featured-image

جوشکاری قوس الکتریکی به زبان ساده!

جوشکاری قوس الکتریکی (Arc Welding) بیش از ۵۰ سال است که توسط جوشکاران برای اتصال فلز در کاربردهای مختلف بکار می‌رود و امروزه رایج‌ترین نوع جوش است. این نوع جوش شامل عبور جریان الکتریکی از یک الکترود روکشدار مصرف‌شدنی است که با تولید حرارت فلزات را با هم ذوب می‌کند.

الکترودها از یک یا دو فلز ساخته شده‌اند که هنگام تماس با یکدیگر واکنش نشان می‌دهند و در دمای بالا جوش‌های مذاب ایجاد و سرباره آزاد می‌کنند. این فرآیند را می‌شود با استفاده از کار دستی یا تجهیزات خودکار و نوع فلزی که جوش داده می‌شود انجام داد.

به عنوان مثال، الکترودها را می‌شود از آلومینیوم یا منیزیم ساخت تا فولاد و آلومینیوم را به یکدیگر متصل و جوش قوس الکتریکی را به گزینه‌ای عالی برای خیلی از کارها تبدیل کند. این فرآیند از زمانی که برای اولین بار معرفی شد در خطوط تولید خودرو مورد استفاده قرار گرفت چون در عین تولید جوش‌های خیلی محکم، به سبک‌تر شدن خودروها کمک می‌کند.

جوشکاری قوس الکتریکی | آلیاژ جوش پارسه

#image_title

بزرگترین مزیت جوشکاری قوسی کاری است که در مقایسه با سایر انواع جوشکاری می‌تواند انجام دهد:

  • این یک روش سریع و مناسب پروژه‌های بزرگی است که به زمان تکمیل سریع و کار پاکسازی کمتری نیاز دارند. جوشکاری با شعله باز یا گاز زمان بیشتری می‌برد چون باید تا داغ شدن مواد صبر کنید.
  • دقیق است و برای جوش دادن قطعات به یکدیگر، به ویژه قطعات فلزی نازک که نمی‌توانند گرمای شدید دیگر انواع جوشکاری را تحمل کنند، ایده‌آل است. مشعل‌های گازی، شعلهء بازی تولید می‌کنند که نسبت به آنچه از جوش قوس الکتریکی بدست می‌آید، ضایعات‌شان خیلی بیشتر است چون با ذوب کردن هر دو طرف به طور همزمان و بدون نیاز به مواد پرکننده اضافی جوش را ایجاد می‌کنند.
  • تمیز است و همین آن را برای کارهای خارج از منزل مثل جوشکاری در یک محل ساخت و ساز که گرد و غبار مانع از انجام دیگر پروژه‌ها می‌شوند، ایده‌آل ساخته است. هیچ شعله، دود، جرقه یا سرباره‌ای وجود ندارد که مجبور باشید با آن مقابله کنید و بنابراین محل کارتان ایمن می‌ماند و در کل زباله کمتری تولید می‌شود.
در همین زمینه:  مهره جوش چیست و انواع مختلف آن

جوشکاری قوس الکتریکی چیزی است که ما برای تقریباً همه انواع فلزکاری توصیه می‌کنیم، چون سریع‌تر از سایر گزینه‌ها است و دقیق‌تر و با ضایعات کمتر، نتایج تمیزتری ارائه می‌کند.

 

نوع تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری قوس الکتریکی

جوشکاری قوس الکتریکی به اشکال مختلف وجود دارد، بنابراین آنچه شما نیاز دارید واقعاً به نوع کار و نوع سطوح فلزی‌تان بستگی دارد.

این فرآیند شامل سه نوع جوش اصلی است:

جوشکاری قوس الکتریکی | آلیاژ جوش پارسه

#image_title

۱. جوش نقطه‌ای

یکی از راه‌های تکمیل اتصال بین دو قطعه، جوش‌کاری نقطه‌ای است که شامل عبور سریع جریان الکتریکی بین الکترود و فقط یک نقطه در هر طرف فلز است که با ابزاری به نام «جوش‌کار نقطه‌ای» انجام می‌شود. شما همچنین می‌توانید از این روش در طول سایر فرآیندهای جوشکاری برای کمک به سرعت بخشیدن به زمان لازم برای فرآیند استفاده کنید.

جوش نقطه‌ای تماماً به دقت مربوط می‌شود، بنابراین تا زمانی که فضای کافی بین محل کار و آنچه در اطرافش وجود دارد در اختیارتان باشد، این همان نوع جوشکاری است که باید انجام دهید. الکترودها از آلیاژی فلزی ساخته شده‌اند که به گرمای زیاد جوش واکنش نشان می‌دهد تا با هم ذوب و باعث تشکیل جوش‌ها شوند؛ در طول زمان هم بدون نیاز به تعویض آنها بعد از هر مصرف، قابل استفاده مجدد‌ند.

 

۲. جوش نقطه‌ای مقاومتی

گزینه دیگری برای آنچه شما نیاز دارید “جوش نقطه‌ای مقاومتی” است که از یک ژنراتور فرکانس بالا برای تکمیل اتصال بین دو قطعه فلز استفاده می‌کند. با اعمال جریان الکتریکی در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود و بنابراین مثل جوش قوس الکتریکی هیچ گرما یا جوش مذابی ندارد، بلکه از طریق مقاومت انجام می‌‌شود.

در همین زمینه:  اهمیت خنثی‌سازی بعد از تمیز کردن جوش

اگر این تنها گزینه موجود برای‌تان باشد، می‌تواند به سرعت تکمیل شود و یک اتصال قوی بین قطعات ایجاد کند؛ با این حال، تکمیل فرآیند به دو نفر نیاز دارد.

 

۳. اولتراسونیک (متقاطع)

در این آخرین نوع جوشکاری نقطه‌ای از یک “مبدل اولتراسونیک” برای تکمیل اتصال بین دو قطعه با اعمال شوک صوتی استفاده می‌شود. شما می‌توانید این نوع فرآیند را با یک یا دو دست انجام دهید و بنابراین نیازی به فرد دیگر نیست و هیچ نگرانی در مورد نوع تجهیزاتی که در اختیار دارید وجود ندارد.

اگر روی قطعه بزرگی کار می‌کنید که باید به سرعت و با دقت جوش داده شود، این نوع جوش نقطه‌ای همان چیزی است که باید انجام دهید. همچنین این همان چیزی است که ما برای اتصال قطعات فلزی نازک توصیه می‌کنیم، چون مثل روش‌های دیگر موقع ایجاد حوضچه‌های مذاب فلز هیچ جرقه یا سرباره‌ای تولید نمی‌شود.

جوشکاری قوس الکتریکی | آلیاژ جوش پارسه

#image_title

خلاصه

جوشکاری قوس الکتریکی چیزی است که ما برای تقریباً همه انواع فلزکاری توصیه می کنیم، چون سریع‌تر و دقیق‌تر از سایر گزینه‌ها و با ضایعات کمتر است و نتایج تمیزتری دارد.

منبع: Welding Headquarters

دیدگاه شما

there is no comment's for this post