featured-image

چرخه کار در جوشکاری چیست؟

اصطلاح چرخه کار اغلب توسط جوشکارها استفاده می‌شود و درصد زمانی را نشان می‌دهد که دستگاه در یک دوره زمانی ۱۰ دقیقه‌ای با آمپراژ معین کار می‌کند. در این نوشتار، با اصطلاحاتی آشنا می‌شوید که چگونگی ارتباط چرخه کار با تمیز کردن جوش را توضیح می‌دهد.

 

چرخه کار به چه معناست؟

اکثر ماشین‌های الکتریکی محدودیت زمانی دارند یعنی می‌توانند تا زمانی که بیش از حد گرم نشده‌اند کار کنند. برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد ماشین‌ها، جوشکاران (و سایر صنایع) از اصطلاح چرخه کار استفاده می‌کنند.

این چرخه به شما کمک می‌کند تعیین کنید که ظرفیت یک ماشین از نظر خروجی و مقدار کاری که می‌تواند انجام دهد چقدر است وبا ارزیابی بهره وری آن به شما کمک می‌کند تعیین کنید کدام دستگاه برای نیازهای دقیق شما مناسب‌تر است.

 

نحوه محاسبه چرخه کار

اگر دستگاهی دارای چرخه کاری ۲۵٪ باشد، به این معناست که می‌تواند در آمپراژ معین به مدت ۲.۵ دقیقه کار کند و بعد در عرض ۷.۵ دقیقه خنک شود؛ یا اگر دستگاهی دارای چرخه کاری ۸۰٪ باشد، می‌تواند در ۸ دقیقه کار کند و در عرض ۲ دقیقه خنک شود.

اما آنچه مهم است اینست که چرخه کار ماشین در آمپرهای مختلف تغییر می‌کند. بنابراین، یک ماشین ممکن است ۸۰٪ چرخه کاری در ۲۰۰ آمپر داشته باشد، اما زمانی که دستگاه روی آمپر بالاتر تنظیم شود، چرخه کارش کم شود چون در خروجی آمپراژ بالاتر سریع‌تر گرم می‌شود.

در همین زمینه:  بهترین الکترود جوشکاری چند منظوره

چرخه کار معمولاً با استفاده از استاندارد اروپایی EN60974-1 تعیین می‌شود که یک استاندارد کاملاً پذیرفته شده برای آزمایش و تعیین این چرخه است. یکی از معیارهای این استاندارد اینست که دستگاه قبل از آزمایش گرم شود. همه آزمایش‌های چرخه کار به این شکل انجام نمی‌شوند، چون منجر به چرخه کاری بالاتر/بهتری می‌شود که در بسیاری از موارد ممکن است گمراه‌کننده باشد.

چرخه کار در جوشکاری | آلیاژ جوش پارسه

چرا ماشینی با چرخه کاری ۱۰۰٪ در بالاترین آمپراژ انتخاب نمی‌کنید

شاید فکر کنید انتخاب ماشینی با چرخه کاری ۱۰۰٪ بهترین راه حل برای هر کاری است. اما این می‌تواند گران‌ترین یا قوی‌ترین ماشین باشد که در ضمن به همه مشاغل مرتبط نیست.

اگر کارهای جوشکاری بسیار سخت و بزرگ دارید، دستگاهی با چرخه کاری ۱۰۰٪ ترجیح داده می‌شود، اما برای کارهای کوچک‌تر، چرخه کاری کمتر خوب است چون همیشه از توان کامل آن استفاده نمی‌کنید.

 

اهمیت چرخه کار

چرخه کار برای شما مهم است چون کمک می‌کند دستگاه خود را به درستی درک و محصولات با کیفیت تولید کنید؛ با کمک این چرخه می‌توانید برنامه جوشکاری خود را اولویت‌بندی کنید تا بدانید چه زمانی باید جوشکاری متوقف شود.

درک و دانستن چرخه کار ِدستگاه از داغ شدن بیش از حد آن و در بدترین حالت سوختن یا آسیب‌های دائمی دیگر جلوگیری می‌کند. وقتی که دستگاه به حداکثر دمای چرخه کاری رسید از حفاظت اضافه بار حرارتی استفاده می‌شود.

 

ارتباط چرخه کار با تمیز کردن جوش

چرخه کار اصطلاحی نیست که معمولاً در تمیز کردن جوش استفاده ‌شود، اما ما با آن سروکار داریم چون خیلی از مشتریان ما جوشکار هستند و اغلب از این اصطلاح استفاده می‌کنند.

در همین زمینه:  عیوب و مشکلات رایج در جوشکاری تیگ و راه‌های پیشگیری / بخش دوم

تمیز کردن جوش برای مدت طولانی (مثلاً حداقل ۲ ساعت) بسیار غیر معمول است. عمدتاً به این دلیل که موقع تمیز کردن جوش باید مرتباً برس را متوقف کرده و غوطه‌ور کنید، که همین باعث می‌شود دستگاه در طول فرآیند کمی مکث کند.

چرخه کار را می‌شود با حاشیه مشخصی از عدم قطعیت انجام داد تا مشخص شود کدام دستگاه برای کار تمیز کردن جوش شما مناسب است. به عنوان مثال، اگر شما در حال جوشکاری فولاد ضد زنگ به مدت ۴ ساعت در هر دو هفته هستید، یک دستگاه با چرخه کار ِکم برای شما مناسب است. از طرف دیگر، اگر شما به مدت ۷ ساعت در روز در حال تمیز کردن فولاد ضد زنگ هستید، به یک دستگاه چرخه کاری ۱۰۰٪ نیاز دارید!

منبع: Cougartron

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

there is no comment's for this post