درباره جوشکاری فلز سفید چه می دانیم

فلز سفید چیست؟

فلز سفید با توجه به ترکیبات اصلی‌اش که عبارتند از روی، آلومینیوم و منیزیم، به سه دسته کلی تقسیم می‌شود. آلیاژ روی که بیشتر فلزات ریخته‌گری موجود، از آن ساخته شده‌اند، نقطه ذوبی برابر ۷۲۵ درجه فارینهایت یا ۳۸۵ درجه سلسیوس دارد.

جوشکاری فلز سفید

جوش نقطه‌ای بر روی آلیاژ روی؛ به منافذ ناشی از فشار بخار ِکمی که روی ایجاد می‌کند توجه کنید.

 

برای جوشکاری فلز سفید آلیاژهای روی را بشناسید

آلیاژهای روی که نسبت به آهن کمی سبک‌تر هستند، در فرآیند جوشکاری در دو نوع مختلف دیده می‌شوند:

– روی نورد شده

– روی ریخته شده

مصارف معمول ِاین فلز سفید شامل اشکال ریخته‌گری مثل قالب ریخته‌گری و مشتمل بر ورق‌هایی است که به عنوان سقف و در پایگاه‌هایی که فرآوری شیمیایی انجام می‌دهند، بکار می‌روند.

این فلز در دمای اتاق شکننده است و برای کارهای مکانیکی به دمای بالا نیاز دارد. قبل از شروع عملیات ِجوش‌ نقطه‌ای (از انواع جوش‌های مقاومتی) و اغلب بعنوان تمیز کردن سطوح ورق‌ها، آنها را به صورت مکانیکی ساب می‌زنند.

در حالیکه رسانایی الکتریکی ِآلیاژهای روی ۲ برابر فلز فولاد است، دامنه‌های ذوب پایین‌تر، رسانایی گرمایی بالاتر و تقریباً همان ویژگی‌های گرمایی خاص را دارند.

جوشکاری فلز سفید

 

جوش آلیاژ روی ِنورد شده – میکروگراف جوش درز بر روی فلز روی. مثل تصویر بالایی، فشار بخار کم ِروی منجر به تشکیل منافذ می‌شود.

تنظیم شعله در جوشکاری فلز سفید

در همین زمینه:  ۵ نکته حیاتی در مورد جوشکاری ایمن گالوانیزه

شعله جوشکاری باید به صورت کربوراتی تنظیم شود اما هیچ دوده‌ای نباید روی مفصل رسوب کند. چون شعله اکسی استیلن بسیار گرم‌تر از حد ضروری است، بنابر‌این خیلی مهم است که نوک بسیار کوچکی برای مشعل انتخاب شود.

جوشکاری فلز سفید

میلههای جوشکاری مس/ فلز سفید ِروی

میله جوشکاری برای جوشکاری فلز سفید

میله جوشکاری ممکن است از جنس روی خالص یا آلیاژ ریخته‌گری، درست مشابه با جنس پایه جوشکاری، انتخاب شود. از شار فلز هم (۵۰ درصد کلرید روی و ۵۰ درصد کلرید آمونیوم) می‌شود استفاده کرد اما وجودش اجباری نیست.

تکنیک جوشکاری فلز سفید

فلزات ریخته‌گری‌ باید تا زمانی که فلز شروع به ذوب شدن کند، حرارت داده شوند. بعد شعله را به موازات سطح بچرخانید و در حالیکه اجازه می‌دهید کناره شعله فلز را نرم نگه دارد، به حرارت دادن میله جوشکاری در همان دما ادامه بدهید. با وجود فلز پایه و میله جوشکاری که هر دو در یک دما هستند، میله باید روی دیواره‌های اتصال قرار بگیرد و کاملاً با آنها همجوشی ایجاد کند. میله را باید به شکلی حرکت بدهید که بتواند تمام اکسیدهای سطح را از بین ببرد.

جوشکاری مقاومتی آلیاژهای روی ِنورد شده

جوشکاری مقاومتی فرآیندی است که برای جوشکاری آلیاژهای نورد شده بکار می‌رود. در حالیکه در مقایسه با جوشکاری قوس یا گاز، در این شیوه از کمترین ورودی گرما استفاده می‌شود ولی جوش مناسب و زیبایی تولید می‌کند.

اندازه همپوشانی ِجوشکاری درزی یا نقطه‌ای بر روی اتصالات فلنج ِمفصل ِلَپ، توسط ضخامت ورق فلز تعیین می‌شود.

روش تمیز کردن محل جوشکاری فلز سفید

مناطق جوشکاری باید با استفاده از یکی از روش‌های زیر تمیز و صیقلی شود:

در همین زمینه:  انواع جوشکاری و پوزیشن‌های جوشکاری را بشناسیم (بخش سوم و پایانی)

– سمباده کشیدن

– سوهان زدن

– صیقل دادن

– ماشینکاری یا برش زدن

– سنگ یا ساب زنی

*در صورت نیاز محل جوشکاری را گریس بزنید.

کاربرد جوشکاری مقاومتی (جوشکاری مقاومت الکتریکی) در جوشکاری فلز سفید

نوارهای جامد ِفلز ِروی به روش مقاومتی با جریانی معادل با قدرت الکترود فولاد کم‌کربن جوشکاری می‌شوند. به دلیل نرمی فلز و به طور کلی ضخامت بیشتر، آلیاژ ِروی نیاز به پیگیری کم اینرسی برای کنترل الکترود جوشکاری دارد. حفره‌ها یا نقص داخلی معمولاً دیده می‌شوند اما با استفاده از فرآیند چکش‌کاری می‌شود آنها را کم کرد.

موقع جوشکاری آلیاژهای ریخته شدهء روی، باید از همان پارامترهای تعیین شده برای آلیاژهای نورد استفاده کنید. از آنجا که فلز ریخته‌گری اغلب دارای پوشش اضافی است، بهترین روش این است که قبل از جوشکاری آن را پاک کنید.

 

منبعhttps://weldguru.com/white-metal-welding/