غیرفعال کردن مجدد جوش‌های فولاد ضد زنگ وجود دارد و بسته به اندازه، ساختار و نوع جوش و همچنین چندین عامل دیگر مرتبط، متوجه خواهید شد که هر روش مزایا و معایب خود را دارد.

با خواندن این نوشتار، امیدواریم در موقعیتی قرار بگیرید که بتوانید محلول تمیزکننده مناسبی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.

 

۱. ژل اسیدشویی

مزایا

  • کم هزینه و ارزان است

معایب

  • برای شما و محیط زیست خیلی خطرناک است
  • نیاز به مجوز دارد
  • فاضلاب حاصل از شستشو باید جمع‌آوری شود

ژل اسیدشویی و تمیزکردن جوش | آلیاژ جوش پارسه

ژل اسیدشویی (Pickling paste) روشی پرکاربرد و ارزان برای حذف اکسیدها از روی جوش است اما به دلیل مواد شیمیایی خطرناکی که در آنها وجود دارد (اسید سولفوریک، اسید هیدروفلوئوریک و اسید نیتریک)، اغلب برای خریدن‌شان نیاز به مجوز است. در طول سال ها، اثرات مضر ژل اسیدشویی مورد توجه مقامات ایمنی کار قرار گرفته و مقررات قانونی در مورد استفاده از آن سخت‌تر شده است.

ژل اسیدشویی و ماده غیرفعال سازی یک مایع چسبناک است که روی درز جوش مالیده و بعد از حدود ۶۰-۳۰ دقیقه شسته می‌شود. با این حال، پاک کردن آن عملیاتی دشوار و فاضلاب حاصل از آن خیلی آلوده کننده است و نمی‌شود آن را به داخل فاضلاب هدایت کرد. در عوض، شما باید آب را جمع آوری کرده و آن را در یک مرکز دفع محلی خالی کنید. اما نتیجه نهایی استفاده از این ژل، یک درز جوش مقاوم در برابر خوردگی است.

در همین زمینه:  تفاوت جوشکاری AC و DC

با این حال، تمام نقاطی که زمانی ژل اسیدشویی بر روی‌شان کشیده شده، ظاهری مات و ناخوشایند دارند. حرفه‌ای‌ها اغلب این نواحی را با محصولاتی مثل دیسک‌های اسکاچ برایتان جلا می‌دهند که مسلما کار زمان‌بری است.

اگرچه استفاده از ژل اسیدشویی گسترده است، اما پیش‌بینی می‌کنیم که جایگزین‌های مدرن و ایمن‌تر مثل تمیز کردن جوش الکتروشیمیایی بهتر هستند چون هم برای سلامت انسان و هم برای محیط زیست ارجحیت دارند.

 

۲. اسپری اسید دیپ

مزایا

  • ظاهری یکدست در کل سطح
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی در کل سطح
  • کارآمد در مورد خیلی از اقلام کوچک

معایب

  • موقع استفاده از خدمات پیمانکاری: صرف زمان ناخواسته و هزینه حمل و نقل
  • هنگام استفاده از یک کارخانه داخلی: دفع گران قیمت زباله و خطر سلامت و ایمنی

اسید دیپ و غیرفعال کردن، شامل فرو بردن کل قطعه (مطابق نام آن) در حمام ِمحتوی مایع اسیدی است به شکلی که اقلام در هر دو روی داخلی و خارجی خود، سطح یکنواختی از اسید داشته باشند. به دلیل غوطه‌وری کامل، این روش برای لوله‌ها و قطعات کاری که نواحی و گوشه‌های باریکی دارند که دسترسی به آنها دشوار است، خیلی عالیست.

اسید دیپ و تمیزکردن جوش | آلیاژ جوش پارسه

راه‌اندازی محلی خاص: این روش، خیلی گران و بنابراین واگذاری آن به پیمانکاران بسیار رایج است. معایب این روش عمدتاً مربوط به هزینه‌های حمل و نقل و افزایش زمان انجام کار است که تا حد زیادی به ناکارآمدی فرآیند کار کمک می‌کند.

مرسوم است که پایگاه‌های اسید دیپ، اسید اسپری و غیرفعال کردن را هم ارائه می‌دهند که برای موارد بسیار بزرگ سودمند است؛ چون مایع اسید روی تمام سطح اسپری و معمولاً بعد از ۶۰-۳۰ دقیقه شسته می‌شود. با توجه به قوانین زیست محیطی و الزامات ایمنی، اینکار توسط متخصصانی انجام می‌شود که اسیدها و فاضلابش را هم جمع آوری و دفع می‌کنند.

در همین زمینه:  چرخه وظیفه در فرآیند جوشکاری چیست

اسید اسپری اغلب در صورتی استفاده می‌شود که مورد، برای اسید دیپ خیلی بزرگ باشد؛ همچنین اگر مورد خیلی پیچیده باشد، می توان آن را در یک کارخانه اسید سیار انجام داد که در آن یک فرد حرفه‌ای اسید را رویش اسپری می‌کند.

 

۳. سنگ زنی/ پرداخت مکانیکی

مزایا

  • ارزان و نسبتا سریع

معایب

  • عدم مقاومت در برابر خوردگی

 

سنگ زنی مکانیکی روشی ارزان و نسبتا سریع برای حذف اکسیدها از روی جوش‌های فولاد ضد زنگ است که با استفاده از ابزارهای برقی مثل آسیاب‌های زاویه‌ای انجام می‌شود.

با این حال، سنگ زنی لایه غیرفعال روی سطح فولاد را از بین می‌برد و مقاومت آن را در برابر خوردگی (به ویژه در فضای باز) کمتر می‌کند. این لایه ممکن است چند روز بعد، دوباره ظاهر بشود. سطح فلز هم بعد از سنگ زنی ناهموار (مواج) باقی می‌ماند که نازیباست.

سنگ‌زنی و تمیزکردن جوش | آلیاژ جوش پارسه

در بعضی موارد، یک سطح جلا خورده یا برس زده نیاز است، از جمله برای درز‌های جوش. با این حال، این فرآیند به تجهیزات پرداخت تخصصی و پرسنل بسیار آموزش دیده نیاز دارد که در صورت لزوم باید گزینش شوند.

 

۴. گلس بلاست (ساب‌پاشی)

مزایا

  • بی نیاز از مواد شیمیایی

معایب

  • عدم مقاومت کامل در برابر خوردگی
  • خطر انفجار ذرات فلزی به درون لایه سطحی
  • فرآیند آهسته و پرهزینه

 

گلس بلاست هم برای اقلام کوچک و هم برای اقلام بزرگ استفاده می‌شود و با استفاده از هوای فشرده، سطح را به وسیله هزاران ذره شیشه‌ای منفجر می‌کند. این روش کاملاً عاری از مواد شیمیایی است و منجر به یک روکش مات ثابت می‌شود. با این حال، فلز تا زمانی که لایه غیرفعالش بازسازی شود، در برابر خوردگی مقاوم نخواهد بود. همچنین خطر آلودگی متقابل از طریق ذرات آهن وجود دارد که می‌تواند منجر به مشکلات خوردگی جدی شود.

در همین زمینه:  نکات مهمی که باید پیش از خرید الکترود روکش‌دار استیل در نظر بگیرید!

گلس بلاست و تمیزکردن جوش | آلیاژ جوش پارسه

 

۵. روش الکتروشیمیایی

مزایا

  • موثر و سریع
  • بدون نیاز به اسیدهای خطرناک

معایب

  • فقط درز جوش درمان می‌شود

تمیز کردن و غیرفعال کردن جوش به روش الکتروشیمیایی برای حذف اکسیدها از روی جوش‌های فولاد ضد زنگ بسیار کارآمد است. این روش اسیدهای مبتنی بر فسفر و الکتریسیته را در فرآیندی ترکیب می‌کند که منجر به تمیز کردن و غیرفعال شدن آنی می‌شود.

اسیدهای فسفریک غیر سمی هستند و می‌توانند در نوشیدنی‌های گازدار و وسایل نظافتی رایج خانگی یافت شوند و حتی به اندازه ژل اسیدشویی هم مضر نیستند.

نیازی به تمیز کردن سطح با آب نیست که همین، فرآیند شما را بسیار ساده‌تر و از تمام دردسرهای دفع فاضلاب بی‌نیاز می‌کند. سطح فقط با یک مایع خنثی کننده درمان و با استفاده از یک کاغذ صنعتی خشک می‌شود.

اسید فسفریک و تمیزکردن جوش | آلیاژ جوش پارسه

اسید الکتروشیمیایی یک انتخاب سازگار با محیط زیست است که در شرایط عادی هیچ آسیبی به بدن یا محیط زیست وارد نمی‌کند. با توجه به این واقعیت و به دلیل تجهیزات قابل حمل و سبک وزن آن، تمیز کردن جوش الکتروشیمیایی را می‌شود عملاً در هر مکانی انجام داد. البته توصیه می‌کنیم اگر برای مدت طولانی تری در داخل خانه کار می‌کنید، از انجام اقدامات احتیاطی اولیه (سیستم های استخراج، تجهیزات هوای تازه) غافل نشوید.

 

نتیجه

زمانی که می‌خواهید بفهمید کدام روش را برای فولاد ضد زنگ خود انتخاب کنید، ابتدا باید تصمیم بگیرید که آیا کل سطح نیاز به پاکسازی دارد یا فقط درز جوش!

منبع: Cougartron

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

there is no comment's for this post