موارد استفاده انواع سیم جوش یا الکترود (بخش اول)

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که اکثر جوشکارهای مبتدی با آن روبرو هستند این است که نمی‌دانند کارایی هر انواع سیم جوش یا الکترود در چیست و این می‌تواند یکی از ناامیدی‌های شروع کار در جوشکاری باشد. با این حال، به جرات می‌توان گفت که جوشکاران با سابقه هم اگر بطور منظم روی فلز خاصی کار نکنند، نمی‌دانند که میله خاص جوشکاری آن فلز کدامست. به همین دلیل خواندن این مقاله اکیدا به شما توصیه می‌شود.

انواع سیم جوش یا الکترود

قبل از شروع کار، همیشه باید مطمئن باشید که تمام تجهیزات ایمنی کنار دست‌تان است. یکی از مهم‌ترین ِاین تجهیزات می‌تواند جعبه کمک‌های اولیه باشد. اطمینان از داشتن این جعبه ضروری است، خصوصاً اگر قصد کار با گرما و برق را دارید.

جوشکاری فولاد نرم

وقتی نوبت به جوشکاری فولاد نرم می‌رسد، هزاران سیم جوش یا الکترود برای انتخاب شما وجود دارد؛ رایج‌ترین آنها در طبقه‌بندی ۵.۱ قرار می‌گیرند که توسط انجمن جوشکاری آمریکا (AWS) مشخص شده است. الکترودهایی که در این مقاله لیست شده از رایج‌ترین مواردی هستند که در بازار پیدا می‌شوند. خیلی از آنها چند منظوره‌اند و می‌توانند برای انواع مختلف فلزات مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، همیشه باید مطمئن باشید که هسته میله مورد استفاده، باید با ماده پایه کار مطابقت داشته باشد. تنوع‌های این زمینه آنقدر زیاد است که حتی ممکن است مثل جوشی که به اندازه کافی محکم نیست شما را با مشکلات مختلفی روبرو کند.

در همین زمینه:  چرا الکترود جوشکاری را روکش می‌کنند؟ (بخش اول)

الکترود E6011

این الکترود معمولاً اولین انتخاب کارکنان بخش نگهداری برای پرسنل تعمیرات است. این الکترود برای رسیدن به ماده پایه، سرباره‌ها را برش می‌دهد و مثل E6010 دارای قوس نفوذی عمیقی است. با این حال، برخلاف E6010 ، E6011 برای جوشکاری AC طراحی شده و می‌تواند در هر موقعیتی استفاده شود.

الکترود E6012

این الکترود برای جوشکاری ورق‌های نازک مثل قاب پنجره، مبلمان فلزی، اتومبیل، وسایل حمل دستی بار، ماشین‌های باری و کشتی‌ها استفاده می‌شود و برای هر موقعیتی مناسب است.

الکترود E6013

E6013 یک الکترود AC است که می‌تواند در هر موقعیتی مورد استفاده قرار گیرد، با این حال، برای ورق فلز جدید و تمیز طراحی شده و دارای قوس نرم‌تر، پاشش کمتر و نفوذ متوسط است که باعث می‌شود سرباره‌اش راحت‌تر تمیز شود.

الکترود E7014

این نوع سیم جوش یا الکترود برای هر دو مورد AC یا DC مناسب است و قوس پایدار مسطح ایجاد می‌کند؛ از بین بردن سرباره این الکترود هم آسان است.

الکترود E7024

این الکترود به گونه ای طراحی شده که برای آبکاری فلزات با بیشتر از ¼ اینچ ضخامت مناسب است. طراحی این الکترود مناسب با جریان AC و برای انجام جوش‌های دستی بزرگ است.

الکترود E7018

الکترود جوشکاری E7018 برای استفاده با جریان DC طراحی شده و می‌تواند در هر موقعیتی بکار رود. این الکترود، قوس کم هیدروژن و جوش یکنواخت‌تری ایجاد می‌کند. نکته مهم اینکه این فلز به خصوص باید در محیطی استفاده شود که درجه حرارتش زیر صفر باشد.

الکترود فولاد ضد زنگ

کار با فولاد ضد زنگ می تواند مشکل باشد؛ چون وقتی قرار است شما فلزی را جوشکاری کنید، باید فلز هسته سیم جوش یا الکترود تا جایی که ممکن است به ماده پایه نزدیک باشد تا در نحوه واکنش قوس با فلز به مشکلی بر نخورید.
درواقع، فولاد ضد زنگ دارای مهره جوشی است که به طور طبیعی کُند است و همین مساله فولاد ضد زنگ را به فلز جالب توجهی برای کار تبدیل می‌کند. نه تنها توصیه می‌شود که شما از روش MIG برای جوشکاری فولاد ضد زنگ استفاده کنید، بلکه بهتر است موقع تنظیم گاز محافظ، از مخلوط سه گاز استفاده کنید. طبق آنچه در تحقیقات معلوم شده، متخصصین به دنبال مخلوطی شبیه به ۷.۵٪ آرگون، ۲.۵ ٪CO2 و ۹۰٪ هلیوم هستند. درصد بالای هلیوم با توجه به رسانایی گرمایی این گاز است که از گازهای دیگر بالاتر است و باعث می‌شود که مهره جوش‌ها تخت‌تر باشند.

در همین زمینه:  جوشکاری میگ برای مبتدیان

منبع: workshopwelding.com