featured-image

پرکردن سوراخ‌ها و شکاف‌ها با جوشکاری میگ (بخش اول)

جوشکاری میگ چیست؟

جوشکاری گاز بی اثر فلز (MIG) یا میگ که به آن جوشکاری قوسی با گاز محافظ (GMAW) یا جوشکاری مفتولی هم گفته می‌شود، دو فلز را ذوب کرده و به هم متصل می‌کند. در این روش از یک الکترود سیمی جامد بطور مداوم استفاده می‌شود که گرم شده و از طریق یک تفنگ جوشکاری و از خلال گاز محافظ به خورد ِحوضچه جوش داده می‌شود؛ کار این گاز محافظت از حوضچه جوش مذاب در برابر آلودگی‌هایی است که در اثر واکنش با عناصر جوی ایجاد می‌شود.

درباره جوشکاری میگ بیشتر بخوانید: (بخش اولبخش دوم)

 

مزایای جوشکاری میگ

از مزایای اصلی جوشکاری میگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرعت، قابلیت استفاده با طیف وسیعی از فلزات و در همه موقعیت‌ها، کیفیت و نتیجهء تمیز، کاهش ضایعات و یادگیری آسان

با وجود مزایای فراوان ِاین روش، کاربران هنوز هم بعضی از چالش‌ها و نقص‌ها را تجربه می‌کنند، به خصوص: انواع ترک، سوراخ و شکاف.

پرکردن شکاف با جوش میگ

بعضی از موارد منجر به ایجاد نقص و شکاف در جوش

  • نگه‌داشتن تفنگ جوشکاری در یک مکان برای مدت طولانی یا کار کردن ِخیلی کند با آن
  • وجود انواع آلودگی در منطقه کار
  • استفاده بیش از حد از اسپری یا ژل ضد پاشش
  • تمام شدن گاز جوشکاری شما و استفاده از گاز آلوده یا گازی با جریان ِتند
  • داشتن یک اتصال جوش باز در پایه
  • نگه‌داشتن نازل جوش در یک زاویه اشتباه یا خیلی دور از جسم
  • مسدود شدن نازل تفنگ جوشکاری و یا آلوده شدن شلنگ
در همین زمینه:  جوشکاری میگ به زبان ساده

 

 راه حل‌های میگ برای پر کردن انواع شکاف‌های جوشکاری

اولا، باید بدانید که این شکاف‌ها با هم متفاوت هستند، بنابراین برای درست پر کردن آنها به تکنیک‌های مختلفی نیاز دارید:

 

شکاف‌های گوشه‌ای

اتصالات جوشکاری ِگوشه‌ یا زاویه، یک جوشکاری محبوب در صنعت ورق فلز است. وقتی در قطعات ِکار گوشه‌هایی دارید که به طور مساوی با هم هماهنگ نیستند، شکافی به وجود می‌آید که برای بستنش به فلز اضافی نیاز دارید.

به عنوان یک قاعده کلی، تا حد ممکن جوشکاری همه نقاط اتصال و داخل گوشه‌ها را بطور کامل انجام دهید تا جوشی محکم، زیبا و با دوام داشته باشید.

جوشکاران مختلف برای مقابله با شکاف‌های گوشه‌ای از تکنیک‌های مختلف و در عین حال کاملاً مشابهی استفاده می‌کنند. بسته به مشکل خود، حتما در راه‌حل‌های زیر روش مفیدی برای مقابله با آن پیدا خواهید کرد:

پرکردن شکاف با جوش میگ

-برای نفوذ بهتر، بجای فشار دادن جوش، آن را بکشید. اگر باید عمیق‌تر کار کنید، با روش هُبارت میگ الگوی مثلثی را اجرا کنید: از آن برای سوزاندن ِپایین‌ترین قسمت درز استفاده و به سمت لبهء شکاف پیشروی کنید. در صورت نیاز، بگذارید حوضچه کوچکی در آن نقطه درست شود و از آنجا تا کنار لبه کار بیاید. توصیه می‌شود که از سمت لبه شکاف از آن خارج شوید نه از طرف کناره کار.

-بسته به شرایط خود، تصمیم بگیرید که آیا برای پر کردن شکاف، جوشکاری کنید یا انتهای باز لوله را رنده کنید تا گوشه‌ها با هم هماهنگ شوند.

-به جای تلاش برای پر کردن شکاف‌های بزرگ یک گوشه، بهتر است قطعات را دوباره با زاویه ۴۵ درجه ببرید تا با هم زاویه ۹۰ درجه تشکیل بدهند.

در همین زمینه:  مبانی جوشکاری قوس فلزی محافظتی یا جوشکاری SMAW

-گرمای خود را روی لبه شعاع متمرکز کنید، نه روی لبه کار؛ بعد موقعیت را طوری تنظیم کنید که لبه برش در پایین و شکاف در بالا قرار بگیرد. این کمک می‌کند تا با استفاده از نیروی جاذبه، محتویات حوضچه براحتی و بدون تمرکز قوس بر روی آن به درون شکاف جاری شود. اطمینان حاصل کنید که گودال در طرفی تشکیل شده که بیشترین گرما را جذب می‌کند و بعد آن را با یک حرکت سریع به طرف دیگر هدایت کنید.

https://weldinginsider.com/how-to-fill-holes-and-gaps-with-a-mig-welder-full-guide/

دیدگاه شما

there is no comment's for this post