featured-image

تنظیمات جوش میگ آلومینیوم (بدون تفنگ قرقره‌ای)

اگر تفنگ قرقره‌ای یا اسپول گان (Spool Gun) ندارید، باز هم می‌توانید آلومینیوم را به روش میگ جوش بدهید. در حالی که یک تفنگ قرقره‌ای برای آسان‌تر کردن کل فرآیند طراحی شده، دستگاه جوشکاری میگ شما به همان اندازه قادر به انجام کار است.

آلومینیوم نرم‌تر از فولاد نرم و ضد زنگ و کار با آن خیلی راحت‌تر است. بنابراین، حتی اگر دستگاه میگ شما می‌تواند آلومینیوم را جوش دهد، چند مرحله اضافی باید انجام شود تا با مشکلاتی مثل به هم ریختن کلاف سیم‌تان مواجه نشوید.

 

راه‌اندازی جوش میگ آلومینیوم

اول از همه، مطمئن شوید که دستگاه جوشی دارید که می‌تواند برای آلومینیوم تنظیم شود؛ چون اگر دستگاه شما دارای مشعل اتصال مستقیم (مثلا VIPER 120) باشد، این امکان پذیر نخواهد بود. در تلاش برای تغذیه سیم پرکننده از طریق لاینر مشعل، مشکلات زیادی خواهید داشت.

با این حال، اگر بتوانید لاینر را تغییر دهید، می‌توانید دستگاه خود را برای آلومینیوم تنظیم کنید.

 

سیم جوش برای جوش میگ آلومینیوم

وقتی نوبت به انتخاب سیم برای جوش می‌رسد، یکی از کارهایی که باید در نظر بگیرید این است که سیم با گرید‌های فلزی کار مطابقت داشته باشد. دو درجه سیم پرکننده اصلی وجود دارد: 4043 و 5356 که تنها پرکننده‌های موجود نیستند، اما رایج‌ترین آنها هستند و با اکثر گریدهای آلومینیومی کار می‌کنند، حتی اگر مطمئن نیستید که چه درجه فلزی دارید.

  • 4043 روی آلومینیوم سری 4000 تا 6000 استفاده می‌شود و حاوی سیلیکون است.
  • 5356 روی آلومینیوم سری‌های 3000، 5000 و 6000 استفاده می‌شود، دارای گرید دریایی و حاوی منیزیم است.

هر دو پرکننده آلیاژ آلومینیوم هستند که 4043 حاوی ۵٪ سیلیکون و 5356 حاوی ۵٪ منیزیم است. آرایش‌های مختلف هر سیم به آنها ویژگی‌های کمی متفاوت می‌دهد.

جوش میگ آلومینیوم | آلیاژ جوش پارسه

قابل توجه‌ترین تفاوت اینست که سیم‌جوش 4043 نرم‌تر از سیم‌جوش 5356 است و سیم 5356 به دلیل سختی بیش‌تر معمولاً در جوشکاری میگ ترجیح داده می‌شود، چون تمایل به تغذیه بهتری دارد. با این حال، اگر آلومینیوم سری 4000 را جوش می‌دهید، باید از سیم 4043 استفاده کنید.

در همین زمینه:  تنظیم پارامترهای صحیح در جوشکاری میگ

وقتی نوع سیم مناسب را انتخاب کردید، باید اندازه قطر صحیح را هم پیدا کنید. کوچک‌ترین اندازه سیمی که می‌شود از طریق مشعل میگ تغذیه کرد ۱ میلیمتر ضخامت دارد. سیم‌های ۰.۹-۰.۸ میلیمتری نازک‌تر از آن هستند که از طریق مشعل میگ بدون در نظر گرفتن آماده‌سازی وارد شوند، اما می‌شود از آنها در تفنگ قرقره استفاده کرد.

نیاز به سیم ۱ میلیمتری به این معناست که حداقل ضخامت فلز پایه شما ۲ میلیمتر باشد و در صورت نازک‌تر بودن باید به روش تیگ آن را جوش بدهید.

 

مشعل مناسب برای جوش میگ آلومینیوم

اگر مرتباً یا با فولاد کار می‌کنید و یا با آلومینیوم، ممکن است بخواهید مشعل دومی را در نظر بگیرید. به این ترتیب، مجبور نخواهید بود که به طور مداوم قطعات داخلی را تعویض کنید (فقط باید مشعل‌ها عوض شوند).

داشتن مشعل دوم می‌تواند زمان زیادی را برای‌تان صرفه‌جویی کند. چه مشعل دوم دریافت کنید یا نه، فقط لازم است موارد زیر به منظور داشتن یک تغذیه روان، تغییر کنند:

 

طول مشعل

اول از همه، از کوتاه‌ترین مشعل میگی که دارید استفاده کنید. اگر تنها مشعلی که دارید بیش از ۴ متر باشد، بهتر این است که یک مشعل کاملا جدید بگیرید. چون هرچه آلومینیوم بیشتر حرکت کند، اصطکاک بیشتری روی سیم ایجاد می‌کند و شانس شما را برای مشکلات تغذیه افزایش می‌دهد.

بهترین طول مشعل برای جوشکاری آلومینیوم ۳ متر است، گرچه می‌توانید از مشعل ۴ متری هم استفاده کنید. تنها نکته کلیدی این است که در حین تغذیه سیم، تا جایی که ممکن است مشعل‌ها را مستقیم نگه دارید.

اگر به فاصله بیشتر از ۴ متر نیاز دارید، باید به دنبال یک تفنگ قرقره‌ای یا تفنگ فشاری باشید که دارای سرب‌های ۸-۶ متری هستند و هر دو برای جوشکاری آلومینیوم طراحی شده‌اند.

تورچ و لاینر جوشکاری میگ آلومینیوم | آلیاژ جوش پارسه

لاینر

هنگام کار با آلومینیوم، باید پوشش مشعل خود را عوض کنید. با گذشت زمان، لاینر فولادی معمولی شما با براده‌های فولادیِ فلز پرکننده پر می‌شود که می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. استفاده از لاینر فولادی معمولاً منجر به مشکلات تغذیه سیم و یا آلودگی جوش می‌شود.

در همین زمینه:  مقایسه جوشکاری‌های میگ، تیگ و استیک

به همین دلیل است که باید لاینر خود را با یک تفلون عوض کنید که اساساً مثل لاینرهای استاندارد و ساخته شده از مواد متفاوتی هستند. چون مواد تفلون مقاومت کمتری دارند، بنابراین آلومینیوم شما به آرامی تغذیه می‌شود. فقط مثل تمام لاینرها، باید با اندازه پرکننده شما مطابقت داشته باشد. در مورد آلومینیوم، احتمالاً همیشه برای سیم‌های ۱.۲-۰.۹ میلیمتری به نوع قرمز نیاز دارید.

موقع تعویض لاینر، باید یک فنر گردنی هم به انتهای جلویی آن وصل کنید تا لاینر را برآمده نگه ‌دارد و باعث ‌شود که آسان‌تر به داخل مشعل وارد شود.

 

نحوه تعویض لاینر

نوک تماس

آخرین چیزی که باید روی مشعل عوض شود نوک تماس است. نوک‌های استاندارد تماس فولادی برای سیم آلومینیومی خیلی کوچک هستند. همانطور که آلومینیوم گرم می‌شود، بیشتر از فولاد انبساط پیدا می‌کند، بنابراین نوک فولادی استاندارد برایش خیلی کوچک است و سیم نمی‌تواند تغذیه کند.

دو راه برای حل این مشکل وجود دارد. اولین و بهترین راه این که نکات تماس خاص آلومینیومی را برای خود پیدا کنید. یک نوک آلومینیومی ۱.۰ میلیمتری نسبت به نوک فولادی ۱.۰ میلیمتری سوراخ بازتری دارد که مشکل عدم اتصال سیم را برطرف می‌کند.

گزینه دیگر استفاده از نوک تماسی فولادی است که یک اندازه بیشتر از اندازه سیم‌تان باشد. با این حال، این به آن اندازه قابل اعتماد نیست و ممکن است بخاطر تماس پیدا نکردن سیم با مشکلاتی مواجه شوید.

لوله راهنما

بسته به دستگاه، ممکن است لازم باشد لوله راهنمای خود را هم عوض کنید. لوله راهنما لوله‌ای گرد و توخالی بین پانل جلویی است که مشعل در آن تماس پیدا می‌کند و غلتک‌ها را حرکت می‌دهد.

در بعضی از ماشین‌ها، نمی‌شود آن را حذف کرد یا تغییر داد، اما اگر بشود، باید آن را با نوع آلومینیومی عوض کنید. لوله راهنما را می‌شود به طور کلی با یک انبر دماغه بلند جدا کرد و یک جدیدش را داخل آن قرار داد.

در همین زمینه:  برای جوشکاری میگ به کدام گاز نیاز دارید؟

لوله‌های راهنمای آلومینیومی در بین غلتک‌ها و نقطه شروع مشعل حمایت بیشتری به سیم پرکننده می‌دهند و یکی از رایج‌ترین نقاطی را که باعث به هم ریختن کلاف سیم می‌شود، از بین می‌برند. مثل نوک‌های تماس آلومینیومی، دهانه این لوله بازتر است و به سیم اجازه می‌دهد که موقع گرم شدن منبسط شود.

غلطک‌های درایو

برای سیم آلومینیومی خود به غلتک‌هایی با شیار U نیاز دارید. برخلاف غلتک‌های فولادی شیار V، کف صاف و خمیده شیار U بدون هیچگونه انحراف، چسبندگی بیشتری به سیم می‌دهد.

از آنجایی که غلتک‌های شیار U چسبندگی بیشتری دارند، نیازی به کشش زیادی روی سیم ندارید.

جوشکاری آلومینیوم به روش میگ | آلیاژ جوش پارسه

کشش غلتک

مطمئن شوید که کشش شما روی غلطک‌های سیم درایو درست باشد چون مثل هر سیم دیگری، کشش بیش از حد، سیم شما را از حالت صاف خارج می‌کند، که با کشیده شدن به داخل لاینر باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود. از طرف دیگر، کشش ناکافی باعث می‌شود سیم شما بلغزد.

می‌توانید با وارد کردن سیم پرکننده از طریق انگشتان خود (با دستکش) کشش غلتک‌ها را بررسی کنید. با کشش کم (شُل) شروع کنید تا سیم لیز بخورد و کم‌کم آن را بیشتر و بیشتر کنید. کشش شما زمانی درست است که در حالی که سیم را به آرامی گرفته‌اید، به آرامی از بین انگشتان‌تان عبور کند.

گاز

چه از مشعل استاندارد استفاده کنید یا از یک تفنگ قرقره‌ای، آلومینیوم جوشکاری میگ به گاز آرگون خالص نیاز دارد. استفاده از مخلوط گاز آرگون/دی اکسید کربن استاندارد بر روی آلومینیوم، یک جوش آلودهء پر از اکسید و تخلخل را برای شما به ارمغان می‌آورد.

قطبیت

جوشکاری میگ آلومینیوم در قطب مثبت یا DCEP (الکترود جریان مستقیم مثبت) انجام می‌شود. برای راه‌اندازی، کابل پلاریته را به پایه پانل مثبت (+) و گیره زمین را به پایه پانل منفی (-) وصل کنید. تعویض تمام قطعات و اجزا برای جوش آلومینیوم ممکن است کمی طول بکشد. اما همین که دستگاه‌تان راه‌اندازی شد، تقریباً کار تمام شده و مرحله بعدی فقط ساخت جوش ِبی دردسراست!

 

منبع: UniMIG

دیدگاه شما

there is no comment's for this post