الکترود و اصول جوشکاری (بخش دوم)

سیستم استاندارد شماره‌گذاری الکترودها

تا به امروز برای طبقه‌بندی از الكترودها از سیستم AWS (سیستم استاندارد شماره‌گذاری الکترودها) استفاده شده است: تركیبی از حرف و اعداد كه اطلاعات اساسی را نشان می‌دهد و در كنار الکترود چاپ می‌شود. به عنوان مثال از نشانۀ  E7018متوجه اطلاعات زیر می‌شویم:

E = الکترود

70 = حداقل مقاومت، در این حالت یک مقاومت کششی بیشتر از ۷۰۰۰۰ PSI (اینچ/ ثانیه)

1 = قابلیت جوشکاری در تمام موقعیت‌ها

8 = خصوصیات ذکر شده در جدول شماره ۲ مخصوصاً اینکه با جریان متناوب یا مستقیم کار می‌کند

H4 = سطح هیدروژن قابل انتشار

R = حداکثر رطوبت ۰.۴٪ (بر اساس وزن و  بعد از در معرض قرار گرفتن)

 

الکترود و اصول جوشکاری

رنگ الکترودها

رنگ الکترود اکثراً سطحی است و اغلب از اکسیدهایی حاصل می‌شود که به بخشی از سیستم سرباره تبدیل می‌شوند؛ پس الکترود را با توجه به رنگ آن انتخاب نکنید، بلکه با توجه به چاپ روی پوشش، طبقه بندی AWS و یا نام الکترود را شناسایی و تایید کنید. برای اطلاع بیشتر شما، به شرح رنگ‌ها اشاره می‌کنیم:

قرمز = اکسید آهن

سبز = اکسید کروم

سفید = اکسید تیتانیوم

آبی = اکسید کبالت

قهوهای مایل به زرد = فریت روی و اکسید آهن

 

معیار ظاهری کیفیت یک الکترود

ضخامت پوشش روی الکترود بسته به اینکه برای تولید سیستم سرباره سریع‌الانجماد یا کمک به عناصر پرکننده و آلیاژ طراحی شده باشد، می‌تواند از نوع ِنازک (E6010) تا ضخیم (E7024) متغیر باشد. صرفنظر از ضخامت، یک الکترود ِبا کیفیت دارای پوشش متحدالمرکز است (شکل زیر).

در همین زمینه:  جوشکاری میگ: ساده‌ترین روش جوشکاری برای یادگیری!

الکترود و اصول جوشکاری

در غیر این صورت، ممکن است قوس به این‌طرف و آن‌طرف خم شود. با توجه به اصول جوشکاری، در حین عملیات دهانۀ کاسه‌مانند پوشش به تمرکز و هدایت نیروی قوس و فلز مذاب کمک می‌کند. موقعی که پوشش نسبت به سیم هسته متحدالمرکز نباشد، الکترود به طور نامتقارن می‌سوزد و در طرفی که پوشش سنگین‌تر است، یک برآمدگی (ناخنک) ایجاد می‌کند که علائم آن شامل هدایت ضعیف قوس، مهره جوش‌های ناجور، محافظ ضعیف و عدم نفوذ است.

 

الکترود ها و جنگ با رطوبت

امروزه اپراتورها الکترودهای E7018 را با نام H4R که روی پوشش آن چاپ شده می‌شناسند که نشان می‌دهد این الکترود تا ۹ ساعت بعد از بیرون آمدن از بسته‌بندی مهر و موم شده قابل استفاده است و می‌تواند باعث رسوب فلز جوش، با کمتر از ۴ میلی‌لیتر هیدروژن قابل انتشار در هر ۱۰۰ گرم فلز جوش ِرسوبی شود و بعد از در معرض قرار گرفتن، جذب رطوبت کمتر از ۰.۴٪ داشته باشد. همچنین موقع استفاده از آنها در یک شیفت کاری هشت ساعته، نیازی به نگرانی نیست که این الکترودهای H4R با جذب رطوبت اضافی جوی، می‌توانند باعث ترک‌خوردگی هیدروژن شوند و نیاز به یک میله گرم شده را به حداقل برسانند.

قبلا گفتیم، همه الکترودها به ذخیره‌سازی مناسب و بازسازی نیاز دارند. مقصر اصلی عملکرد ضعیف الکترود رطوبت است و مقدار زیاد آن در الکترود E7018 می‌تواند منجر به ترک‌خوردگی هیدروژن شود. پس هر ظرف ِباز باید در دمای ۳۰۰-۲۲۵ درجه فارنهایت نگهداری شود. در صورت نیاز، می‌توان الکترودهای کم هیدروژن را با حرارت دادن در اجاق گاز میله‌ای به مدت یک ساعت و تا ۷۰۰ درجه فارنهایت، بازسازی کرد. همیشه الکترودهای کم هیدروژن را جداگانه ذخیره کنید و آنها را در یک اجاق در کنار سایر الکترودها قرار ندهید.

در همین زمینه:  دستگاه جوشکاری مناسب خود را چگونه انتخاب کنیم (بخش دوم)

با وجود الکترودهای سلولزی، که ۶-۴٪ رطوبت در پوشش خود دارند (در مقایسه با ۰.۷۰٪ در E7018 H4R)، رطوبت بسیار کم ممکن است از تولید گاز محافظ کافی در پوشش جلوگیری کند و باعث عملکرد ضعیف آن شود. پس EXX10 و EXX11 را در دمای اتاق در یک ظرف محفوظ از هوا نگهداری کنید. الکترودهای روتایل (EXX12 ، EXX13 ، EXX14 و EXX24) باید در دمای ۱۵۰-۱۰۰  درجه فارنهایت ذخیره شوند.

رعایت اصول جوشکاری خیلی مهم‌اند: اگر شک دارید که الکترودها کهنه هستند، بهتر است آنها را دور بریزید و الکترود تازه بخرید.

https://www.thefabricator.com/thefabricator/article/arcwelding/stick-electrode-and-welding-basics

بیشتر بخوانید:

الکترود و اصول جوشکاری (بخش اول)