featured-image

۱۰ نکته و ترفند آسان برای بهبود جوش میگ

اگر جوشکاری میگ به درستی راه اندازی شود، ساده‌ترین نوع جوش محسوب می‌شود و به خصوص مناسب شماهایی است که هنوز در مرحله یادگیری هستید. فقط کافیست ماشه را فشار دهید و اسلحه را صاف نگه دارید. در اینجا چند نکته و ترفند وجود دارد که می توانید برای بهبود جوش‌های میگ خود از آنها استفاده کنید:

 

۱. فلز خود را تمیز و آماده کنید

آنجا که صحبت از آماده سازی فلز است، جوشکاری میگ، خیلی حساسیت‌ها دارد؛ مثلا به طور کلی نمی‌تواند چیزی جز فلز تمیز را تحمل کند  در حالی که از نظر فنی می‌تواند از خلال آلاینده‌ها، سوختگی ایجاد کند و بیشتر موادی که از طریق آن می‌سوزند عملا در جوش به دام می‌افتند.

تمیز کردن آهن قبل از جوشکاری | آلیاژ جوش پارسه

به همین دلیل است که تمیز کردن هر نوع رنگ، روغن، زنگ زدگی (البته ممکن است زنگ زدگی سطحی به میزان کم مشکلی ایجاد نکند) از سطح فلز کار، بهترین نتیجه را به شما می‌دهد. اگر قصد دارید قطعاتی را که با دست برش داده شده‌اند به یکدیگر جوش دهید، مطمئن شوید که تمام لبه‌های فلز صاف و یکنواخت هستند. اگر از کاتر پلاسما یا اکسی استیلن یا هر چیز مشابهی برای برش فلز خود استفاده کنید، به احتمال زیاد برش هایتان صاف از آب درنمی‌آید.

رنده کردن و پوشاندن لبه‌ها ایده خوبی است، به خصوص در مورد فلزات نازک، چون لبه‌های فرسوده به دلیل شکاف‌های موجود در محل اتصال، احتمال سوختگی را بیشتر می‌کنند.

 

۲. مشعل را با دو دست بگیرید

می‌توانید جوش میگ را با یک دست انجام دهید. فقط باید ماشه را پایین نگه دارید تا یک مهره در امتداد مفصل اجرا شود. با این حال، انجام جوش با یک دست چقدر خوب از آب درمی‌آید؟

در همین زمینه:  بریزکاری یا لحیم‌کاری سخت چیست؟

مهم نیست چقدر جوش می‌زنید یا چقدر در آن مهارت دارید، کار با دو دست همیشه بهتر از یک دست است. یک دست بدنه مشعل را گرفته و ماشه را می‌کشد و دست دیگر زیر گردن مشعل قرار می‌گیرد. یک دست زیر گردن مشعل یک تکیه‌گاه خوب برای شما فراهم می‌کند و کمک می‌کند که در کل مسیر و در راستای مفصل دقیقاً در یک ارتفاع و فاصلهء ثابت حرکت کنید، بدون بالا و پایین شدن دست‌تان، و بدون کشیدن بیش از حد تفنگ و یا هل دادن آن به داخل؛ خلاصه همه چیز درست انجام می‌شود. بماند که  دست دوم شما، مقداری از وزن مشعل را هم تحمل می‌کند.

ترفندهای جوشکاری میگ | آلیاژ جوش پارسه

نگران نباشید که دست شما چقدر به حوضچه جوش نزدیک است، چون بیشتر دستکش‌های میگ ضخیم و سنگین هستند. با وجود آنها ممکن است دستان شما گرم شوند و عرق کنند، اما هرگز نمی‌سوزند.

 

۳. هل دادن یا کشیدن؟

اینکه باید فشار بیاورید یا باید بکشید، بستگی به نوع سیمی دارد که استفاده می‌کنید. آیا تفاوتی ایجاد می‌کند؟ به طور خلاصه، بله. قانون کلی ما اینست که اگر از گاز استفاده می‌کنید، باید فشار بدهید و اگر از سیم بدون گاز استفاده می‌کنید، باید بکشید.

اگر حوضچه جوش خود را در حین استفاده از گاز بکشید، پوشش محافظ گاز را از دست خواهید داد و با تخلخل و حداقلِ نفوذ مواجه خواهید شد.

از طرف دیگر، اگر بخواهید یک سیم با هسته شار را فشار دهید، احتمالاً در نهایت مقداری از سرباره را در داخل حوضچه مذاب به دام می‌اندازید، که منجر به آلودگی ِ(آزاد شدن سرباره) جوش شما می‌شود.

 

۴. گیرهء اتصال به زمین (ارت)

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تنظیم جوش شما که گاهی فراموش می‌شود، گیره یا اتصال زمینی (ارت) است. این مهم است چون بدون گیره، هیچ جوشی وجود نخواهد داشت. وقتی که این گیره به یک میز کار فلزی یا خود قطعه کار متصل می‌شود، مدار الکتریکی را کامل می‌کند؛ به این معنا که قوس در واقع می‌تواند مشتعل شود.

نداشتن اتصال خوب زمینی به شما یک قوس ناپایدار می‌دهد و می‌توانید با گوش‌تان بشنوید و به چشم ببینید که پاشش ایجاد می‌کند. اگر گیره یا سطحی که به آن متصل است رنگ شده، زنگ زده یا کثیف باشد، می‌تواند روی اِرتِ شما هم تأثیر بگذارد.

در همین زمینه:  تنظیمات جوش میگ آلومینیوم (بدون تفنگ قرقره‌ای)

اتصال به زمین در جوشکاری میگ | آلیاژ جوش پارسه

فقط مطمئن شوید که گیره زمینی شما به اندازه کافی نزدیک و به اندازه کافی تمیز باشد تا جوش شما را به طور جدی بهبود ببخشد.

 

۵. طول سیم‌جوش میگ

طول سیم جوش شما نشان می‌دهد که سیم موقع جوش چقدر از نوک تماس خارج می‌شود. برای کسب بهترین نتایج آن را کوتاه نگه دارید، چون هر چه دراز‌تر باشد، مقاومت بیشتری در مدار شما وجود خواهد داشت و مقاومت بیشتر هم باعث افت آمپر می‌شود. به علاوه، هرچه مشعل شما از محل اتصال دورتر باشد، پوشش گاز کمتری خواهید داشت. پس آن را کوتاه نگهدارید که به توصیه ما طول استیک در حدود ۱ سانتیمتر عالیست.

برای داشتن طول سیم جوش مناسب و تمیز نگه داشتن انتهای آن بعد از هر بار جوشکاری، ایده خوبی است که سیم را به طول مناسب برش بدهید. اگر انتهای آن را توپی رها کنید، ممکن است شروعی سرد و بدون نفوذ داشته باشید، چون باید قبل از آن، بتواند حباب اضافی سیم را بسوزاند.

 

۶. مواد مصرفی خود را تمیز نگه دارید

چند قسمت کوچک انتهای مشعل شما را تشکیل می‌دهند: پخش کننده گاز، نوک تماس و نازل که هر سه در معرض جرقه‌ها و پاشش‌هایی هستند که در جوشکاری ایجاد می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از شروع کار، آنها را به سرعت تمیز کنید، چون تجمع پاشش می‌تواند سوراخ‌های گاز و پوشش شما را مسدود کند، که در هر صورت باعث ایجاد جوش بد می‌شود.

 

۷. سرب مشعل خود را صاف نگه دارید

این نکته کاملا بدیهی است، اما مشعل خود را عمودی نگیرید، چون اینکار مانع از تغذیه سیم شما (یا حتی توقف کامل آن) و باعث تاب‌خوردگی سیم از داخل می‌شود. پس بهتر است مشعل تا حد امکان صاف باشد، چون رها کردنش با حلقه‌های محکم یا در هم‌برهم، می‌تواند سیم یا آستر شما را کج کند و در نتیجه تغذیه به خوبی انجام نگیرد.

ترفندهای جوشکاری میگ | آلیاژ جوش پارسه

۸. اسپری ضد لک

اسپری ضد پاشش به نوعی معرف خودش هست، اما با صرف قدری زمان، قبل از شروع جوش قطعه خود را با یک اسپری ضد پاشش بپوشانید. چون با اینکار وقتی که جوش خود را به پایان رساندید، می‌توانید به جای رنده کردن، براحتی آن را با یک چکش بُراده برداری کنید و یک روکش تمیز داشته باشید.

در همین زمینه:  جوشکاری میگ برای مبتدیان

 

۹. جوشکاری عمودی سربالا

اولین ترفند برای یک جوش عمودی سربالای خوب اینست که یک شکل مثلثی ایجاد و حوضچه جوش را کنترل کنید؛ به این ترتیب هر دو قطعه را تا آخر به بالا جوش بزنید.

ترفند دوم اینست که سرعت و ولتاژ سیم خود را از تنظیمات توصیه شده برای جوش سر پایین کمتر انتخاب کنید. برای مثال، اگر فولاد ۶ میلیمتری را با سیم ۰.۸ میلیمتری جوش می‌دهید، تنظیمات شما معمولاً به این صورت است: ۲۳ ولت (ولتاژ) و ۱۲ متر در دقیقه (سرعت سیم). اگر با این پارامترها جوش عمودی ِسربالا انجام می دهید، تنظیمات خود را به این شکل تغییر می‌دهید: ۲۰-۱۹ ولت و ۷-۶ متر در دقیقه. توصیه می‌کنیم ولتاژ خود را به ۳ یا ۴ و سرعت سیم خود را به ۵ یا ۶ کاهش دهید.

 

۱۰. جوش میگ خود را شبیه جوش تیگ کنید

برای به دست آوردن یک جوش خوب میگ، تنها کاری که باید انجام دهید اینست که مشعل را در یک خط مستقیم فشار دهید، که روش مناسبی است. با این حال، محصول نهایی همیشه از نظر زیبایی دلپذیرترین جوشی نیست که تا به حال دیده‌اید. حتی اگر جوش‌تان در معرض دید است، ممکن است که بخواهید کمی آن را اصلاح کنید.

افکت سکه‌های انباشته که روش تیگ به آن بسیار معروف است، با چند تکنیک ساده و تمرین زیاد به روش میگ هم قابل دستیابی است.

ترفندهای جوشکاری میگ | آلیاژ جوش پارسه

هر سه روش خط شکسته E، نیمه هلال و عقبگرد (روش‌های حرکت دست، که متکی بر موقعیت و شرایط کار است) به این معناست که شما به حوضچه جوش بر می‌گردید که لبه پشتی برجسته‌ای را ایجاد می‌کند. اگر بتوانید هر بار هر حلقه، هر گام و هر منحنی را دقیقاً به همان مقدار تکرار کنید (که هدف تمام تمرینات همین است)، می‌توانید افکت «سکه‌های انباشته» را بدون دستگاه تیگ ایجاد کنید.

به خاطر داشته باشید که اگر در دستگاه خود از سیم بدون گاز شار ِروکشدار استفاده کنید، هیچ یک از این موارد امکان پذیر نیست. چون فرو رفتن مجدد سرباره محافظ در حوضچه جوش، آن را به دام می‌اندازد و سرباره‌های بیشتری ایجاد می‌کند، پس باید در یک تکنیک خط مستقیم با شار، به کشیدن لازم  پایبند باشید.

منبع: UniMig

دیدگاه شما

there is no comment's for this post