featured-image

کاربرد سنگ فرز در جوشکاری چیست؟

همانطور که می‌دانید، ذوب فلزات تنها بخش کوچکی از کار یک جوشکار است. آماده سازی فلزات قبل از شروع جوشکاری و تمیز کردن‌شان بعد از آن، از جمله گام‌های مهم برای اطمینان از کیفیت کار است تا کارفرمایان و مشتریان را راضی نگه دارد. در همین مرحله آماده‌سازی و تکمیل، یک سنگ جت یا سنگ فِرِز می‌تواند بهترین دوست یک جوشکار باشد.

 

سنگ فرز چطور کار می‌کند

سنگ فرز ابزاری است که معمولاً در صنایع فلزی و سایر انواع کارگاه‌های فلزکاری پیدا می‌شوند. آنها ابزارهای برقی یا دستی هستند که دیسک‌های سنگی مصرفی یا تیغه‌هایی به آنها متصل شده است. این دیسک‌ها یا تیغه‌ها با سرعت بالایی می‌چرخند تا فلزات را آسیاب کرده و صیقل یا برش بدهند. چندین اندازه دیسک و آمپراژ موجود است. دیسک‌های بزرگ‌تر و آمپراژ بالاتر معمولاً برای پروژه‌های صنعتی مثل لوله‌های دیواره ضخیم مورب خوب هستند.

 

موارد کاربرد سنگ فرز در جوشکاری

سنگ فرز به دلیل کاربردهای متنوع، یک قطعه ضروری از تجهیزات جوشکاری است که در این نوشتار به چند مورد از محبوب‌ترین روش‌های استفاده از این ابزار با نتایجی معجزه آسا می‌پردازیم:

در همین زمینه:  ۸ قدم برای شروع جوشکاری / چطور مقدمات جوشکاری را فراهم کنیم؟

سنگ فرز در جوشکاری | آلیاژ جوش پارسه

۱. برش فلز

با استفاده از دیسک برش مناسب، می‌توانید از سنگ فرز برای برش فلزات نازک استفاده کنید. سنگ‌های برش فلزی، می‌توانند برای بریدن پیچ و مهره‌های زنگ زده، نرده‌های آهنی یا میلگرد هم استفاده شوند چون به عنوان ساینده، اکسید آلومینیوم را بکار می‌برند.

 

۲. آماده‌سازی فلز

تمیز کردن فلزات پایه قبل از جوشکاری به جلوگیری از عیوبی مثل تخلخل و ترک کمک می‌کند، به خصوص برای جوشکاری میگ و تیگ که با سرباره کار نمی‌کنند. در حالی که یک برس سیمی می‌تواند رنگ، زنگ زدگی و مقیاس آسیاب (لایه پوسته‌پوسته شده) را از روی فلز پایه پاک کند، سنگ فرز برای اینکار گزینه سریع‌تری است. سنگ‌های فرز با دیسک‌های سنباده هم مثل همان روشی که کاغذ ماسه روی براده فلزات انجام می‌دهد، اما خیلی سریع‌تر عمل می‌کنند. دیسک‌های سنگ‌زنی به احتمال زیاد برای چنین کارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

۳. تمیز کردن و تکمیل جوش

جوشکاری قوس الکتریکی با الکترود روکش‌دار (SMAW) می‌تواند یک فرآیند نامرتب باشد که مقدار زیادی سرباره باقی می‌گذارد و سنگ فرز یک راه موثر برای از بین بردن آن است. این آسیاب همچنین موقع انجام پاس‌های ریشه و پُر‌کردن در جوشکاری لوله، مهره‌های جوش را آسیاب می‌کند. همچنین می‌شود برای صاف کردن یا صیقل دادن فلز قبل از پوشش پودری یا رنگ آمیزی، از دیسک‌های فلاپ استفاده کرد.

 

بهترین روش‌ها برای کار با سنگ فرز

سنگ فرز می‌توانند این اطمینان را بدهند که کار جوشکاری به خوبی انجام می‌شود، اما گاهی هم ممکن است موقع استفاده از آنها، مشکلاتی پیش بیاید. اگر در هنگام استفاده از ابزار از این شیوه ها پیروی کنید، میزان موفقیت بسیار بالاتری خواهید داشت:

در همین زمینه:  راهنمای سوراخ کردن، برش و مته‌کاری فلزات / بخش دوم

۱. سرعت چرخش (RPM) دیسک سنگ‌زنی را با سرعت چرخش ابزار مطابقت دهید

حداکثر دور در هر دقیقه (RPM) که یک دیسک سنگ‌زنی می‌تواند انجام دهد معمولاً روی کاغذ برچسب آن ذکر می‌شود. قبل از قرار دادن دیسک بر روی دستگاه، میزان دور در دقیقه ابزار سنگ‌زنی را بررسی کنید. اگر چرخش دستگاه بالا باشد و دیسک خیلی سریع بچرخد، ممکن است منفجر شود.

 

۲. ترک‌ها را بررسی کنید

دیسک‌های فرز را قبل از قرار دادن روی ابزار از نظر وجود ترک تست کنید. تصور کنید که یک “X” روی دیسک کشیده شده است، و روی هر سمتی که هر بازوی این حرف قرار دارد ضربه‌ای بزنید. صدای تیز نشانه آن است که دیسک در شرایط کار خوبی قرار دارد، اما صدای بم نشان می‌دهد سنگ ممکن است ترک خورده باشد و نباید از آن استفاده کرد.

سنگ فرز در جوشکاری | آلیاژ جوش پارسه

۳. دیسک سنگ فرز را بالانس کنید

درست و متعادل نگه داشتن دیسک سنگ زنی باعث می‌شود که دیسک روی سطح بیرونی‌اش صاف و تیز بماند، که برای ایجاد بهترین نتایج ضروری است. بعد از قرار دادن دیسک روی ابزار، از یک ابزار ترازکننده استفاده کنید.

 

 ۴. از فلز مناسب استفاده کنید

سنگ‌های فرز مختلف از جنس فلزات آهنی و غیرآهنی هستند. استفاده از دیسک غیر آهنی روی فلز آهنی باعث فرسودگی زودرس آن می‌شود و سنگ زنی یک فلز غیر آهنی با یک دیسک آهنی می‌تواند دیسک را با فلز اصطکاک داده و باعث سایش آن شود؛ گرمای اصطکاکی ایجاد شده در طول فرآیند سنگ‌زنی هم می‌تواند باعث انفجار دیسک لعاب شود.

در همین زمینه:  چرا الکترود جوشکاری را روکش می‌کنند؟ (بخش اول)

 

۵. از دیسک‌های خیلی کوچک استفاده نکنید

وقتی دیسک‌های آسیاب خیلی فرسوده و کوچک می‌شوند، دیگر نباید از آنها استفاده کرد.

 

۶. هرگز دستکش نپوشید

آیا دستکش‌های جوشکاری مهم نیستند؟ بله، اما در مورد آسیاب های زاویه‌ای، مثل یک مانع هستند. دستکش‌ها می‌توانند در دیسک‌های فرز گیر کنند و کل دست را به داخل دستگاه بکشند. پس هرگز هنگام استفاده از آسیاب زاویه دار دستکش نپوشید!

سنگ فرز در جوشکاری | آلیاژ جوش پارسه

۷. جرقه مستقیم به سمت پایین

جرقه‌ها ممکن است دیدنی باشند، اما وقتی در جهت چشمان شما پرواز می‌کنند، خیلی خطرناک هستند. جرقه‌ها باید همیشه به سمت پایین و دور از افراد و تجهیزات هدایت شوند.

 

سنگ‌های فرز ابزارهای جوشکاری مفیدی هستند

سنگ فرزها عالی هستند: زنگ‌زدگی را از بین می‌برند، جوش‌ها را صاف و شیارها را آسیاب می‌کنند و همچنین فلز را برش می‌دهند. درک انواع دیسک‌ها و اندازه‌های مختلف آنها، دامنه آمپراژ و روش‌های مناسب هنگام استفاده، سودمندی این ابزار را افزایش می‌دهد. همیشه ابزار خود را خوب بشناسید تا به بهترین جوشکار تبدیل شوید!

 

منبع: TWS.edu 

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

there is no comment's for this post