featured-image

انواع سیم جوش میگ (بخش اول)

جوشکاری میگ و سیم هسته‌ای شار (قوس خودکار یا نیمه‌خودکار)

در جوشکاری قوس فلزی گاز بی‌اثر (GMAW)، از الکترود چوبی یا میله پرکننده استفاده نمی‌شود. در عوض، آنچه که برای انجام جوشکاری نیاز دارید از طریق یک قرقره سیم فلزی تامین می‌شود. در این فرآیند جوشکاری، معروف به میگ، در حالی که سیم جوش در فلز پایه ذوب می‌شود یک مخزن گاز (به طور معمول دی‌اکسید کربن یا آرگون) محافظتی فراهم می‌شود. امروزه، این متداول‌ترین فرآیند برای جوشکاری سازه‌ای و ساخت انواع محصولات است.

وقتی که یک جوشکار ماشه تفنگ میگ را می‌کشد (شکل زیر)، یک دستگاه تغذیه سیم، از طریق یک نازل برنجی‌، سیم را جلو می‌برد. این امر می‌تواند درجه دقت بالا و یک دید بدون مانع از اتفاقات داخل مفصل را فراهم کند. جوشکاری خارج از موقعیت خیلی آسان‌تر از جوشکاری قوس فلزی محافظ (SMAW) است. و از آنجا که هر قرقره حدود ۱۶۰۰ متر سیم جوش را در خود نگه می‌دارد، لازم نیست زیاد توقف و بارگیری کنید.

*اصطلاح میگ، اتفاقاً مخفف “گاز بی اثر فلزی” است. اما از آنجا که CO2   و O2  گازهای واکنشی هستند، هنگام استفاده از این گازها گفتن مَگ (MAG) به معنای گاز فعال فلز، دقیق‌تر است.

 

انواع سیم جوش میگ

در فرآیند GMAW دو ماده مصرفی وجود دارد که باید در نظر گرفت: گاز و سیم جوش. مانند الکترودهای چوبی، یک سیستم طبقه‌بندی برای گزینه‌های مختلف موجود سیم میگ وجود دارد که توسط انجمن جوشکاری آمریکا مدیریت می‌شود. در اینجا بعنوان مثال شماره طبقه‌بندی ِسیم رایج  ER70S-6برای فولاد خفیف، را شرح می‌دهیم:

ER: میله الکتریک

در همین زمینه:  موارد استفاده انواع سیم جوش یا الکترود (بخش چهارم)

70: این دو یا سه رقم، نشان دهنده حداقل مقاومت کششی سیم جوش است که با واحد پوند بر اینچ مربع (PSI) در ۱۰۰۰ ضرب می‌شود.

S: سیم جامد

6: این عدد (بعضی اوقات با یک حرف همراه است) نشان دهنده مواد افزودنی شیمیایی است که در سیم استفاده شده و ممکن است بر تنظیم قطبیت دستگاه تأثیر بگذارد.

در این مورد 6 نشان می‌دهد که اکسید کننده‌های بیشتری به سیم اضافه شده، که در زمان جوشکاری بر روی فولاد کثیف یا زنگزده، مفید است. نوع دیگر سیم فولادی کربنی با هدف کلی، ER70S-3 است که ماده شیمیایی افزودنی ندارد و بنابراین در درجه اول روی فولاد نو یا تمیز استفاده می‌شود.

انواع سیم جوش میگ

مرسوم‌ترین سیم‌‌های آلومینیومی میگ که مورد استفاده قرار می‌گیرند، ER5056، یک سیم جوش نرم با قابلیت انعطاف‌پذیری خوب و سیم ER5356 است که سخت‌تر و دارای مقاومت کششی بالایی است.

سیم میگ از جنس فولاد ضد زنگ شامل نمونه‌هایی مثل ER308 ، ER316 و ER308-L است. L مخفف کربن کم است که مقاومت بیشتری در برابر خوردگی ایجاد می‌کند.

پس از تعیین نوع سیم جوش برای تجهیزات جوشکاری، برای خرید این مواد مصرفی به دو اطلاعات بیشتر نیاز است: اول، قطر سیم که معمولاً به اینچ داده می‌شود. رایج‌ترین اندازه‌ها برای جوشکاری بر روی ورقها ۰.۳۵ و ۰.۴۵ است. جدول زیر معمولاً در برگه‌های مشخصات مصرفی یافت می‌شود و ارزش آن را دارد که بعنوان مرجع، کپی آن را داشته باشید. این جدول به شما می‌گوید که بسته به فرآیند جوشکاری که انتخاب می‌کنید، چگونه می‌توان کنترل تجهیزات را تنظیم کرد و به کدام گاز نیاز است.

در همین زمینه:  انواع مختلف گازهای جوشکاری و کاربردهای آنها (بخش سوم)
نمــــــونه پارامتــــــرهای جوشـــــکاری آلیـــــاژ متوســــــط و سبــــــک (میـــــگ و تیــــــگ)
پروســــه قطر سیم ولتــــاژ (V) آمپــــراژ (A) گاز محـــــافظ
اینچ میلیمتر
تیــــگ/ GTAW ۰۳۵. ۰.۹ ۱۲-۱۰ ۷۰-۵۰ ۱۰۰٪ آرگــــــون
۰۴۵. ۱.۱۴ ۱۲-۱۰ ۱۰۰-۷۰
۱.۱۶ ۱.۶ ۱۵-۱۲ ۱۲۵-۱۰۰
۳.۳۲ ۲.۴ ۲۰-۱۵ ۱۷۵-۱۲۵
۱.۸ ۳.۲ ۲۰-۱۵ ۲۵۰-۱۷۵
میگ/ GMAW

اسپری/ ترنسفر

۰۳۵. ۰.۹ ۳۲-۲۸ ۲۰۰-۱۶۵ ۹۸٪ آرگون+ ۲٪ اکسیژن یا

۷۵٪ آرگون+ ۲۵٪ دی‌اکسید‌کربن

۰۴۵. ۱.۱۴ ۳۴-۳۰ ۲۲۰-۱۸۰
۱.۱۶ ۱.۶ ۳۴-۳۰ ۲۶۰-۲۳۰
میگ/ GMAW

ترنسفر کوتاه‌مدار

۰۳۵. ۰.۹ ۲۵-۲۲ ۱۴۰-۱۰۰ ۱۰۰٪ دی‌اکسید‌کربن
۰۴۵. ۱.۱۴ ۲۶-۲۳ ۱۵۰-۱۲۰ ۷۵٪ آرگون+ ۲۵٪ دی‌اکسید‌کربن

 

(ادامه دارد)

https://www.weldersuniverse.com/mig-flux-cored-wire/

دیدگاه شما

there is no comment's for this post